درمان جوش سر سفید
19 اسفند

درمان جوش سر سفید

درمان جوش سر سفید

پوست زیبا و عاری از آکنه، تاثیر به سزایی در زیبایی چهره دارد. اما وجود انواع جوش مانند جوش سر سفید و جوش سر سیاه، احساس ناخوشایندی به ما می‌دهد. جوش‌های سرسفید زمانی به وجود می‌آیند که سلول‌های مرده‌ی پوست، سبوم (چربی) و آلودگی، باعث بسته شدن منافذ شوند. برای درمان جوش سر سفید لازم است که با روش‌های درمانی آن آشنا شوید و در صورت لزوم، از این روش‌ها استفاده کنید. در ادامه، روش‌های پزشکی و خانگی درمان این نوع جوش را معرفی کرده و چند توصیه برای مراقبت از پوست ارائه می‌دهیم.

جوش سر سفید

جوش سرسفید، برخلاف جوش سر سیاه، راهی به سطح پوست ندارد و بسته است؛ این موضوع درمان آن را کمی مشکل‌تر می‌کند. اما همچنان راه‌های مختلفی برای درمان جوش‌های مزاحم وجود دارد. این درمان‌ها شامل درمان‌های طبیعی و خانگی، درمان‌های بدون نسخه پزشک (OTC) و درمان‌های همراه با نسخه پزشک است.

در صورت مشاهده‌ی جوش‌های سرسفید روی پوست تان، می‌توانید از روش‌های متفاوتی برای درمان آن‌ها استفاده کنید. در ادامه ۱۲ راهکار برای درمان جوش‌های سرسفید به شما معرفی می‌کنیم.

به جوش صورت دست نزنید!

اولین قدم برای درمان جوش سرسفید آن است که هیچ کاری انجام ندهید. شما برای درمان جوش‌هایتان، به روش‌های درمانی که بدون دخالت دست هستند، نیاز دارید. دست زدن به صورت، نه تنها منجر به بسته شدن بیشتر منافذ از طریق تجمع آلودگی، چربی و باکتری می‌شود، بلکه پوست تان را نیز تحریک‌پذیر می‌کند.

ترکاندن جوش‌های سرسفید نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه در بعضی موارد باعث تحریک پوست و به جا ماندن دائمی جای جوش روی پوست می‌شود. باید از روش‌های دیگری برای برطرف کردن و پیشگیری از بروز این نوع جوش‌ها استفاده کنید.

از این درمان‌های خانگی استفاده نکنید.

استفاده از روش‌های خانگی، آسان‌ترین و ارزان‌ترین شیوه‌ی درمان جوش سر سفید است. در این درمان‌ها از مواد موجود در خانه استفاده می‌شود‌؛ هرچند نباید از موادی که به طور بالقوه آسیب‌زا هستند، استفاده کنید. توجه داشته باشید که در صورت حساسیت و تحریک پوست تان نسبت به هر یک از این روش‌های درمانی خانگی، باید آن را قطع کنید.

بعضی از این درمان‌های خانگی مفید هستند، اما بعضی دیگر می‌توانند باعث تحریک و ناراحتی پوست تان شوند. به عنوان مثال:

سرکه سیب و آب لیمو برای پوست‌های حساس می‌توانند بسیار اسیدی باشند‌.
جوش شیرین، ماده‌ای بسیار محرک و قوی است.
استفاده از کریستال‌‌های شکر، باعث بدتر شدن التهاب و حتی ایجاد شیار یا بریدگی‌هایی روی سطح پوست می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
درمان علل ظاهر شدن رگ‌های پا

محصولات بدون نسخه (OTC) تهیه کنید.

این محصولات که برای جوش‌های سرسفید و دیگر جوش‌های پوستی استفاده می‌شوند، اغلب نیازمند آزمون و خطا هستند. اگر درمان‌های طبیعی و خانگی در درمان جوش‌های سرسفید موثر واقع نشدند، می‌توانید از داروهای بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نباید در یک دوره‌ی زمانی از تمام این محصولات استفاده کنید. استفاده یک باره و بیش از حد از محصولاتی که برای درمان جوش‌ها استفاده می‌شوند، باعث خشک شدن پوست تان می‌شود.

همچنین برای نتیجه‌بخش بودن محصولات بدون نسخه، باید صبر و بردباری داشته باشید. گرفتن نتیجه کامل از این درمان‌ها ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید می‌تواند برای جوش‌هایی که در یک ناحیه از صورت و یا در کل آن به وجود می‌آیند، مفید باشد. اگر در یک قسمت از پوست تان چندین جوش سرسفید دارید، بنزوئیل پروکساید می‌تواند مفید باشد؛ چرا که باعث کاهش التهاب در آن موضع می‌شود.

برای درمان جوش سر سفید ، محصولی را تهیه کنید که حاوی حداقل ۲٪ بنزوئیل پروکساید باشد. از این محصولات روزی یک بار برای درمان ناحیه مورد نظر استفاده کنید. زمانی که پوست تان به این محصولات عادت کرد، می‌توانید روزی دو بار از آن‌ها استفاده کنید.

پس از استفاده از محصولات حاوی بنزوئیل پروکساید، فورا دست‌هایتان را بشویید. در نظر داشته باشید که این ماده موثره ممکن است باعث سفید شدن موها و لباس‌هایتان شود.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید نیز مانند بنزوئیل پروکساید باعث کاهش تولید چربی در منافذ پوست می‌شود. همچنین با لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست که منافذ آن را مسدود می‌کنند، بهبهبود آکنه و جلوگیری از بروز آن کمک می‌کند.

سالیسیلیک اسید می‌تواند موثرترین و مفیدترین راه‌کار، برای پیشگیری از بروز جوش‌های سرسفید باشد. می‌توانید از این دارو ۱ الی ۳ بار در روز استفاده کنید.

سالیسیلیک اسید در فرمولاسیون تونر، کرم و ژل ضد آکنه و حتی در برخی از مرطوب‌کننده‌ها به کار می‌رود. همچنین این ماده در استرینجنت‌ها نیز وجود دارد؛ استرینجنت مانند تونر، محصولی برای از بین بردن آرایش اضافی پوست است.

تفاوت اصلی این دو محصول، قدرت بالاتر استرینجنت‌ها در پاک کردن چربی‌های اضافی پوست و پاکسازی منافذ آن است. در واقع می‌توان استرینجنت را یک تونر قوی دانست.

گوگرد

گوگرد، ماده‌ای پرکاربرد در محصولات ضد جوش است. گوگرد عملکردی مشابه بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید در درمان آکنه دارد؛ اما نسبت به آن‌ها، ماده‌ای ملایم‌تر و سازگارتر برای پوست است؛ به همین جهت اگر پوست حساسی دارید بهتر است به جای سالیسیلیک اسید، از گوگرد استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه
نکات و روش هایی برای زیبایی پوست

گوگرد با جذب چربی اضافی (سبوم)، لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

کرم‌های رتینوئید

استفاده از کرم های رتینوئید و یا محصولات آنتی آکنه حاوی ویتامین A مانند سرم ضد جوش، راه دیگری برای درمان جوش سر سفید است. رتینوئیدها حاوی انواع قوی‌تری از ویتامین A هستند. وجود این ماده در محصولات مراقبت از پوست شما، به آن خاصیت ضد پیری و آنتی آکنه (از طریق جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست) می‌بخشد.

آداپالن نوعی رتینوئید بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک (OTC) است که کارایی زیادی دارد. از این کرم باید برای کل صورت تان (نه فقط برای قسمتی از آن) استفاده کنید؛ اگر پوست حساس و یا خشکی دارید، در ابتدا هر ۲_۳ شب یک بار از این دارو استفاده کنید.

زمانی که پوست تان به آن عادت کرد، می‌توانید هر شب از آن استفاده کنید. اگر آداپالن بدون نسخه‌ی پزشک (OTC) برایتان موثر واقع نشد، می‌توانید از رتینوئیدهای قوی‌تر موضعی که متخصصان پوست تجویز می‌کنند، استفاده کنید.

در استفاده از رتینوئیدها احتیاط کنید؛ چرا که این مواد پوست تان را در برابر نور خورشید حساس‌تر می‌کنند. هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از قرار گرفتن در برابر نور خورشید (به خصوص از ساعت ۱۲ تا ۴ بعد از ظهر) اجتناب کنید.

لایه‌بردارهای ملایم

لایه‌بردارها (چه حاوی اسید سالیسیلیک باشند چه نباشند) به درمان جوش‌های سرسفید کمک می‌کنند. این محصولات نه تنها پوست را نرم‌تر می‌کنند، بلکه سلول‌های مرده اضافی پوست را نیز از بین می‌برند.

لایه‌بردارهایی را انتخاب کنید که فرمولاسیون ملایمی داشته باشند؛ چنین محصولاتی به لایه‌برداری پوست کمک کرده و باعث تحریک و خشکی آن نیز نمی‌شود.

توصیه‌های مراقبتی پوست

حال که با راه‌های درمان جوش سر سفید آشنا شدید، بهتر است، اقدامات پیشگیرانه این نوع جوش ها را نیز بشناسید. براساس گزارش آکادمی درماتولوژی آمریکا مراقبت از پوست، اولین قدم برای پیشگیری از بروز جوش سرسفید است.

برای مراقبت از پوست تان به نکات زیر توجه کنید:

  • صورت تان را بعد از ظهرها و پس از ورزش بشوییداز آب ولرم و یا گرم برای پاک کردن، شستن و حمام کردن استفاده کنید.
  • از اسکراب‌های ناملایم که باعث تحریک و ناراحتی پوست می‌شوند، استفاده نکنید.
  • در هفته، ۱ تا ۳ بار پوست تان را لایه‌برداری کنید. این کار باعث حذف سلول‌های مرده‌ای می‌شود که منافذ پوست را مسدود می‌کنند. اما لایه‌برداری بیش از حد نیز می‌تواند باعث تحریک بیشتر پوست و بروز جوش‌های بیشتر شود.
  • از ضد آفتاب‌های مخصوص صورت استفاده کنید. ضد آفتاب‌های بدن می‌توانند باعث انسداد منافذ پوست شوند.
  • موهایتان را (مخصوصا اگر موهای بلندی دارید) به طور منظم بشویید. چربی‌ مو می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست شود.
  • از تماس محصولات مو با صورت تان اجتناب کنید.
  • تلفن همراه، روبالشی، ملحفه و عینک تان را به طور مرتب تمیز کنید؛ این کار باعث می‌شود که چربی، آلودگی و باکتری‌های آن‌ها از بین برود.
پیشنهاد مطالعه
علل و علائم آسیب ها و مشکلات ناخن ها

نکات مراقبت از پوست برای افرادی که آرایش می‌کنند.

متخصص پوست اصفهان | درمان جوش سر سفید

  • هرشب آرایش‌تان را پاک کنید.
  • از آن دسته از محصولات آرایشی استفاده کنید که روی جلد آن‌ها عبارت «فاقد چربی» و «غیر کومدون‌زا» نوشته شده باشد؛ چنین محصولاتی با
  • احتمال کمتری باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند.
  • از محصولات آرایشی قدیمی استفاده نکنید. کرم‌ها باید ظرف چند ماه استفاده شوند، اما پودرها تا یک سال قابل استفاده هستند.
  • از استفاده از قوطی‌های نگهدارنده کرم و لوسیون اجتناب کنید‌ چرا که می‌توانند زیستگاه باکتری‌ها شوند.
  • پس از استفاده، براش‌های آرایشی و اسفنج تان را بشویید.
  • هیچگاه لوازم آرایشی و یا قلم مو و اسنفج آرایشی تان را با دیگران استفاده نکنید.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

اگر این روش‌ها به درمان جوش‌های سرسفیدتان کمکی نکرد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصان پوست، داروهای قوی‌تری را برای درمان جوش‌های سرسفید تجویز می‌کنند. این داروها ممکن است موضعی و یا خوراکی (قرص) باشند‌.

بعضی از محصولات ضد آکنه تجویز شده توسط پزشک، ممکن است پوست را در برابر آفتاب حساس‌تر کنند؛ بنابراین باید هر روز از کرم ضد آفتاب مناسب، طیف گسترده و با SPF 30 و یا بالاتر استفاده کنید.

شما برای محافظت از پوست تان چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا تا به حال شاهد جوش‌های سرسفید روی پوست تان بوده‌اید؟ اگر چنین تجربه‌ای دارید، از چه راه‌هایی برای درمان آن ها استفاده کرده‌اید؟

 


دکتر ابوالفضل جویا

متخصص پوست اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  :

مزایای بوتاکس زیر بغل

راکوتان و ریزش مو

مزوتراپی و ریزش مو

کوکتل های درمانی چیست؟

کرونا و ریزش مو

بیماری پوستی میلیا چیست؟ | علل، علائم

روش های درمان میلیا

بیماری پوستی لک و پیس (ویتیلیگو)

درمان بیماری لک و پیس

هر آنچه باید راجع به دستمال‌ مرطوب کننده بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *