علائم ترک پا و درمان آن
25 مهر

علائم ترک پا و درمان آن

علائم ترک پا چیست؟

شما با خواندن این مطلب از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان،اطلاعاتی درباره علائم ترک پا و درمان آن به دست خواهید آورد. سایر علائمی که ممکن است به همراه خشکی پوست پا تجربه کنید، عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش
  • درد (که ممکن است در بعضی موارد شدید باشد)
  • خونریزی
  • قرمزی و التهاب پوست
  • زخم

در موارد شدیدتر، ترک پاشنه‌ی پا و عدم توجه به درمان ترک پا عوارضی را ایجاد می‌کند، به خصوص اگر بر اثر بیماری یا اختلال زمینه‌ای باشد. از جمله این عوارض عبارتند از:

بی حسی پاشنه‌ی پا

عفونت پوستی سلولیت (عفونت پوستی نسبتاً شدیدی که سلول های پوست درگیر را، متورم، قرمز و دردناک می کند. حتی این سلول ها ممکن است گرمتر از سایر سلول ها باشند. سلولیت بیشتر بر قسمت های انتهایی پا اثر می گذارد. گاهی نیز، در نواحی دیگر پوست بروز می کند.

زخم پای دیابتی

درد، گرمی، قرمزی و تورم پوست از نشانه‌های عفونت است. اگر احساس کردید هریک از این علائم را دارید، به سرعت با پزشک معالج‌ خود صحبت کنید.

بایدها و نبایدهای درمان ترک پا به صورت طبیعی و خانگی

پاشنه‌ی پا، قسمتی از بدن است که خیلی به چشم نمی‌آید، شاید به همین دلیل است که برخی افراد از پاهای خود به خوبی مراقبت نمی‌کنند و حتی ممکن است از وجود ترک‌های آن بی‌خبر باشند و درمان ترک پا را جدی نگیرند. با وجود این، ترک پاشنه‌ی پا مشکلی شایع است که معمولاً با فرارسیدن پاییز بیشتر رواج می‌یابد.

بر پایه‌ی تحقیقی که در آمریکا انجام شده است، بیش از ۲۰ درصد بزرگسالان از ترک پوست پاشنه‌ی پا رنج می‌برند. این ناهنجاری پوستی هم در بزرگسالان رخ می‌دهد و هم در کودکان، اما زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد.بیشتر افراد، ترک پا را مشکل جدی‌ای نمی‌دانند، هرچند ممکن است هنگامی که پا برهنه هستند، آزرده شوند.

در برخی موارد، ترک‌های پاشنه‌ی پا ممکن است بسیار عمیق و حتی درد آور شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین درمان‌های خانگی برای معالجه و پیشگیری از ترک پاشنه‌ی پا آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید:

پیشنهاد مطالعه
بهترین متخصص زیبایی اصفهان

درمان خانگی برای رفع ترک پا

1) کرم ترک‌ پا یا مرطوب کننده‌های قوی

شاید نخستین درمان ترک پا و موثرترین روش که به فکرتان میرسد، استفاده از کرم ترک پا باشد. این محصولات حاوی موادی هستند که پوست را مرطوب و نرم می‌سازند و آن را لایه برداری می‌کند. بیشتر، حاوی ترکیبات زیر هستند:

اوره: اوره با آب پیوند می‌سازد و رطوبت را نگه می دارد. همچنین، به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و آبرسانی بهتری انجام می‌دهد. این ماده سازنده تاثیر بسزایی در رطوبت رسانی عمقی و همچنین رفع تیرگی پوست دارد.

اسید سالیسیلیک: این ماده خاصیت لایه برداری (کراتولیتیک) دارد و به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند. اسید سالیسیلیک سلول های مرده ی پوست را از بین می‌برد، لایه‌های سخت پوست را حذف می‌کند و به ایجاد یک لایه‌ی جوان روی پوست کمک می‌کند.

آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA): این دسته از اسیدها، ترکیباتی طبیعی هستند که از گیاهان یا جانوران به دست می‌آیند، آلفا هیدروکسی اسیدها لایه بردارند، به نفوذ بیشتر مواد به لایه‌های عمیق‌تر پوست کمک می‌کنند، خون رسانی پوست را بهبود می‌دهند و به کلاژن سازی، روشن شدن و جوانسازی پوست کمک می‌کنند.

پنتاویتین (ایزومرات ساکارید): این ماده، مرطوب کننده است و کربوهیدرات‌هایی دارد که به طور طبیعی در لایه‌ی شاخی پوست (استراتوم کورنئوم) یافت می‌شوند. این رطوبت رسان عمیق به سلول‌های پوست متصل می‌شود و تا مدت زیادی پوست را مرطوب نگه می‌دارد.

برخی از کرم های رفع ترک پاشنه‌ی پا ممکن است سبب سوزش یا خارش جزئی شوند، این مسئله طبیعی است. اگر عوارض ناشی از مصرف ادامه پیدا کرد یا شدت یافت، توصیه می‌کنیم حتماً با پزشک معالج خود صحبت کنید.

در موارد شدیدتر ممکن است لازم باشد برای کاهش التهاب و درمان ترک پا سوزش و خارش ترک پاشنه‌ی پای خود، از بالم‌ها یا کرم‌های کورتیکواستروئیدی (کورتون های) قوی تری استفاده کنید که به نسخه پزشک نیاز دارند.

پیشنهاد مطالعه
دلایل نیاز به تزریق ژل چیست؟

2)پاشنه‌ی پایتان را در آب غوطه‌ور سازید و آن را لایه برداری کنید.

پوست اطراف ناحیه‌ی ترک خورده، اغلب ضخیم‌تر و خشک‌تر از نواحی دیگر پوست شماست. وارد شدن هرگونه فشار به پوست، شکاف ها را عمیق‌تر می‌کند. راه حل این مشکل خیساندن و مرطوب کردن پاهاست. به این منظور:

  • پاهای خود را ۲۰ دقیقه در آب ولرم حاوی شوینده، قرار دهید.
  • برای از بین بردن لایه های ضخیم پوست پا از لیف، اسکراب یا سنگ پا استفاده کنید.
  • به آرامی پاهای خود را خشک کنید.
  • برای مرطوب کردن پا از مرطوب کننده های قوی یا کرم رفع ترک پا استفاده کنید.
  • در پایان، تمام سطح پا را وازلین بزنید تا رطوبت آن حفظ شود و برای جلوگیری از چرب شدن اطرافتان جوراب بپوشید.

هنگامی که پاهایتان خشک است، آنها را لایه برداری نکنید. زیرا این کار سبب آسیب دیدگی شدیدتر نواحی ترک خورده می‌شود. حتی می‌توانید برای درمان ترک پا از پاشنه پوش‌های طبی و کرم ضد ترک پا استفاده کنید که اثرشان مشابه خیساندن پا است.

در واقع، اینها جوراب هایی هستند که ترکیباتی چون روغن و ویتامین‌های درمانی دارند و خشکی پوست را از بین می‌برند.

3) عسل

عسل یکی از بهترین روش طبیعی درمان ترک پا است. طبق تحقیقات، این ماده ی طبیعی ضد میکروب و ضد باکتری است، زخم های پوست را درمان و آنها را آبرسانی می کند. کافی است بعد از آنکه پای خود را از آب بیرون آوردید، کمی عسل به پاشنه‎‌ی پای خود بمالید یا در طول شب از عسل به عنوان ماسک پا استفاده کنید. به این ترتیب زخم ها پاکسازی و پوستتان مرطوب‌‎تر می‌شود.

علائم ترک پا | متخصص پوست اصفهان


| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |


4) اسپری پانسمان زخم

با اسپری پانسمان می‌توانید زخم ها را بپوشانید و از بروز عفونت و ترک خوردگی‌های بیشتر جلوگیری کنید. مزیت پانسمان (بانداژ) این است که به صورت اسپری است و می‌توانید بدون اینکه نگران باز شدن آن باشید، به کارهایتان برسید. اسپری پانسمان انتخاب مناسبی برای درمان ترک‌های عمیق پاست که احتمال دارد خونریزی کنند.

پیشنهاد مطالعه
انواع مختلف موهای آسیب دیده

اسپری پانسمان را روی پوست خشک و تمیز خود اسپری کنید. ترک پاشنه هنگامی ترمیم می‌شود که لایه ی پوششی پانسمان، به سلول‌های سطح پوست نیرو وارد می‌کند.

5) روغن نارگیل

روغن نارگیل از دیگر درمان های طبیعی‌ است. این روغن اغلب برای خلاصی از بیماری هایی نظیر اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست پیشنهاد می شود. با این ماده، پوست شما زمان بیشتری مرطوب می‌ماند. بعد از آنکه پا را از آب خارج کردید، از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل نیز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. اگر وضعیت ترک پای شما به حدی است که احتمال خونریزی یا عفونت وجود دارد، روغن نارگیل بهترین روش برای پیشگیری و درمان ترک پا است.

6)سایر درمان‌های طبیعی و خانگی برای رفع ترک پا

علاوه بر موارد بالا، روش های خانگی دیگری نیز برای درمان ترک پا وجود دارند، اغلب این درمان‌ها بر رطوبت و نرمی پوست متمرکز هستند:

  • سرکه برای خیساندن پا
  • روغن زیتون یا روغن‌های گیاهی دیگر، به عنوان مرطوب کننده
  • کرم مرطوب کننده مناسب
  • عصاره گیاهان آرنیکا و آلوئه ورا
  • پارافین جامد، برای حفظ رطوبت (نظیر لایه ی محافظ عمل می کند و نمی گذارد رطوبت از پوست خارج شود).
  • آرد جوی دوسر مخلوط شده با روغن، برای لایه برداری

هشدار

اگر ترک پاشنه‌ی پای شما بر اثر یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده است، هرگز آن را خود درمانی نکنید. در این موارد خاص لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

همچنین، در صورتی که پاشنه‌ی پای شما ترک‌های شدید دارد، لازم است نزد متخصص پوست بروید. به این ترتیب، پزشک بر حسب شرایط و وضع بدنی شما روش‌های درمان ترک پا مناسب را برایتان تجویز خواهد کرد.


بیشتر بدانیم:

سدیم PCA و فواید آن

منابع سدیم PCA

جوش نوزاد چیست؟

راه درمان جوش نوزاد چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *