سدیم PCA و فواید آن
13 مهر

سدیم PCA و فواید آن

سدیم PCA و فواید آن برای مراقبت از پوست و مو

طبیعت، طیف گسترده‌ای از مواد مفید در مراقبت از پوست را به ما هدیه داده است. موادی که ممکن است در ابتدا گمان هم نکنید که طبیعی هستند. سدیم PCA یکی از این مواد ارزشمند است.به خواندن این مقاله از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در زمینه سدیم PCA و فواید آن به‌دست بیاورید.

Sodium PCA مخفف سدیم پیرولیدن کربوکسیلیک اسید (Sodium Pyrrolidone Carboxylic Acid) است. سدیم پی سی ای نمک پیروگلوتامیک اسید (نوعی آمینواسید) و ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌بو است که به دلیل قابلیت انحلال در آب، در امولسیون‌های روغن در آب استفاده شده و به وفور در محصولات آرایشی بهداشتی برتر به کار می‌رود.

این ماده به صورت طبیعی در پوست انسان وجود دارد و سهمی ۱۲ درصدی از عوامل مرطوب کننده طبیعی موجود در داخل پوست را به خود اختصاص داده است.

سدیم PCA

عملکرد اصلی سدیم PCA نگه داشتن رطوبت داخل سلول‌های پوست است. این ماده به فرم نمک است به همین دلیل در آب محلول است و خاصیت هومکتانت یا به دام انداختن آب در پوست را دارد. سدیم‌PCA با ایجاد یک لایه روی قسمت فوقانی پوست باعث باقی ماندن آب در اپیدرم و هیدراته شدن پوست می‌شود.

این ماده قابلیت جذب آب بسیار زیادی دارد، به ‌طوری‌که چند برابر وزن خود آب جذب می‌کند. از این رو، به عنوان یکی از بهترین عوامل رطوبت رسان و هومکتانت شناخته شده است.

سدیم‌PCA همچنین علاوه بر هومکتانت بودن در محصولات پوستی، در محصولات مراقبت از مو نیز کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه
نظرات مراجعین متخصص پوست اصفهان

این ماده با افزایش ضخامت، انعطاف‌پذیری، کشسانی (مقاومت در برابر شکنندگی و حالت‌پذیری) و درخشندگی موها موجب تقویت ظاهر آن‌ها می‌شود و موهای آسیب دیده بر اثر عوامل فیزیکی یا شیمیایی را نیز بهبود می‌بخشد. به این ترتیب، شما با استفاده از محصولات مو حاوی این ماده می‌توانید حس بهتری نسبت به موهایتان داشته باشید.

سدیم PCA و فواید آن

۱) خاصیت جذب رطوبت (HUMECTANT)

سدیم‌PCA ترکیبی hygroscopic است، یعنی با جذب رطوبت از هوای اطراف، رطوبت مو و پوست را حفظ می‌کند. این ماده همان‌طور که گفته شد از عوامل مرطوب کننده طبیعی پوست (NMF) است. این عوامل از اجزایی مانند لاکتیک اسید، قند، اوره، اسیدهای آمینه و پروتئین تشکیل شده اند.

این ترکیب به همراه لیپیدهای طبیعی، آبرسانی پوست را انجام می‌دهد و باعث حفظ سلامت پوست می‌شود؛ درنتیجه پوست به دلیل سالم بودن لایه اپیدرم، ظاهری نرم، انعطاف‌پذیر و شاداب خواهد داشت.

محصولات مراقبت از پوست معمولاً حاوی سدیم‌PCA با غلظت کم (۱ تا ۲٫۵ درصد) هستند. این ماده وارد بیرونی‌ترین لایه پوست می‌شود و تا لایه‌های داخلی پوست نیز از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که وجود تنها ۲ درصد سدیم‌PCA در محصولات مراقبت از پوست، به‌طور قابل توجهی خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

۲) خاصیت ضد پیری

به‌ طور طبیعی مقدار سدیم PCA موجود در پوست با افزایش سن کاهش می‌یابد. محصولات مراقبت از پوست حاوی سدیم‌PCA، این کمبود را جبران می‌کنند.

این محصولات بسیار جاذب آب هستند، به ‌طوری‌که هنگام دوش گرفتن آب را جذب می‌کنند و رطوبت را داخل پوست به دام می‌اندازند و باعث می‌شوند پوست دارای ظاهری مرطوب، سرحال و جوان باشد.

پیشنهاد مطالعه
کرایوتراپی یا سرما درمانی برای بیماری های پوستی

سدیم PCA و فواید آن | متخصص پوست اصفهان

۳) درمان اگزما

اگزما نوعی عارضه پوستی است که التهاب، تحریک و پوسته‌پوسته شدن پوست از مشخصه‌های آن است. در یک مطالعه آزمایشی نقش ضدالتهاب‌ها در اگزمای خفیف تا شدید بررسی شد.

نتایج این بررسی نشان داد که سدیم PCA به همراه سایر اجزای سد محافظتی پوست تأثیر مثبتی در درمان بیماری داشته است. این ترکیب به کاهش علائم اگزما مانند التهاب، خارش، خشکی و زبری پوست و همچنین بهبود ظاهر کلی پوست کمک می‌کند.

پس از ۲ هفته استفاده مداوم از این ماده، ۷۹ درصد کاهش علائم اگزما و ۴۴ درصد افزایش میزان آبرسانی مشاهده شد.

۴) محافظت از سد پوستی

سدیم PCA یک ماده حیاتی در انجام وظایف داخل‌ سلولی پوست است. این ماده مانع از دست دادن آب سلول‌های پوست می‌شود و درنتیجه از عملکرد دفاعی پوست محافظت می‌کند.

سدیم‌PCA به تشکیل لیپیدهای داخل ‌سلولی کمک می‌کند تا آن‌ها را در کنار ‌هم و در ارتباط با یکدیگر نگه دارد. این اتفاق باعث حفظ سلامت لایه بیرونی پوست می‌شود. سدیم‌PCA با جلوگیری از کاهش رطوبت، خطر حمله باکتری‌ها و عوامل حساسیت‌زا را نیز کاهش می‌دهد.

۵) کنترل التهاب

سدیم PCA به‌خوبی روی التهابات پوستی اثرگذار است. این ماده از فلور میکروبی بدن (باکتری‌های ساکن پوست و داخل بدن) محافظت می‌کند.

هنگامی که بدن در معرض عوامل بیماری‌زا و ترکیبات سمی قرار می‌گیرد، فلور میکروبی بدن اولین سیستم دفاعی مقابله‌کننده با آن است. (برخلاف تصور بسیاری افراد، همه باکتری‌ها مضر نیستند. فلور میکروبی بدن نمونه بسیار خوبی از باکتری‌های مفید و ضروری برای حیات انسان است.) سدیم‌PCA در هدایت سیستم ایمنی بدن هم نقش دارد و به‌طور ویژه در پیشگیری و کنترل التهاب مؤثر است.

پیشنهاد مطالعه
پیشنهاد دکتر جویا در رابطه با مشکلات پوستی در زمان بیماری کرونا ویروس؟

۶) مراقبت از مو

از سدیم PCA و فواید آن در محصولات مراقبت از موی سر نیز استفاده می‌شود. این ماده موها را نرم و لطیف می‌کند و با آبرسانی پوست سر، احتمال آسیب دیدن مو را کاهش می‌دهد و همچنین ریزش مو را کنترل می‌کند.

اگر موهای شما به دلیل استفاده از مواد شیمیایی (مثل رنگ مو) خشک شده باشند، محصولات مراقبت از موی حاوی سدیم‌PCA به رفع این مشکل کمک خواهند کرد.

بنابراین هما‌ن‌طور که برای تمام محصولات آرایشی بهداشتی توصیه می‌شود آن‌ها را دقیقاً طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی استفاده کنید، باید نگهداری آن‌ها را هم طبق آن‌چه تولیدکننده توصیه می‌کند انجام دهید.

چه کسانی می‌توانند از مزایای سدیم PCA بهره مند شود؟

این ماده برای انواع مختلف پوست بسیار خوب عمل می‌کند. غلظت این مولکول در محصولات مراقبت از پوست و مو معمولاً بین ۰٫۲ تا ۴ درصد است.

طبق گزارش‌ها، در حال حاضر از سدیم‌PCA حداکثر ۲٫۵ درصد در فرمولاسیون‌های بدون نیاز به آبکشی مانند کرم‌های ناخن و لوسیون‌ها و ۳ درصد در فرمولاسیون‌های نیازمند به آبکشی مانند پاک کننده های پوست استفاده می‌گردد؛ با این حال افزایش غلظت سدیم‌PCA تا ۴۰ درصد هم باعث ایجاد تحریک و بروز حساسیت نمی‌شود؛ مگر در موارد ویژه‌ای که فردی به‌طور خاص نسبت به این ماده حساسیت داشته باشد.


| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |


بیشتر بدانیم:

لکه های کبدی | علل و علائم

روشهای درمان لکه های کبدی

ارتباط لکه های پیری با سرطان

پیشگیری و درمان لکه‌های پیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *