بیماری آلوپسی آره آتا چیست؟
4 مرداد

بیماری آلوپسی آره آتا چیست؟

آلوپسی به معنی کچلی است. در عارضه ریزش موی سکه ای ، موی یک منطقه به شکل دایره‌ای می‌ریزد. این اتفاق می‌تواند برای موهای سر یا هر منطقه دیگری از بدن بیفتد.

کچلی سکه‌ای باعث انواع مختلفی از ریزش مو مردان می‌شود، که هر کدام نام متفاوتی دارند:

• کچلی سکه‌ای (ریزش مو به صورت منطقه‌ای)
  • کچلی کامل (ریزش تمامی موهای سر)
  • کچلی فراگیر (ریزش موی تمام بدن)

ریزش تمامی موهای سر یا بدن برای همه مبتلایان به این علت ریزش مو اتفاق نمی‌افتد. این حالت برای حدود ۵% از افراد اتفاق می‌افتد. اغلب مو دوباره رشد می‌کند اما ممکن است باز هم بریزد. گاهی اوقات کچلی چند سال طول می‌کشد.

آلوپسی یا طاسی سکه ای  نه مسری است و نه ناشی از مشکلات عصبی، بلکه دلیل آن حمله سیستم ایمنی بدن خود شخص به فولیکول‌های مو (ساختارهایی که حاوی ریشه موها هستند) بوده که باعث ریزش مو می‌شود. این بیماری اغلب  علت ریزش مو در زنان و مردان سالم بوده و در افراد سالم رخ می‌دهد.

علت سیاهی و تیرگی دور چشم

مبتلایان به ریزش موی سکه‌ای دارای یک یا چند مورد از علائم زیر هستند:

• ریزش موی منطقه‌ای: این مشکل اغلب با ریزش موی دایره‌ای شکل در یک یا چند منطقه آغاز می‌شود؛ این دایره‌ها هر یک به اندازه یک سکه بوده و کاملاً از مو خالی هستند. معمولاً اشخاص اولین بار هنگامی متوجه این مشکل می‌شوند که انبوهی از موهایشان را روی بالش یا کف حمام می‌بینند. اغلب موی سر می‌ریزد. البته ممکن است ابروها، مژه‌ها، ریش (یا هر جای دیگری که مو دارد) دچار ریزش شود. دایره‌های بدون مو در اندازه‌های مختلفی ظاهر می‌شوند.
  • موهای شبیه «علامت تعجب»: در این حالت، اغلب چند تار مو در داخل یا حاشیه دایره بدون مو باقی می‌ماند. این موها قاعده‌ای باریک داشته و شبیه به علامت تعجب هستند.
  • ریزش موی گسترده: به مرور زمان، برخی از بیماران طاس می‌شوند. برخی تمامی موهای بدنشان را نیز از دست می‌دهند. البته این مورد چندان شایع نیست. همچنین در موارد نادری نوار باریکی از موهای پشت سر نیز می‌ریزد.
تفاوت های پی آر اف و پی آر پی

به مرور زمان بخش زیادی از موها می‌ریزد.

چه کسانی به ریزش موی سکه‌ای مبتلا می‌شوند

این نوع ریزش مو در هر سنی می‌تواند رخ دهد. اما، اغلب در کودکی شروع می‌شود. در برخی موارد، در خانواده فرد مبتلا به ریزش موی سکه‌ای، سابقه ابتلا به این عارضه وجود دارد.

علت بروز ریزش موی سکه‌ای چیست؟

علت ریزش سکه ای موی سر یک بیماری خودایمنی است. منظور از خودایمنی این است که سیستم ایمنی خود شخص به بدن او حمله می‌کند. وقتی ریزش مو سکه‌ای بروز می‌کند، بدن به فولیکول‌های موی خود حمله می‌کند. ساختار ژنتیکی یک شخص به همراه برخی عوامل دیگر باعث بروز این نوع ریزش مو می‌شود.

اشخاص مبتلا به ریزش موی سکه‌ای در خطر بالاتری برای دچار شدن به مشکلات زیر هستند:

• یک بیماری خود ایمنی دیگر مثل بیماری تیروئید یا پیسی (ظهور لکه‌های روشن روی پوست) که در این صورت باید برای درمان پیسی و تیروئید باید اقدام نمود.
  • آسم و برخی آلرژی‌ها که عمدتاً شامل درماتیت آتوپیک (اگزما) و تب یونجه (آلرژی بینی) می‌شود.
  • داشتن بستگانی که مبتلا به آسم، آلرژی‌ها یا یک بیماری خودایمنی مثل دیابت نوع ۱ هستند.
ماسک آووکادو برای پوست‌های حساس

ریزش موی سکه‌ای چگونه تشخیص داده می‌شود؟

گاهی اوقات متخصص پوست می‌تواند با نگاه کردن به ناحیه دچار ریزش مو، ریزش موی سکه‌ای را تشخیص دهد.

اگر لکه (دایره) کچلی در حال گسترش باشد، پزشک چند تار مو را از سر بیمار جدا کرده و زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند. گاهی اوقات متخصص پوست برای اطمینان از تشخیص خود از بیمار بیپوسی پوست به عمل می‌آورد. متخصص برای انجام بیوپسی پوست قطعه‌ای کوچک از پوست بیمار را برداشته و زیر میکروسکوپ آن را بررسی می‌کند.

اگر متخصص پوست احتمال بدهد که بیمار به بیماری خودایمنی دیگری نیز مبتلا است، آزمایش خون هم انجام می‌شود.