لک پوستی و انواع آن
25 مرداد

لک پوستی و انواع آن

لک پوستی چیست؟

هرگونه نقطه، تغییر رنگ، علامت و نقص روی پوست، یک لک پوستی محسوب می‌شود.با خواندن این مطلب از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان اطلاعاتی درباره لک پوستی و انواع آن بدست خواهید آورد.

لک پوستی و انواع آن

لکه های پوستی پنج نوع هستند:

آکنه: یک اختلال مزمن و شایع است که فولیکول‌های مو و غدد چربی پوست را درگیر کرده و باعث انسداد فولیکول‌ها و التهاب می‌شود. چنین وضعیتی باعث ایجاد جوش سر سفید ، جوش سر سیاه و جوش قرمز التهابی (پاپول) می‌گردد.

بثورات پوستی یا راش: در بثورات پوستی بخشی از پوست دچار تحریک یا تورم می‌شود.

ماه گرفتگی: یک لک مشخص و ثابت روی پوست است که هنگام تولد یا مدت کوتاهی پس از آن پیدا می‌شود.

لک های پیری: لک های پیری، قسمت‌هایی تیره، کوچک و صاف روی پوست هستند. این لک‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند و معمولاً در قسمت‌هایی از پوست صورت یا دست ظاهر می‌شوند که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند. در اصطلاح به اشتباه به این لک‌ها، لک‌های کبدی می‌گویند در صورتیکه آفتاب موجب بروز این لک‌ها می‌شود و مشکلات کبدی نقشی در تشکیل آن‌ها ندارد.

پیشنهاد مطالعه
بستن منافذ پوست با روش ميكرودرم

ملاسما: یک اختلال پوستی شایع اکتسابی است که به شکل تجمع رنگدانه‌های قهوه‌ای‌رنگ دوطرفه و لک‌مانند روی صورت بروز می‌کند.

آیا لک های پوستی درمان دارند؟

باید بگوییم جای نگرانی نیست؛ چون علم و طبیعت در کنار هم روش‌های رضایت‌بخشی برای درمان لک های پوستی به ما ارائه داده‌اند که حتی بر قوی‌ترین آن‌ها هم تأثیرگذار هستند. به غیر از ماه‌گرفتگی، برای از بین بردن لک‌ها، درمان‌های موضعی از جمله انواع پماد، کرم ضد لک ، لوسیون و سرم ضد لک وجود دارند.

از بین بردن لک های تیره چقدر زمان می‌برد؟

لکی که چند درجه از پوست تیره‌تر باشد، معمولاً ظرف ۶ تا ۱۲ ماه از بین می‌رود. اما اگر لک رنگی در لایه‌های عمیق پوست باشد، از بین بردن آن چند سال زمان می‌برد.

پیشنهاد مطالعه
پیشگیری و درمان تاول های آفتاب سوختگی

لکی که به‌طور عمیق داخل پوست باشد، اغلب به رنگ آبی تا خاکستری است. البته رنگ این لک ممکن است قهوه‌ای، اما خیلی تیره‌تر از رنگ طبیعی پوست هم باشد. اگرچه محو شدن لک‌ها زمان می‌برد و به صبوری نیاز دارد، اما استفاده از روش‌های درمانی سرعت از بین رفتن لک ها و نقاط تیره را بالا می‌برد.

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |

لک پوستی و انواع آن | متخصص پوست اصفهان

نقش ضد آفتاب در درمان لک های پوست چیست؟

درمان‌های مؤثر با استفاده از ضد آفتاب شروع می‌شوند. چه خودتان بخواهید لک های تیره پوست‌تان را درمان کنید و چه بخواهید به متخصص پوست مراجعه کنید، استفاده از ضد آفتاب ضروری است. هرروز از ضد آفتاب استفاده کنید، حتی روزهایی که هوا بارانی یا برفی است. چون ضد آفتاب از تیرگی بیشتر پوست پیشگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه
لیزر موهای زائد فول بادی

ضد آفتاب را باید به تمام قسمت‌هایی از پوست که در معرض آفتاب هستند، بزنید. برای به‌دست‌آوردن محفاظت مورد نیازتان، از ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر، طیف‌گسترده و حاوی زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید استفاده کنید.

اگر پوست‌تان چرب است، به دنبال یک کرم ضد آفتاب باشید که روی بسته‌بندی آن‌ها عبارت «غیر کومدون‌زا» یا «باعث انسداد منافذ پوست نمی‌شود» درج شده باشد. این محصولات از ابتلا به جوش که خود عامل بروز لک است پیشگیری می‌کنند.


بیشتر بدانیم:

نکات استفاده از شامپو ضد شوره

آسیب‌دیدگی مو با استفاده از رنگ مو

عوارض و علائم تاول آفتاب سوختگی را بشناسید

آسیب‌دیدگی مو با دکلره کردن

آسیب دیدگی مو با استفاده از ابزار حرارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *