بیماری پوستی میلیا چیست؟ | علل، علائم
4 اسفند

بیماری پوستی میلیا چیست؟ | علل، علائم

بیماری پوستی میلیا : علل، علائم و درمان

بیماری پوستی میلیا برجستگی‌های کوچک، برآمده، سفید یا مایل به زرد روی پوست است که معمولا به شکل کیست بسیار کوچک و یا جوش ریز همرنگ پوست ظاهر می‌شود و عموما حاوی پروتئینی به نام کراتین است. میلیوم‌ها معمولا قطر ۱ الی ۲ میلی‌متر دارند. اغلب بر روی پوست اطراف گونه‌ها، بینی، چشم‌ها و پلک‌ها، پیشانی و سینه قابل مشاهده هستند اما ممکن است در هرجایی از بدن اتفاق افتند. میلیا در نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است اما می‌تواند برای هر فردی در هر سنی ایجاد شود. در نوزادان، میلیا خود به خود رفع می‌شود و درمانی نیاز نیست. در افراد دیگر، از بین رفتن آنها به نظر طولانی‌تر است و در مواردی که پایدار شده باشند درمان پیشنهاد می‌شود.

میلیا چیست؟

میلیا (جمع کلمه میلیوم) کیست‌ها، توده‌ها یا غده‌های کوچک سفید و زردی هستند که بر روی پوست شکل می‌گیرند. آن‌ها معمولاً در ناحیه اطراف دور چشم و گونه‌ها یافت می‌شوند اما ممکن است در هر نقطه‌ای از صورت یا بدن پدیدار گردند. پدیدار شدن چند میلیا به صورت دسته‌ای امری رایج است مخصوصاً در نوزادان تازه متولد شده که اغلب به آن‌ها “نقاط شیری” گفته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
سابسیژن چیست؟

میلیا بر خلاف جوش یا لک دارای سختی بیشتری استريال تقریباً چیزی شبیه تکه‌ای از یک ریگ در زیر پوست که برخلاف جوش‌های سر سفید یا نقاط مرتبط با آکنه دارای هیچ‌گونه سرخی یا التهابی نیست. میلیا به هیچ عنوان واگیردار و مضر نیست اما ممکن است برخی از افراد نسبت به آن‌ها حساس شوند مخصوصاً هنگامی که در نواحی آشکار پوست مانند صورت وجود داشته باشند که بسیار در دید است. ممکن است گاهی اوقات مدت زمان زیادی طول بکشد تا میلیا به طور طبیعی از بین برود اما می‌توان با یک روش ساده و جزئی آن را از بین برد.

علت بروز میلیا

بیماری پوستی میلیا زمانی رخ می‌دهد که کراتین (یک پروتئین طبیعی) در زیر سطح پوست جمع می‌شود. برخی از متخصصان پوست می‌گویند که ایجاد میلیا به دلیل آسیبی است که از طریق زخم‌های پوستی به غدد عروق وارد می‌شود و در مورد نوزادان تازه متولد شده بسته شدن غدد عروق باعث آن می‌گردد. هر چه سن بالاتر می‌رود تغییر و تبدیلات سلولی نیز کندتر شده و باعث می‌شود تا پوست فرد بالغ نسبت به وقوع میلیا حساس‌تر گردد.

علائم میلیا

میلیا دردناک نیست و هیچ ضرری ندارد. اگر میزان زیادی از میلیا بر روی پوست به وجود بیاید افراد نسبت به آن آگاه می‌شوند. فشردن و یا دستکاری میلیا می‌تواند موجب شود تا محدوده آن متورم، کبود و یا عفونی شود زیرا میلیا مانند جوش نمی‌ترکد. ممکن است متوجه شوید که در ناحیه‌ای خاص از پوست خود دچار میلیای زیادی می‌شوید، این امر بسیار رایج است و بدین معنی نیست که مشکل در حال گسترش بوده و مسری است.

پیشنهاد مطالعه
روتین پوستی مناسب در افراد میانسال

انواع میلیا

پنج نوع میلیا اصلی وجود دارد:

۱- میلیا نوزادی یا نقاط شیری :

که در نوزادان تازه متولد شده یافت می‌شود. احتمال داده می‌شود که علت به وجود آمدن این نوع میلیا توسعه نیافتن کامل غدد عروق است که به آسانی مسدود شده‌اند.

۲- میلیا اولیه :

می‌تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. این نوع میلیا ممکن است بدون درمان از بین برود اما در بزرگسالان دوام بیشتری داشته و ممکن است اغلب دائمی باشند.

۳- میلیا ثانویه :

این میلیا پس از جراحت و آسیب‌دیدگی رخ می‌دهد. برخی می‌گویند که علت آن آسیبی است که در ناحیه مورد نظر به غدد عروق وارد می‌شود. استفاده از برخی انواع کرم‌ها نیز می‌تواند علت به وجود آمدن آن باشد.

۴- میلیا پلاک :

این نوعی نادر از میلیا است که در قسمت متورم و برجسته پوست رشد می‌کند که به آن “پلاک” می‌گویند.

پیشنهاد مطالعه
مراقبت از پوست خشک

۵- میلیا فورانی چندگانه :

نوع نادر دیگری از میلیا است که دسته‌های آن در عرض چند هفته یا ماه پدیدار می‌شوند. این نوع میلیا معمولاً بر روی صورت، بازوی فوقانی و نیمه بالایی لگن ظاهر می‌شود.

چگونه می‌توانیم از بوجود آمدن میلیا جلوگیری کنم؟

اگر مستعد ابتلا به میلیا هستید یک رژیم غذایی روزانه که متناسب با پوست‌تان باشد را اتخاذ کنید. یک پاک کننده پوستی می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کرده و از جمع شدن آن‌ها در پوست و منافذ آن جلوگیری کند، برای اینکه از عملکرد آن کاملاً مطمئن باشید ابتدا آرایش خود را پاک کنید. محصولات محافظت از پوستی که حاوی ویتامین A و رتینول هستند به کنترل تولید سلول‌های پوست کمک کرده و موجب جایگزین شدن سلول‌های جدید می‌شوند.

 


دکتر ابوالفضل جویا

متخصص پوست اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  :

مزایای بوتاکس زیر بغل

راکوتان و ریزش مو

درمان آکنه و انواع آن

مزوتراپی و ریزش مو

کوکتل های درمانی چیست؟

کرونا و ریزش مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *