جوش نوزاد چیست؟
19 مهر

جوش نوزاد چیست؟

جوش نوزاد چیست؟

آکنه نوزادی یک بیماری پوستی شایع و معمولاً موقتی است که بر روی صورت یا بدن نوزاد ایجاد می‌شود و نتیجه آن برجستگی کوچک قرمز یا سفید، یا همان جوش است. حدود ۲۰ درصد از نوزادان به آن مبتلا می‌شوند و تقریباً در همه موارد، این نوع جوش بدون درمان برطرف می‌شود.ما در این مطلب از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان،قصد داریم مطالبی را پیرامون جوش نوزاد خدمت شما بیان کنیم.

تفاوت آکنه نوزادان در مقایسه با آکنه شیرخواران درکومدون‌های باز، یا جوش‌های سر‌سیاه است، که معمولاً در آکنه نوزادی ظاهر نمی‌شوند. این علائم در آکنه‌های شیرخواران شایع‌تر است. آکنه شیرخواری ممکن است به صورت کیست یا ندول نیز ظاهر شود. در موارد نادر، در صورت عدم درمان ممکن است جای جوش آن باقی بماند.

آکنه نوزادان فقط در چند ماه اول زندگی فرزند شما اتفاق می‌افتد ولی آکنه‌های شیرخواران تا زمانی که فرزند شما ۲ ساله شود، می‌تواند دوام داشته باشد. آکنه‌های شیرخواران بسیار کمتر از آکنه‌های نوزادی اتفاق می‌افتد.

چه عواملی باعث جوش نوزاد می‌شود؟

هنوز مشخص نیست که چرا آکنه نوزادی ایجاد می‌شود اما برخی محققان معتقدند که این امر ناشی از هورمون‌های مادر یا نوزاد است.

پیشنهاد مطالعه
آشنایی با انواع ملانوما

علائم جوش یا آکنه نوزادی چیست؟

مانند آکنه در نوجوانان و بزرگسالان، جوش های نوزادی نیز معمولاً به صورت برجستگی‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شوند. ممکن است جوش‌های چرکی (پوسچول) سفید یا جوش سر سفید ایجاد شود و پوستی قرمز رنگ آن‌ها را احاطه کند.

در هر نقطه ای از صورت نوزاد ممکن است آکنه خود را نشان دهد، اما رایج‌ترین ناحیه گونه‌ی آن‌ها است. همچنین ممکن است در برخی از نوزادان جوش در بالای کمر یا گردن ایجاد شود. اگر کودک شما بی‌تابی یا گریه کند ممکن است آکنه تشدید شود. پارچه‌های زبر و خشن و همچنین ماندن بزاق دهان و استفراغ کودک روی صورت نوزاد می‌تواند آکنه را تحریک کند.

آکنه کودک گاهی ممکن است در بدو تولد روی بدن نوزاد باشد. اما، در بیشتر موارد، طی دو تا چهار هفته پس از تولد ایجاد می‌شود و ممکن است چند روز یا چند هفته ادامه یابد، اگرچه در برخی موارد ممکن است برای چند ماه نیز ادامه داشته باشد.

چه بیماری ممکن است شبیه جوش نوزادی باشد؟

مشکلات مشابه آکنه شامل اگزما، اریتما توکسیکوم (راش نوزادی) و میلیا (برآمدگی‌های سفید رنگ کوچک که اغلب زیر چشم ظاهر می شوند) هستند.

پیشنهاد مطالعه
پلاسماجت

اگزما

اگزما معمولاً به صورت برجستگی‌های قرمز روی صورت ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است با بزرگتر شدن نوزاد روی زانو و آرنج ظاهر شود. اگزما می‌تواند عفونی شده و زرد رنگ و پوسته پوسته شود. ممکن است با شروع چهار دست و پا رفتن کودک شما و ساییده شدن زانوها و آرنج‌های کودک اگزما تشدید شود.

معمولاً برای پزشک تشخیص اگزما در کودکان از آکنه نوزادی آسان است.

شایع‌ترین نوع اگزما، درماتیت آتوپیک است. اگزمای سبورئیک بیماری است که اغلب با جوش نوزاد اشتباه گرفته می‌شود. این بیماری به عنوان درماتیت سبوره در نوزادان و یا بیماری کلاه گهواره نیز شناخته شده است.

اگزما را می توان با محصولات بدون نسخه درمان کرد. یک داروی ضعیف نیز ممکن است توسط پزشک تجویز شود.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود غذاهایی که موجب حساسیت می‌شوند را از وعده‌های غذایی حذف کنید و روزانه محصولات پروبیوتیک (پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ی کوچک میکروسکوپی هستند که اگر به تعداد کافی در بدن توزیع شوند، سلامت را برای میزبان خود به ارمغان می‌آورند) به کودک‌تان بدهید.

پیشنهاد مطالعه
درمان کلویید یا گوشت اضافه

اریتما توکسیکوم (راش نوزادی)

اریتما توکسیکوم یکی دیگر از بیماری‌های شایع پوست است که ممکن است به صورت بثورات پوستی، برآمدگی‌های کوچک یا خال‌های قرمز ظاهر شود. در چند روز اول پس از تولد می‌تواند در صورت، سینه یا اندام‌های حرکتی کودک شما مانند دست و پا مشاهده شود. این بیماری بی ضرر است و معمولاً در کمتر از یک هفته پس از تولد ناپدید می‌شود.

میلیا

میلیا برجستگی‌های کوچک سفید رنگی است که ممکن است روی صورت کودک شما ایجاد شود. این برجستگی‌ها زمانی رخ می‌دهند که سلول‌های مرده پوست در کیسه‌های کوچک پوست جمع می‌شوند که ممکن است ظرف چند هفته پس از تولد ظاهر شوند. میلیا با آکنه نوزادی بی ارتباط است و نیازی به درمان ندارد.


| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |


جوش نوزاد | متخصص پوست اصفهان


بیشتر بدانیم:

ارتباط لکه های پیری با سرطان

پیشگیری و درمان لکه‌های پیری

سدیم PCA و فواید آن

منابع سدیم PCA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *