دستمال مرطوب چیست؟
16 اسفند

دستمال مرطوب چیست؟

دستمال مرطوب چیست؟ هر آنچه باید راجع به دستمال‌ مرطوب کننده بدانید

دستمال مرطوب چیست؟ دستمال مرطوب محصولی کاربردی و شناخته شده است که می‌توان آن را در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلفی پیدا کرد. فرقی نمی‌کند روی میز آرایش باشد یا در کیف خانم‌ها و آقایان؛ امروزه این نوع دستمال حتی در ادارات، موسسات تجاری و مراکز صنعتی نیز در لیست محصولات پاک‌کننده‌ قرار دارد.

واقعیت این است که این قطعه پارچه (یا کاغذ) یک بار مصرف و مرطوب، تا حدودی به یک ضرورت در زندگی ما تبدیل شده است؛ از تمیز کردن‌های جزئی تا اسکراب پوست و…

به هرحال فرقی نمی‌کند مورد مصرف آن چه چیزی باشد، دستمال‌های مرطوب متنوعی برای انواع نیاز و مصرف ما وجود دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات جالبی را درباره این محصول پرکاربرد با هم مرور کنیم…

دستمال مرطوب چیست؟

دستمال مرطوب، که به آن حوله مرطوب یا دستمال ضدعفونی کننده نیز گفته می‌شود، تکه‌های کوچک کاغذی و یا پارچه‌ای است؛ که پیش از مصرف، مرطوب شده‌اند و برای راحتی بیشتر مصرف کننده، اغلب به شکل تا شده و به صورت جداگانه، بسته بندی می‌شوند.

این دستمال عمدتاً برای تمیز و ضد عفونی کردن استفاده می‌شود.

دستمال‌های مرطوب می‌توانند از جنس کاغذ، بافت یا حتی پارچه بدون بافت باشد. البته گفتنی‌ست این نوع پاک کننده برای پاک کردن آلودگی یا مایعات باید به آرامی روی سطح مالیده شود.

مصرف کنندگان توقع دارند این دستمال قابلیت مناسبی برای جذب، حفظ یا پاک کردن گرد و غبار یا مایعات داشته باشد. یکی از مزایای اصلی این دستمال راحتی کار با آن است.

به دلیل پاک کنندگی سریع‌تر و آسان‌تر، این محصول گزینه بهتری نسبت به دیگر محصولات مانند مایعات تمیز کننده و دستمال پارچه ای یا حوله کاغذی، برای تمیز کردن است.

دستمال‌های مرطوب بیشتر از پارچه‌های بافته نشده “non-woven” (مشابه آنچه در ورق‌های خشک کن استفاده می‌شود)، ساخته می‌شوند.

در ادامه این پارچه‌ها با محلول آب و مواد پاک کننده ملایم، مانند ایزوپروپیل الکل اشباع می‌شوند. به علاوه برای نرمی بیشتر، خاصیت مرطوب کنندگی و همچنین داشتن رایحه‌ای مطلوب، به آن لوسیون و نرم کننده نیز افزوده می‌شود. در نهایت محصول نهایی به شکل تا شده، درون بست‌بندی قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه
تغییرات پوست با افزایش سن | بخش اول

تاریخچه دستمال مرطوب

دستمال مرطوب چیست؟ طبق ادعای دانشنامه ویکی پدیا اختراع این ابزار پرکاربرد به “آرتور جولیوس” آمریکایی نسبت داده شده است.

جولیوس؛ در صنعت لوازم آرایشی فعالیت داشته و در سال ۱۹۵۷، دستگاهی برای تولید صابون اختراع می‌کند و آن را در یک اتاق زیر شیروانی در منهتن قرار می‌دهد. جولیوس در سال ۱۹۵۸، نام تجاری”Wet-Nap” را به ثبت می‌رساند. نامی که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد!

وی پس از تجهیز دستگاه، به کمک یک فناوری جدید، در سال ۱۹۶۰، از اختراعش در “نمایشگاه ملی رستوران” در شیکاگو رونمایی می‌کند. سپس در سال ۱۹۶۳ با فروش محصولات Wet-Nap خود به سرهنگ سندرز، گستره مصرف این کالا را در رستوران KFC توسعه می بخشد.

با این حال اما، نیاز به استفاده از دستمال‌های مرطوب، با افزایش تعداد سفرهای مردم (به واسطه پیشرفت تکنولوژی)، بیشتر از هر زمانی احساس می‌شد. به عبارتی، در طی این سفرها بود که مردم به ضرورت پاکسازی و پاک کنندگی سریع و آسان، بدون توقف در هتل و اقامتگاه‌ها پی بردند.

با افزایش شهرت و میزان مصرف دستمال مرطوب، استفاده از آن به طور صعودی افزایش یافت. رفته رفته محصولی که در گذشته به عنوان وسیله بهداشتی اصلی سفر در نظر گرفته می‌شد، امروزه به ابزار شماره یک تمیز کردن سریع و راحت نوزادان تبدیل شده است.

دستمال‌های مرطوب بر اساس کاربرد چند نوع هستند؟

دستمال مرطوب از محبوبیت زیادی میان مادران برخوردار است. با این حال اما، طی دهه گذشته، تنوع این گروه از محصولات بهداشتی رشد چشم‌گیری داشته و برای مواردی مانند پاک کردن سطوح سخت، پاک کردن مواد آرایشی و همچنین گردگیری و تمیز کردن کف (سطوح) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر حدود ۵۰% از فروش دستمال‌های مرطوب، برای مواردی غیر از مراقبت از کودک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه
جوانسازی پوست با روش prp

به طور کلی، دستمال‌های مرطوب به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

دستمال‌های مرطوب مناسب برای مراقبت‌های شخصی
دستمال‌های مرطوب مناسب برای تمیز کردن وسایل خانه
دستمال‌های مرطوب برای تمیزکاری‌های صنعتی

۱٫ دستمال‌های مرطوب مناسب برای مراقبت شخصی

دستمال مرطوب کودک :

متخصص پوست اصفهان | دستمال مرطوب چیست؟

از این محصول برای پاکسازی پوست حساس نوزادان استفاده می‌شود. در تولید این دستمال‌؛ از محلول‌های حاوی پاک کننده‌های مختلف، از ملایم گرفته تا پاک کننده هایی با پایه الکل، استفاده شده است.

معمولا دستمال مرطوب بچه، در ظرف‌های پلاستیکی مخصوصی به فروش می‌رسد. این ظروف پارچه را مرطوب نگه می‌دارند و امکان استفاده آسان‌تر را فراهم می‌کنند.

پدهای پاک کننده:

پدهای پاک کننده، اسفنج‌های فیبری هستند که برای مصارف خاصی در نظر گرفته شده و به آب، الکل و سایر مواد فعال آغشته می‌شوند. امروزه انواع مختلفی از پدهای پاک‌کننده تولید و ارائه می‌شود؛ محصولاتی مانند پدهای پاک‌کننده آرایش و پدهایی با خاصیت ضد لک و ضد آکنه، که معمولاً حاوی سالیسیلیک اسید، انواع ویتامین‌ها، منتول و سایر مواد با فواید درمانی هستند.

پدهای پاک کننده یا ضد عفونی کننده ، معمولا برای جلوگیری از عفونت، به الکل آغشته شده و به صورت استریل بسته بندی می‌شوند. هنگام درمان زخم‌ها، می‌توانید دست‌ها و ابزارهایتان را با استفاده از این نوع پدها ضد عفونی کنید. به همین خاطر غالباً پدهای پاک کننده با خاصیت ضد عفونی کنندگی را در بسته‌های کمک‌های اولیه قرار می‌دهند.

دستمال آرایشی – بهداشتی:

به طور کلی دستمال‌ مرطوب الکلی مناسب برای پاک کردن آرایش و ناخن و همچنین دستمال مرطوب‌های دارای خاصیت ضد پیری و ضد آکنه، در این دسته قرار می‌گیرند.

این نوع دستمال‌ها یک بار مصرف هستند و به پاک کننده‌های صورت و یا آرایش آغشته می‌شوند تا محصولات زیبایی را به طور کامل از روی پوست پاک کنند.

بهداشت شخصی:

انواع دستمال مرطوب زنانه، صورت، دست، توالت و دستمال مرطوب بدن، در این دسته قرار می‌گیرند. معمولاً این نوع دستمال‌ها، قبل از مصرف مرطوب شده و به صورت جداگانه بسته بندی می‌شوند یا در یک ظرف بزرگتر که درب آن قابل بستن مجدد است، قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه
آشنایی با تزریق بوتاکس مصپورت

این محصول هنگام فعالیت‌ در فضای باز (به ویژه در هوای گرم) بسیار کاربردی است. دستمال مرطوب می‌تواند عرق و آلودگی سطح پوست را (پیش از بسته شدن منافذ آن)، از بین ببرد و به پاکسازی پوست کمک کند. با استفاده از برخی دستمال‌های مرطوب، می‌توانید حتی بدون نیاز به آبکشی، آرایش‌های ضد آب را نیز پاک کنید!

مراقبت از حیوانات خانگی:

امروزه می‌توانید از این محصول برای مراقبت از حیوانات خانگی نیز استفاده کنید. از جمله موارد استفاده می‌توان به پدهای تمیز کننده چشم، گوش یا دندان (حاوی اسید بوریک، پتاسیم کلراید، سولفات روی، سدیم بورات) برای سگ، گربه، اسب و پرندگان اشاره کرد.

۲٫ انواع دستمال‌های مرطوب برای تمیز کردن وسایل خانه

  • دستمال‌های مرطوب آشپزخانه
  • دستمال‌های مرطوب حمام
  • دستمال‌های مرطوب سرویس غذاخوری
  • دستمال‌های مرطوب تمیز کننده سطوح شیشه‌ای
  • دستمال‌های مرطوب مراقبت از خودرو

۳٫ دستمال‌های مرطوب برای تمیزکاری‌ صنعتی

دستمال‌های مرطوب دارای قابلیت چربی زدایی / دستمال‌های مرطوب پاک کننده ماشین آلات صنعتی
دستمال‌های مرطوب اتومبیل، دستمال‌های مرطوب آنتی باکتریال، دستمال‌های مرطوب ویژه امور دندان‌پزشکی، دستمال‌های مرطوب حاوی شوینده
وقتی نوبت به کاربردهای صنعتی می‌رسد، انتخاب یک دستمال مرطوب مناسب برای این کار، می‌تواند از نظر عملکرد، کارایی و هزینه، تفاوت چشمگیری ایجاد کند. در گذشته پارچه‌های معمولی شسته شده، تنها گزینه به عنوان پاک کننده چند منظوره برای پاکسازی آلودگی و روغن از تجهیزات و دست‌ها بود. اما امروزه دستمال مرطوب یک بار مصرف، به طور گسترده‌ای به عنوان گزینه ترجیحی شناخته شده است.

 


دکتر ابوالفضل جویا

متخصص پوست اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  :

مزایای بوتاکس زیر بغل

راکوتان و ریزش مو

مزوتراپی و ریزش مو

کوکتل های درمانی چیست؟

کرونا و ریزش مو

بیماری پوستی میلیا چیست؟ | علل، علائم

روش های درمان میلیا

بیماری پوستی لک و پیس (ویتیلیگو)

درمان بیماری لک و پیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *