پیشگیری و درمان ضخیم شدن ناخن های پا
24 آبان

پیشگیری و درمان ضخیم شدن ناخن های پا

روشهای پیشگیری و درمان ضخیم شدن ناخن های پا

داشتن ناخن های ضخیم ناخوشایند است که می تواند نه تنها ناخن های دست، بلکه ناخن های پا را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این حالت اگر درمان نشود، می تواند بدتر و باعث درد شوند. در این نوشته از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به معرفی روشهایی برای پیشگیری و درمان ضخیم شدن ناخن های پا می پردازیم.

چه زمانی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد؟

از آنجایی که بیماری‌های زمینه‌ای اغلب باعث این حالت می‌شوند، اگر فرد متوجه این حالت یا تغییر رنگ ناخن‌های دست یا پا شد، باید به پزشک مراجعه کند. ممکن است فردی با یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا پسوریازیس در حال درمان آن باشد. افرادی که ناخن زرد را تجربه می کنند بدون اینکه دلیلی برای آن بدانند، باید با پزشک خود صحبت کنند تا مطمئن شوند که این فقط یک عفونت قارچی است و چیز جدی تر نیست.

مطالعه بیشتر : تشخیص و درمان خارش خال ها

پزشک به سابقه بیماری فرد نگاه می کند و ناخن او را معاینه می کند. اگر این حالت در پای آنها به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، پزشک ممکن است درمان های بیشتری را برای کمک به رفع علائم جدید تجویز کند. برای مبتلایان به عفونت قارچی، پزشک ممکن است نیاز داشته باشد که زیر ناخن را سواب بکشد یا یک برش برای آزمایش رشد قارچ بگیرد. تشخیص زودهنگام عفونت قارچی برای کاهش رشد آن مهم است.

پیشنهاد مطالعه
بررسی کاربردهای مزونیدلینگ مو

بیشتر بدانید: علل ضخیم شدن ناخن های پا

درمان ضخیم شدن ناخن های پا

هنگامی که این حالت به دلیل عفونت یا شرایط موجود ایجاد نمی شوند، صاف کردن سطح ناخن برای درمان آن کافی است. در غیر این صورت، درمان بر اساس هدف قرار دادن علت خواهد بود. علت این حالت عامل تعیین کننده در درمان مورد استفاده خواهد بود. در مواردی که افزایش سن باعث این حالت می‌شود، درمان احتمالاً فقط سوهان زدن خواهد بود.

آنچه از رشد دوباره ناخن پا باید بدانید | متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

در موارد پسوریازیس، پزشک احتمالاً به دنبال درمان با داروهای اضافی برای این حالت خواهد بود. عفونت های قارچی بهتر است زودتر درمان شوند و ممکن است با رشد ناخن به چندین ماه درمان نیاز داشته باشند. برخی از درمان های رایج برای عفونت های قارچی عبارتند از:

  • لیزر درمانی
  • داروهای خوراکی
  • کرم ها یا پمادهای تجویزی
پیشنهاد مطالعه
فریب لوازم آرایشی ارزان قیمت را نخورید

برداشتن ناخن برای درمان بستر ناخن

ناخن‌های مبتلا به پسوریازیس ممکن است به درمان‌های خاصی نیاز داشته باشند که شامل استروئیدهای موضعی یا تزریق برای کمک به بهبودی ناخن‌ها می‌شود.

زمانی که این حالت درمان نشود، احتمالا در طول زمان بدتر می شوند. در برخی موارد، علت این حالت ممکن است خوش خیم باشد، مانند افزایش سن. در موارد دیگر، درمان برای از بین بردن عفونت زمینه ای مورد نیاز است. این امر به ویژه در مورد عفونت های قارچی صادق است. هنگامی که فردی متوجه این حالت یا تغییر رنگ ناخن ها می شود، به دنبال مشاوره و درمان پزشکی است.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

پیشگیری از ضخیم شدن ناخن ها

ما مراقبت روزانه از پا را توصیه می کنیم. دانستن اینکه چه اتفاقی برای پاها و ناخن های شما می افتد ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما توجه مناسب از مشکلات بعدی جلوگیری می کند.

  • کفش مناسب بپوشید تا ناخن پا به کفش ساییده نشود.
  • برای محافظت از پاهای خود کفش بپوشید، به خصوص اگر کار شما مربوط به تجارت است.
  • کفش‌های خود را تمیز و خشک نگه دارید – در صورت امکان مرتباً آن‌ها را بیرون زیر نور آفتاب قرار دهید.
  • پاهای خود را خشک نگه دارید تا از رشد پارونیشیا و سایر عفونت های باکتریایی در ناخن پا جلوگیری کنید.
  • در مکان‌های عمومی (مثلاً دوش‌های عمومی) با پاهای برهنه راه نروید تا از جمع شدن باکتری‌های دیگر جلوگیری کنید.
  • اگر در محیطی کار می کنید که نمی توانید از خیس شدن پاهای خود جلوگیری کنید، از کرم ها یا لوسیون های ضد باکتری یا کرم ها استفاده کنید.
  • همیشه بعد از حمام پاهای خود را به خوبی پاک کنید، مخصوصاً بین انگشتان پاها تا مطمئن شوید که خشک هستند. سپس ناخن خود را برای هر گونه تغییر بررسی کنید.
پیشنهاد مطالعه
تاثیر تبلیغات نابجا لیزر و دستگاه های لیزر مو در سلامت پوست و مو

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

راه های پیشگیری از قاشقی شدن ناخن ها

تشخیص و درمان خشکی پوست اطراف دهان

عوارض احتمالی مصرف فیناسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *