عوامل ایجاد سرطان پوست
10 فروردین

عوامل ایجاد سرطان پوست

محققان، به طور قطعی، نمی‌دانند چرا برخی سلول‌ها سرطانی بدخیم می‌شوند، اما، عوامل ایجاد سرطان پوست می‌شوند، مشخص شده‌اند.

مهمترین عامل در ابتلا به ملانوما، قرار گرفتن در معرض اشعه‌ فرابنفش خورشید است که به DNA سلول‌های پوستی آسیب می‌زند. DNA تعیین می‌کند که سلول‌ها چگونه تکثیر و تقسیم شوند و زنده بمانند.

این اشعه به میزان زیادی با نور خورشید به پوست ما می‌رسد. در فعالیت‌هایی مانند برنزه کردن بدون آفتاب و هم چنین آفتاب گرفتن با نور مصنوعی پوستمان با اشعه‌ی فرابنفش در تماس است.

متخصص پوست اصفهان | علل و عوامل خطر در ایجاد سرطان پوست

عوامل خطر دیگر شامل موارد زیر است:

خال زیاد: افرادی که بیشتر از ۱۰۰ خال بر بدن خود دارند، بیشتر ممکن است که به ملانوما مبتلا شوند.
پوست روشن، موهای روشن و کک و مک: خطر گسترش ملانوما و سرطان پوست در افرادی که پوست روشنی دارند، بیشتر است. (احتمال ابتلای افرادی که زودتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، بیشتر است.)
سابقه‌ی خانوادگی: حدود ۱۰ درصد افرادی که به سرطان پوست مبتلا می‌شوند، در خانواده‌ی خود نیز سابقه‌ی ابتلا به این بیماری را دارند.
سابقه‌ی فردی: افرادی که سابقه‌ی ابتلا به ملانوما را داشته‌اند، بیشتر ممکن است دوباره به آن مبتلا شوند. افراد مبتلا به سرطان‌ سنگفرشی پوست نیز بیشتر احتمال دارد به ملانوما دچار شوند.
ممکن است فردی احساس کند سالم است. اما، دارای نشانه های سرطان پوست باشد.

نمونه تزریق ژل لب

بیشتر افرادی که نقاط مشکوکی را بر پوست یا خطوط نازکی را زیر ناخن خود مشاهده می‌کنند، احساس بیماری، درد یا ناخوشی ندارند.

تنها تفاوتی که این افراد متوجه آن می‌شوند ظاهر مشکوک این نقاط و لکه‌هاست که با درد، خارش و خونریزی همراه نیست. گرچه باید توجه کرد که سرطان پوست گاهی با این علائم نیز همراه است.

اگر نقاط و لکه‌های مشکوک دید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر لکه و نقطه‌ای بر پوستتان دیدید که نشانه های سرطان پوست دارد، خیلی سریع به یک متخصص پوست مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام این نوع سرطان امکان درمانش را افزایش می‌دهد.

تشخیص و درمان ملانوم زیرانگالی

در بیشتر اوقات متخصص پوست، سرطانی را که زود کشف شده است، با برداشتن و حذف بخش کوچکی از پوست درمان می‌کند. اما، با گذشت زمان و ایجاد فرصت رشد برای سلول‌های سرطانی، درمان آن دشوارتر خواهد شد.

نمونه‌برداری (بیوپسی) از بافت برای تشخیص علائم سرطان پوست لازم است.

اگر پس از دیدن نقاط و لکه‌های مشکوک به متخصص مراجعه کنید. او این ضایعات پوستی را معاینه می‌کند. در صورتی که این نقاط به سرطان مشکوک باشند، متخصص پوست به راحتی می‌تواند (حتی در طول وقت ملاقات) قسمتی از آن یا کل آن را بر دارد. بیوپسی نام روشی است که متخصص پوست برای حذف و برداشتن این نقاط از آن استفاده می‌کند.

انجام بیوپسی پوستی لازم و ضروری است. زیرا راه قطعی دیگری برای تشخیص سرطان پوست وجود ندارد. متخصصان قسمت نمونه برداری شده را زیر یک میکروسکوپ بررسی می‌کنند و در صورت مشاهده سلول‌های سرطانی، گزارشی را درباره‌ی نوع آن ارائه می دهند.

اما، اگر سلول‌های مشاهده شده، سرطانی نباشند. در نتیجه‌ی بیوپسی، اطلاعاتی از هرچه که زیر میکروسکوپ دیده شده، به شما گزارش می شود.

ریزش مو به علت وجود شپش

جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست

بهترین راه جلوگیری از سرطان پوست، محدود کردن مواجهه‌ی پوست با اشعه فرابنفش (UV) است. طبق نظر بنیاد سرطان پوست، این کار با قرار گرفتن در سایه، استفاده از کرم ضد آفتاب طیف گسترده، دوری کردن از سولاریوم و پوشیدن لباس و کلاه آفتابگیر مناسب امکان پذیر است.

دکتر ابوالفضل جویا

متخصص پوست اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  :

مزایای بوتاکس زیر بغل

راکوتان و ریزش مو

مزوتراپی و ریزش مو

درمان تخصصی کاهش چربی بینی

کرونا و ریزش مو

بیماری پوستی میلیا چیست؟ | علل، علائم

علل پیتریازیس آلبا و علائم آن

بیماری پوستی لک و پیس (ویتیلیگو)

درمان اگزما در کودکان

هر آنچه باید راجع به دستمال‌ مرطوب کننده بدانید