منابع سدیم PCA
16 مهر

منابع سدیم PCA

منابع سدیم PCA

منشأ سدیم‌PCA مواد طبیعی هستند. ‌سدیم‌PCA در تمام سلول‌های زنده یافت می‌شود و استخراج آن برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست و مو، از موادی همچون روغن نارگیل و جلبک‌های دریایی صورت می‌گیرد. همچنین سدیم PCA از گیاهان و میوه‌ها نیز استخراج می‌شود.ما در این بخش از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان،قصد داریم منابع سدیم PCA را خدمت شما معرفی کنیم.

این ماده با وجود طبیعی بودن، به‌صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود. همچنین بسته به منبع استخراج، ممکن است موارد استفاده از سدیم‌PCA متفاوت باشند.

در پوست نیز سدیم‌PCA از طریق تجزیه پروتئین فیلاگرین (Filaggrin) درون سلول‌های کورنئوسیت (Corneocyte) ساخته می‌شود. کورنئوسیت‌ها سلول‌های مرده پوستی هستند که خارجی‌ترین لایه پوست را تشکیل می‌دهند. این لایه همچون یک سد محافظتی، مانع از دست رفتن رطوبت و باعث کاهش اثرات رشد بیش‌ از حد باکتری‌ها و مواد حساسیت‌زا می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
تونر چیست و مزایای استفاده از آن

سدیم‌PCA حدود ۱۲ درصد از فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی پوست (Natural Moisturizing Factor: NMF) را تشکیل می‌دهد. NMFها در واقع تجمعی از مواد جاذب رطوبت طبیعی در لایه فوقانی پوست هستند که از آن محافظت می‌کنند و باعث حفظ رطوبت، لطافت و سلامتی پوست می‌شوند. عوامل مرطوب کننده طبیعی پوست، بیشتر از اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند.

سدیم ‌PCA در انواع زیادی از محصولات مو و پوست وجود دارد؛ مانند انواع کرم پودر ، محصولات مراقبتی کودک مانند شامپو و لوسیون بچه، سایه چشم و ریمل، ماسک های آبرسان صورت، کرم ترک پا ، شامپو بدن ، نرم کننده مو و بسیاری محصولات دیگر.

پیشنهاد مطالعه
عوامل موثر در ماندگاری بوتاکس دیستون

ایمنی سدیم PCA

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ایمنی سدیم‌PCA را تأیید کرده است؛ بنابراین استفاده از آن در لوازم آرایشی بی‌خطر است. طبق ارزیابی هیئت تخصصی کارگروه محیط زیست (Environmental Working Group: EWG) ایالات متحده، سدیم‌PCA به دلیل داشتن کمترین سطح خطر، نمره ۱ از ۱۰ را کسب کرده است. طبق نظر این هیئت تخصصی، هیچ یک از خطرات بروز سرطان، سمیت تولیدمثلی و سمیت ایمنی در استفاده از سدیم PCA وجود ندارد.

طبق ارزیابی متخصصان لوازم آرایشی، سدیم پی سی ای ماده‌ای بی‌خطر برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست است. نتیجه نهایی پس از انجام آزمایش‌های بالینی نشان داده است که سدیم‌PCA باعث ایجاد حساسیت و تحریک پوست نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه
انواع روش‌های لیزر درمانی

با وجود تمامی این مزایا، نباید از این ماده در محصولاتی استفاده شود که حاوی عوامل نیتروزکننده هستند. عواملی مانند نیتریت‌ها که به‌عنوان ماده نگه‌دارنده در صنایع غذایی استفاده می‌شوند.

سدیم PCA در حضور مواد شیمیایی نیتروزکننده و نور یا گرما، تجزیه می‌شود و ممکن است نیتروزامین‌های سرطان‌زا ایجاد کند. صرف نظر از این مورد، تاکنون هیچ شکایتی از عوارض جانبی سدیم‌PCA وجود نداشته است.


| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |


منابع سدیم PCA | متخصص پوست اصفهان


بیشتر بدانیم:

روشهای درمان لکه های کبدی

ارتباط لکه های پیری با سرطان

پیشگیری و درمان لکه‌های پیری

سدیم PCA و فواید آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *