جوش بلوغ | انواع آکنه در نوجوانان
22 اسفند

جوش بلوغ | انواع آکنه در نوجوانان

جوش بلوغ : توصیه‌های مفید برای درمان آکنه در نوجوانان

آیا راه حلی قطعی برای یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نوجوانان وجود دارد؟ بسیاری از افراد در طول دوران نوجوانی درمان‌های مختلفی را برای تسکین علائم جوش و پیشگیری از بروز آن در آینده امتحان می‌کنند. در واقع بیشتر نوجوانان در این دوران جوش بلوغ را تجربه می‌کنند. این مشکل در چنین سنینی، معمولاً منجر به افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس می‌شود.

با این وجود، درمان‌های مختلف از جمله داروها و درمان‌های خانگی می‌توانند در بهبود آکنه و از بین بردن جای جوش مفید باشند. در این مطلب به انواع اصلی آکنه در نوجوانی، توصیه‌های کاربردی برای مدیریت این عارضه در خانه و زمان مراجعه به پزشک می‌پردازیم‌. در ادامه با ما همراه باشید.

متخصص پوست اصفهان | جوش بلوغ انواع آکنه در نوجوانان

انواع آکنه در نوجوانان

در دوران بلوغ، افزایش سطح برخی هورمون‌ها باعث می‌شود غده‌های موجود در پوست، بیش از حد معمول سبوم تولید کنند. سبوم ماده‌ای چرب است که بدن آن را از طریق فولیکول‌های مو ترشح می‌کند. سبوم پوست را نرم و از آن محافظت می‌کند. مقدار زیاد این ماده، می‌تواند با سلول‌های مرده پوست مخلوط شده و فولیکول‌های مو را مسدود کند که این موضوع منجر به بروز جوش بلوغ می‌شود.

بررسی تفاوت های فیلر مو با مزوتراپی ، کراتینه‌کردن و بوتاکس مو

تغییرات هورمونی، یکی از دلایل رایج آکنه نوجوانان است. سه نوع اصلی جوش بلوغ عبارتند از:

آکنه کومدونال :

پزشکان جوش‌ سر سفید و سرسیاه را کومدون یا ضایعات غیرالتهابی آکنه می‌نامند. آکنه‌ کومدونال منجر به بروز جوش‌های سرسفید و سرسیاه می‌شود.

جوش‌های سرسفید به عنوان کومدون‌های بسته و جوش‌های سرسیاه به عنوان کومدون‌های باز شناخته می‌شوند.

جوش‌های سرسیاه مانند جوش‌های سرسفید هستند، اما محتویات آن‌ها به دلیل قرار گرفتن در برابر هوای آزاد، اکسید و سیاه شده است.

آکنه التهابی :

افرادی که دچار آکنه‌ التهابی می‌شوند، جوش‌هایی قرمز یا دردناک دارند. پزشکان به این نوع جوش‌ها پاپول می‌گویند.

این نوع جوش‌ها در ابتدا به‌عنوان کومدون ظاهر می‌شوند؛ اما با ورود باکتری‌های روی پوست به منافذ مسدود شده، التهاب ایجاد می‌شود.

روغن ارگان چیست؟ فواید آن برای پوست و مو

برخی نوجوانان ممکن است متوجه شوند که این پاپول‌ها چرکی هستند‌‌‌. پزشکان این نوع جوش‌ها را پوسچول می‌نامند‌.

آکنه‌ کیستیک :

آکنه‌ کیستیک شدیدترین نوع آکنه است. این نوع آکنه می‌تواند منجر به جوش‌های زیادی در صورت، قفسه سینه، کمر، خط فک یا گردن شود. این نوع جوش‌ها همچنین می‌توانند روی باسن نیز ظاهر شوند.

این جوش‌ها اغلب دردناک هستند و می‌توانند تا عمق پوست گسترش پیدا کنند‌. پزشکان این جوش‌ها را کیست و ندول می‌نامند. آکنه‌ کیستیک می‌تواند منجر به باقی ماندن جای جوش (اسکار) شود.

بیشتر نوجوانانی که آکنه را تجربه می‌کنند، در نهایت با افزایش سن از آن رهایی می‌یابند. زمان رها شدن هر فرد از آکنه می‌تواند متفاوت باشد. در حقیقت ممکن است برخی افراد حتی در بزرگسالی همچنان آکنه را تجربه کنند. در مطلب بعدی به بررسی روش های درمان جوش های نوجوانی میپردازیم .

علل خارش کف دست (2)

دکتر ابوالفضل جویا

متخصص پوست اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  :

مزایای بوتاکس زیر بغل

راکوتان و ریزش مو

مزوتراپی و ریزش مو

کوکتل های درمانی چیست؟

کرونا و ریزش مو

بیماری پوستی میلیا چیست؟ | علل، علائم

روش های درمان میلیا

بیماری پوستی لک و پیس (ویتیلیگو)

درمان بیماری لک و پیس

هر آنچه باید راجع به دستمال‌ مرطوب کننده بدانید