سن طبیعی سفید شدن مو
8 آذر

سن طبیعی سفید شدن مو

سفید شدن مو در چه سنی طبیعی است؟

سفید یا خاکستری‌شدن موها یکی از مشخصه‌های طبیعی بالا رفتن سن محسوب می‌شود. این وضعیت ارتباط نزدیکی با گذر زمان دارد و در افراد گوناگون با درجه‌های متفاوتی نمود پیدا می‌کند. در حالت عادی، روند سفید شدن موهای سفیدپوستان در حدود 35 سالگی آغاز می‌شود؛ با این حال طبق برآوردهای انجام‌شده، تا سن ۵۰ سالگی، نیمی از موهای ۵۰ درصد افراد به رنگ سفید در می‌آیند.در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا بهترین متخصص ژل و بوتاکس سن طبیعی سفید شدن مو را مورد بررسی قرار می دهیم.

اصطلاح سفید‌ شدن زودهنگام مو زمانی صادق است که موهای سر قبل از ۲۰ سالگی در سفیدپوستان و قبل از ۲۵ سالگی در آسیایی‌ها به یکی از رنگ‌های سفید یا خاکستری، تغییر رنگ دهند.

دکتر ابوالفضل جویا ، بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر را در اینستاگرام دنبال کنید

علت سفید شدن مو

علاوه‌بر بالا رفتن سن، علل گوناگون دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سبب سفید‌ شدن موهای سر شوند.

  • ژنتیک
  •  کمبود ویتامین B12
  •  استرس اکسیداتیو
  • بیماری خودایمنی
  • اختلالات تیروئید
  • سیگار کشیدن
  • عوامل استرس‌زا در زندگی
  • مصرف داروهای خاص
  • محصولات شیمیایی مخصوص مو و رنگ‌های مو
عوامل ایجاد چین و چروک پوست | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر
ژنتیک

نتایج یک بررسی علمی نشان داد که سفید شدن مو در افراد تا حد قابل توجهی می‌تواند با عوامل ژنتیکی ارتباط داشته باشد. نژاد و قومیت نیز از دیگر عوامل دخیل در سفید شدن موها به حساب می‌آیند. به عنوان مثال، روند شروع سفید شدن موهای سر در سفیدپوستان، زودتر از آسیایی‌ها است.

 کمبود ویتامین B12

سفیدی مو در سن پایین می‌تواند نشانه کمبود ویتامین B12 باشد. این ویتامین نقش بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می‌کند. ویتامین B12 علاوه‌بر تأمین انرژی بدن، با داشتن موهای سالم و حفظ رنگ طبیعی موها ارتباط دارد. کمبود ویتامین B12 می‌تواند با اختلالی به نام آنمی پرنیشیوز (کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12) مرتبط باشد. در این نوع از کم‌خونی، بدن نمی‌تواند به اندازه کافی ویتامین B12 جذب کند.

پیشنهاد مطالعه
عواملی که باعث سیاه شدن ناخن پا می شوند

بدن برای داشتن گلبول‌های قرمز خون سالم (که وظیفه حمل اکسیژن به سلول‌های گوناگون بدن ازجمله سلول‌های مو را بر عهده دارند) به ویتامین B12 نیاز دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند سبب رویش موهای ضعیف و اختلال در تولید ملانین (ماده‌ای که در تولید رنگدانه‌های مو، چشم و پوست دخیل است) و درنتیجه ظهور موهای سفید شود.

استرس اکسیداتیو

اگرچه روند سفید شدن مو عمدتاً به زمینه ژنتیکی افراد بستگی دارد؛ با این حال اگر فردی خیلی زود به این عارضه دچار شود، استرس اکسیداتیو (شرایطی که در آن تعادل بین تولید گونه‌های فعال اکسیژن (رادیکال‌های آزاد) و آنتی‌اکسیدان‌ها به هم می‌خورد) را نیز می‌توان یکی از عوامل دخیل در بروز آن به حساب آورد.

رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایداری هستند که باعث تخریب سلول‌ها و کمک به روند پیری و بروز عارضه‌های دیگر می‌شوند. از طرف دیگر، آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان داده و اثر مخرب آن‌ها را خنثی می‌کنند. هنگامی که آنتی‌اکسیدان‌های کافی برای مقابله با اثرات زیان‌بار رادیکال‌های آزاد در بدن وجود نداشته باشد، استرس اکسیداتیو می‌تواند سبب عدم تعادل در بدن شود.

بیماری خودایمنی

داشتن یک بیماری خودایمنی می‌تواند سبب سفیدی زودهنگام موها شود. وقتی فردی بیماری خود ایمنی دارد، سیستم ایمنی بدن او به اشتباه به سلول‌های سالم خود حمله می‌کند.

بیماری ویتیلیگو یا پیسی: عارضه‌ای است که در آن ملانوسیت‌ها (سلول‌هایی که در پایه فولیکول‌های مو قرار داشته و قابلیت تولید رنگدانه دارند) تخریب شده و از بین می‌روند. شاید بروز این بیماری به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن، به اشتباه، به سلول‌های پوست سر باشد.

پیشنهاد مطالعه
چه زمانی باید برای درمان زوائد برجسته پوست به پزشک مراجعه نمود؟

آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه‌ای): اختلالی است که در آن بخش‌هایی از موهای سر به‌ویژه موهای رنگی (و نه موهای سفید و خاکستری) به صورت ناگهانی دچار ریزش می‌شوند. این عارضه سبب سفید به نظر آمدن موهای سر می‌شود؛ چرا که به دنبال ریزش موهای رنگی، موهایی که پیش از این به رنگ سفید درآمده بودند، بیشتر به چشم می‌آیند. هنگامی که رویش مو از سر گرفته ‌شود، موهای جدید ممکن است سفید یا خاکستری باشند؛ اما در نهایت، احتمال رویش مجدد موهای رنگی نیز وجود دراد.

اختلالات تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از مشکلات غده تیروئید نظیر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید نیز می‌تواند مسئول سفیدی موهای سر باشند. تیروئید، غده‌ای پروانه‌شکل است که در انسان در ناحیه قاعده گردن قرار دارد. این غده در کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم یا سوخت‌و‌ساز نقش دارد. سطح سلامت غده تیروئید تا حد قابل توجهی می‌تواند روی رنگ مو تأثیر داشته باشد. کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید می‌تواند سبب کاهش تولید ملانین شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نیز به عنوان یکی از عوامل دخیل در سفید شدن زودهنگام مو بررسی شده است. نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین سیگار کشیدن و سفید شدن موها وجود دارد. تنها توضیح احتمالی برای وجود این رابطه این است که سیگار با القای استرس اکسیداتیو، سبب افزایش آسیب گونه‌های فعال اکسیژن به ملانوسیت‌های فولیکول مو می‌شود.

عوامل استرس‌زا در زندگی

تاکنون نتایج متناقضی درباره ارتباط عوامل استرس‌زا نظیر استرس ناشی از جراحت، با سفید شدن زودهنگام مو به دست آمده است. طبق نتایج یکی از مطالعات، زمانی که بدن تحت استرس‌ قرار می‌گیرد، سلول‌های مسئول رنگ مو تحلیل می‌روند. سایر مطالعات نشان می‌دهند اگرچه استرس می‌تواند در این جریان نقش داشته باشد، با این حال، تنها بخش کوچکی از تصویر بزرگ‌تری است که در آن بیماری‌ها و عوامل دیگری دخیل هستند.

پیشنهاد مطالعه
بررسی محرک های پوستی در تابستان | بخش دوم
 مصرف داروهای خاص

مصرف برخی از داروهای شیمی‌درمانی و ضد مالاریا می‌تواند سبب سفیدی زودهنگام موهای سر شود. به نظر می‌رسد این داروها گیرنده تیروزین کیناز c-kit واقع در ملانوسیت‌ها را مهار کرده و از این طریق سبب کاهش تولید ملانین می‌شوند. تیروزین کیناز c-kit یک گیرنده روی سلول‌های سازنده ملانین است که اگر به هر دلیلی از عملکرد آن جلوگیری شود این سلول‌ها نمی‌توانند کار کنند. درنتیجه، ملانین کاهش یافته و به دنبال آن رنگدانه کمتری تولید می‌شود. داروی ضد مالاریای کلروکین از طریق یک مکانیسم ناشناخته، به طور انتخابی سبب کاهش تولید نوعی ملانین به نام فئوملانین می‌شود که مسئول تولید رنگدانه زرد مایل به قرمز است.

محصولات شیمیایی مخصوص مو و رنگ‌های مو

رنگ‌های شیمیایی و سایر محصولات مخصوص مو، حتی شامپو‌ها، نیز می‌توانند سبب سفید شدن مو شوند. بسیاری از این محصولات حاوی ترکیبات مضری هستند که باعث کاهش ملانین می‌شوند. هیدروژن پراکسید موجود در بسیاری از رنگ موها یکی از همین ترکیبات مضر است. مصرف بیش از حد محصولات دکلره‌کننده مو در نهایت می‌تواند به سفید شدن موهای سر منجر شود.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا 


مطالعه بیشتر:

برتری‌های کاشت مو FIT نسبت به FUT

تزریق ژل الانسه مناسب چه افرادی است؟

درمان وریدهای واریسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *