تشخیص و درمان خارش خال ها
23 آبان

تشخیص و درمان خارش خال ها

روشهای تشخیص و درمان خارش خال ها

قبل از بررسی تشخیص و درمان خارش خال ها خوب است بدانیم که خال های پوستی طبیعی هستند و نتیجه رشد پوست به صورت خوشه ای به جای پخش شدن هستند. بیشتر خال ها بی ضرر هستند، اما گاهی سرطانی می شوند. که در مطلب علل خارش خال از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به صورت کامل به این موضوع پرداختیم. در ادامه به معرفی روشهایی برای تشخیص و درمان خارش خال ها می پردازیم.

تشخیص علت خارش خال

خارش ناشی از تحریک اعصاب در پوست است. این تحریک می تواند به دلیل خشکی پوست یا پوسته پوسته شدن به دلیل آفتاب سوختگی ایجاد شود. ممکن است ناشی از مواد شیمیایی اعمال شده روی پوست شما باشد. با این حال، احساس خارش ممکن است ناشی از تغییرات درون خود خال نیز باشد و ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشد.

مطالعه بیشتر : عوارض احتمالی مصرف فیناسه

اگر خال خارش دار دارید، این سوالات را از خود بپرسید:

• در حین کار در معرض مواد شیمیایی هستید؟
  • آیا از محصولات برنزه کننده بدون آفتاب استفاده می کنید؟
  • خودتان را با یک ادکلن جدید، افترشیو یا اسپری بدن اسپری کرده اید؟
  • آیا از یک شوینده لباسشویی جدید یا نوع جدیدی از نرم کننده پارچه استفاده می کنید؟
  • آیا از لوسیون بدنی استفاده می کنید که حاوی عطر یا مواد شیمیایی دیگری است که می تواند پوست شما را تحریک کند؟
نکاتی برای افزایش تاثیر شامپو ضد شوره

به این فکر کنید که از چه محصولاتی استفاده می کنید و چگونه ممکن است باعث تحریک پوست شوند. همچنین، قرارگیری در معرض محصولات تمیز کننده ای که در خانه یا گاراژ خود استفاده می کنید را در نظر بگیرید.

همه اینها می توانند دلایل احتمالی خارش خال باشند. ممکن است آنها را مرتب کنید و فکر کنید که علت را تعیین کرده اید. با این حال، اگر خال شما همچنان به خارش ادامه می دهد، باید آن را توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود معاینه کنید تا مطمئن شوید که علامت ملانوما نیست.

درمان علل مختلف خارش پوست | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

درمان خارش خال ها

گزینه های جراحی برای درمان خال های خارش دار شامل برداشتن یا اصلاح است. هر کسی که متوجه تغییر رنگ، اندازه یا شکل خال ها می شود، باید آنها را بررسی کند. ارزیابی خال هایی که خونریزی، خارش، حساس یا دردناک هستند، نباید انجام همان کار را به تعویق بیندازید.

مراحل جراحی سرطان پوست

اکثر خال ها هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان ندارند. اما خال هایی که خارش دار، دردناک، بزرگ یا مشکوک به سرطان هستند، باید برداشته شوند.

گزینه های جراحی

دو راه برای برداشتن خال وجود دارد و هر دو روش بی خطر در نظر گرفته می شوند. دو روش برای برداشتن خال های مشکوک، عبارتند از:

برداشتن جراحی:

این شامل بی حس کردن ناحیه آسیب دیده، برداشتن خال و بستن پوست با بخیه است. سپس خال زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا ناهنجاری یا سلول های سرطانی بررسی شود.

اصلاح جراحی:

این روش در صورت کوچک بودن خال ها انجام می شود. این ناحیه بی حس می شود و از یک تیغه کوچک برای برداشتن قسمت برجسته خال استفاده می شود. برای اصلاح نیازی به بخیه نیست. مجدداً، نمونه بافت برای بررسی سرطان و سایر بی نظمی ها مورد بررسی قرار می گیرد.

درمارولر و اثرات زخم، جوش و جای بخیه

دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند از برداشتن خال در خانه خودداری کنید، زیرا هر سلول سرطانی می تواند روی پوست بماند و گسترش یابد. ممکن است منجر به زخم یا عفونت شود.

خلاصه

بیشتر خال ها بی ضرر هستند و هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان ندارند. هر نوع سرطان پوست که زود تشخیص داده شود قابل درمان و درمان است. هر چه فرد زودتر وضعیت خودش را تشخیص دهد، پیش آگهی بهتری خواهد داشت.

بنابراین، بسیار مهم است که مراقب تغییرات خال، به ویژه هرگونه خارش یا درد باشید. این علائم باید توسط پزشک متخصص پوست بررسی شوند تا مطمئن شوند که دلیلی برای نگرانی نیست.

اختلالات مرتبط با ماداروزیس

راه های پیشگیری از قاشقی شدن ناخن ها