شناسایی و درمان آلوپسی یونیورسالیس
27 آبان

شناسایی و درمان آلوپسی یونیورسالیس

روش های شناسایی و درمان آلوپسی یونیورسالیس

کلمه آلوپسی به معنای ریزش مو است. فرد مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس تمام موهای خود از جمله ابروها و مژه ها، موهای صورت، موهای بدن و موهای سر را از دست می دهد. اما، درمان‌های جدید ممکن است در کمک به رشد مجدد مو در برخی افراد موثر باشد. کسانی که با مشکل ریزش مو مواجهه هستند ممکن است حمایت ذهنی و عاطفی را به ویژه در بهبود کیفیت زندگی مفید بدانند. در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به معرفی شناسایی و درمان آلوپسی یونیورسالیس می پردازیم.

حقایقی در مورد آلوپسی کلی

  • آلوپسی یونیورسالیس مسری نیست.
  • در حال حاضر هیچ درمانی برای آلوپسی یونیورسالیس وجود ندارد.
  • آلوپسی یونیورسالیس به طور دائم به فولیکول های مو آسیب نمی رساند.

عواملی ایجاد آلوپسی یونیورسالیس

آلوپسی یونیورسالیس با ریزش کامل مو مشخص می شود. به نظر می رسد آلوپسی یونیورسالیس شکل پیشرفته ای از بیماری دیگری به نام آلوپسی آره آتا باشد. محققان فکر می کنند که آلوپسی یونیورسالیس یک اختلال سیستم ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. این حمله باعث ریزش مو می گردد.

مطالعه بیشتر : روش های احیای موهای آسیب دیده

ژنتیک

با این حال، سیستم ایمنی ممکن است تنها علت آلوپسی یونیورسالیس نباشد. بنیاد ملی آلوپسی آره آتا می گوید آلوپسی آره آتا می تواند در خانواده ها جنبه ارثی داشته باشد. اما، برخلاف بسیاری از بیماری‌های ارثی، هر دو والدین باید ژن‌های خاصی را برای انتقال آلوپسی آره‌اتا به فرزندان خود داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه
پروتز فک

این بیماری به عنوان یک بیماری پلی ژنیک شناخته می شود که به معنای “ژن های متعدد” است. از آنجایی که این بیماری به ژن های هر دو والدین نیاز دارد، بسیاری از افراد مبتلا به هر نوع آلوپسی آره آتا، از جمله آلوپسی یونیورسالیس، این بیماری را به فرزندان خود منتقل نمی کنند.

محیط

محیط نیز ممکن است نقش داشته باشد. بر اساس گزارشی در مجله آکادمی پوست آمریکا، دوقلوهای همسان تنها در نیمی از مواقع با هم دچار آلوپسی آره آتا می شوند. این نشان می دهد که محیط، همراه با ژنتیک و سیستم ایمنی، در نهایت می تواند باعث ریزش مو شود. این محرک محیطی ناشناخته باقی مانده است و می تواند یک بیماری، آلرژی، هورمون ها، سموم یا هر ترکیبی از اینها باشد.

اختلالات مرتبط با ماداروزیس | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

ارتباط استرس و بروز آلوپسی یونیورسالیس

ارتباط آلوپسی یونیورسالیس با استرس ثابت نشده است. این امکان وجود دارد که استرس شدید، همراه با ژنتیک و مشکلات سیستم ایمنی، باعث ایجاد آلوپسی آره آتا و یونیورسالیس شود. با این حال، هیچ مطالعه پزشکی این ارتباط را ثابت نکرده است.

ریزش موی ناشی از استرس به عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می شود. این نوع ریزش مو موقتی است و به عوامل ایمنی یا ژنتیکی مربوط نمی شود. معمولاً تلوژن افلوویوم در اثر استرس جسمی یا روانی مانند بیماری شدید، جراحی، زایمان، رویدادهای استرس‌زای عاطفی، رژیم‌های غذایی شدید و داروها ایجاد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
پیشگیری و درمان اگزمای زمستانی

ریزش مو چندین ماه پس از رویداد استرس زا رخ می دهد و اغلب در عرض چند ماه خود به خود برطرف می شود. تلوژن افلوویوم با آلوپسی یونیورسالیس ارتباطی ندارد.

علائم آلوپسی یونیورسالیس

آلوپسی یونیورسالیس ممکن است به صورت آلوپسی آره آتا شروع شود و فقط یک یا دو تکه کوچک از مو را تحت تأثیر قرار دهد.

ریزش مو می تواند خیلی ناگهانی اتفاق بیفتد و در عرض چند روز باعث ایجاد لکه های طاسی شود. همانطور که به سمت آلوپسی یونیورسالیس پیشرفت می کند، ریزش مو تا زمانی که موهایی روی سر یا بدن باقی نماند انتشار می یابد. ریزش موی کلی که با آلوپسی یونیورسالیس اتفاق می افتد معمولاً هیچ علامت دیگری ندارد. اگر ریزش مو در سر و قسمت های مختلف بدن را تجربه کردید، این نشانه کلیدی AU است. علائم شامل از دست دادن مو در سایر قسمت های بدن مانند موارد زیر است:

  • مژه ها
  • ابروها
  • موی بدن
  • موهای سر

ریزش مو می تواند در ناحیه شرمگاهی و داخل بینی نیز رخ دهد. ممکن است علائم دیگری نداشته باشید، اگرچه برخی افراد در نواحی آسیب دیده خارش یا احساس سوزش دارند. درماتیت آتوپیک و ناخن از علائم این نوع آلوپسی نیستند. اما این دو حالت ممکن است گاهی با آلوپسی آره آتا رخ دهد. درماتیت آتوپیک التهاب پوست (اگزما) است.

پیشنهاد مطالعه
بهترین لیزر موهای زائد اصفهان

نحوه تشخیص آلوپسی یونیورسالیس

آلوپسی یونیورسالیس ممکن است با معاینه فیزیکی و سایر آزمایشات پزشکی تشخیص داده شود. یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص پوست ممکن است بتواند با سابقه پزشکی و با بررسی ریزش مو در سراسر بدن، بیماری را تشخیص دهد.

گاهی اوقات پزشک بیوپسی را برای تایید بیماری و بررسی سایر بیماری های پوستی توصیه می کند. آنها همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سایر بیماری ها درخواست کنند.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

گزینه های درمانی آلوپسی یونیورسالیس

درمان انتخابی بر اساس سابقه پزشکی بیمار تجویز خواهد شد. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) می گوید هیچ درمانی برای درمان این بیماری یافت نشده است. درمان انتخابی اغلب به سن، سابقه پزشکی و شدت ریزش مو بستگی دارد.

اگرچه هیچ درمان قابل اعتمادی وجود ندارد، برخی از داروهایی که ممکن است موثر باشند، عبارتند از:

  • استروئیدها: اینها به آرام کردن پاسخ ایمنی و التهاب کمک می کنند.
  • دی بوتیل استر اسید اسکوریک: برای درمان آلوپسی آره آتا نیز استفاده می شود.
  • دی فنیل سیکلوپروپنون: یک داروی موضعی که در درمان آلوپسی آره آتا در برخی افراد موفق بوده است.
  • سیکلوسپورین: یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی در ترکیب با استروئیدی به نام متیل پردنیزولون.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

تشخیص و درمان خارش خال ها

پیشگیری و درمان ضخیم شدن ناخن های پا

پیشگیری و درمان سیاهی پلک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *