پیشگیری و درمان‌ پینه پا
10 شهریور

پیشگیری و درمان‌ پینه پا

پیشگیری و درمان‌ پینه پا

در این مقاله از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان با ما همراه باشید تا بدانید که روش های پیشگیری و درمان‌ پینه پا به چه صورت است.

درمان‌های خانگی و پزشکی پینه پا کدام‌اند؟

بسیاری از پینه‌ها به تدریج و پس از برطرف شدن اصطکاک از بین می‌روند. با این حال ممکن است کسانی به خاطر ظاهر ناخوشایند این پینه‌ها، ترجیح ‌دهند آن‌ها را سریعتر درمان کنند.

انجمن پوست آمریکا برای درمان پینه پا این نکات را پیشنهاد می کند:

  • برای لایه برداری پینه پا ، پاهایتان را به مدت پنج تا ده دقیقه در آب گرم قرار دهید.تا پوست کمی نرم شود.
  • یک سنگ پا را با آب گرم خیس کنید.و با حرکات دایره‌وار یا حرکات رفت و برگشتی، به آرامی لایه‌های مرده پوست را جدا کنید.
  • تنها مقدار کمی از لایه‌های پوست را جدا کنید. برداشتن بیش از اندازه لایه‌های پوست باعث خونریزی و در نهایت عفونت پینه خواهد شد.
  • هر روز محل پینه را با استفاده از لوسیون، ژل یا کرم حاوی اوره ، سالیسیلیک اسید یا آمونیوم لاکتات مرطوب کنید. استفاده از مرطوب کننده های مناسب به نرم‌تر شدن پینه‌های سفت در طول زمان کمک می‌کند.
  • برای جلوگیری از بدترشدن وضعیت پینه‌ها، از پد پینه پا استفاده کنید. پدهای دایره‌ای شکل را نصف کنید و برش دهید تا به صورت هلال دربیایند؛ سپس آن‌ها را اطراف پینه‌ها قرار دهید.
  • به غیر از پینه پا، برخی دیگر از مشکلات پا مانند خشکی پوست پا ، ترک پا ، تیرگی پوست و پوسته پوسته شدن کف پا نیز به درمان‌های خانگی پاسخ خوبی می‌دهند.
پیشنهاد مطالعه
ژل روانس چیست؟

سایر روش‌های درمان پینه پا چیست؟

باندها، پدها و سایر محصولات حاوی سالیسیلیک اسید می‌توانند به کاهش و رفع پینه‌ها کمک کنند.

توجه داشته باشید که استفاده از محصولاتی مانند این باندها برای همه مناسب نیست. در صورت داشتن اختلال‌هایی که ممکن است بر اعصاب یا گردش خون در پا تأثیر بگذارند. باید در استفاده از این محصولات دقت کنید.

در صورتی که پینه‌ها بزرگ، دردناک و یا ناراحت‌کننده هستند و مانع فعالیت‌های روزمره می‌شوند، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است بخشی از لایه‌های ضخیم پوست را جدا کرده و استفاده از پاپوشی مناسب را به شما توصیه کند.

پیشنهاد مطالعه
تشخیص علل و علائم شوره سر

در صورتی که پینه دچار خونریزی و یا ترک شود، تا زمان بهبودی باید آن را بپوشانید و تمیز نگه دارید. می‌توانید مقداری وازلین در محل پینه قرار دهید سپس آن را با چسب زخم بپوشانید. این روش به جلوگیری از عفونت و تسریع در بهبودی پینه کمک می‌کند.

راه‌های پیشگیری از پینه پا چیست؟

استفاده از کفش مناسب، یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از بروز پینه پا است. کفش‌هایی با پاشنه کوتاه و راحت که در اطراف انگشتان پا فضای کافی دارند، بهترین انتخاب هستند.

پوشیدن جوراب نیز به کاهش اصطکاک و در نتیجه کاهش احتمال بروز پینه پا کمک می‌کند.

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |

پیشگیری و درمان‌ پینه پا | متخصص پوست اصفهان

چه زمان لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

اگرچه پینه پا ناخوشایند و ناراحت‌کننده است، اما به طور معمول برای درمان پینه پا نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با این وجود در برخی موارد خاص مثل موارد زیر، باید به پزشک عمومی یا متخصص بیماری‌های پا مراجعه کنید.

اگر به دیابت، بیماری‌های قلبی و یا مشکلات گردش خون مبتلا هستید:اگر به هر یک از این بیماری‌ها مبتلا باشید، احتمال عفونت پینه‌ها بیشتر خواهد شد. به علاوه، بروز پینه‌ها برای مبتلایان به آسیب‌های عصبی ناشی از انواع دیابت ، مشکل ایجاد خواهد کرد. کسانی که به این بیماری‌ها مبتلا هستد و علائم بروز پینه یا هر گونه تغییری را در پاهایشان مشاهده می‌کنند، باید بدون تلف کردن وقت به پزشک مراجعه کنند.

پیشنهاد مطالعه
لیفت شقیقه

اگر مایع شفاف یا مایع چرکی از پینه‌ها ترشح کرد:ترشح مایع چرکی یا شفاف از پینه‌ها نشان‌دهنده عفونت و یا زخم شدن پینه است. این اتفاق، یعنی باید درمان را شروع کنید.

در صورت بازگشت پینه پس از درمان چه کنیم:در صورتی که پینه پا پس از درمان مجدداً به وجود آمد، با پزشک متخصص بیماری‌های پا و یا جراح ارتوپد مشورت کنید تا علت بروز دوباره پینه را تشخیص دهد.

اگر پینه پا قرمز، دردناک و یا هنگام لمس گرم باشد:این علائم نشان‌دهنده احتمال عفونت هستند.


بیشتر بدانیم:

ترمیم موهای آسیب دیده

نقش روشن کننده ها در درمان لک های پوست

گیاهان مفید برای از بین بردن لک

علل و علائم پینه پا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *