علل و علائم پینه پا چیست؟
7 شهریور

علل و علائم پینه پا چیست؟

علل و علائم پینه پا چیست؟

پینه (Callus) یعنی ضخیم شدن لایه خارجی هر بخشی از پوست. هنگامی که سطح پوست مدام در معرض اصطکاک باشد، بدن این لایه‌های ضخیم را برای جلوگیری از آسیب تشکیل می‌دهد.در این مقاله از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان با ما همراه باشید تا با علل و علائم پینه پا آشنا شوید.

اصطلاح پزشکی این عارضه پوستی، هایپرکراتوز (به معنای افزایش غیر طبیعی سلول‌های بیرونی‌ترین لایه پوست) است. بدن انسان با افزایش تولید این سلول‌ها، از پوست در برابر سایش، فشار و تحریک مداوم محافظت می‌کند. این ضخیم شدن در واقع راهی است که بدن برای حفاظت از بافت های نرم تر زیرین انتاخاب میکند.

پینه پا، پینه‌ای پوستی است که به طور معمول روی کف پاها و نزدیکی انگشتان پا ایجاد می‌شود. اگر نوع راه رفتن یا به طور کلی پاها مشکلی داشته باشند که باعث افزایش فشار روی بخش‌های خاصی از پا شود، ممکن است در آن بخش پینه پا ایجاد شود.

پیشنهاد مطالعه
پوست خود را بشناسیم

پینه‌های پوستی

پینه‌های پوستی به طور معمول در بخش‌هایی از بدن که بیشتر در معرض اصطکاک هستند مانند دست و پا تشکیل می‌شوند. پینه پا روی پوست کف پا به وجود می‌آید و در بیشتر اوقات، ناشی از پوشیدن کفش‌های بسیار تنگ یا نامناسب است.

علل بروز پینه پا چیست؟

پینه‌ها به‌طور معمول روی قسمت‌هایی از پوست که مدام در معرض فشار و یا اصطکاک هستند تشکیل می‌شوند. به همین علت، بروز پینه‌ روی پاها که تمام وزن بدن را تحمل می‌کنند، شایع‌تر است. پینه‌ها برای محافظت از پوست در برابر این فشارها به وجود می‌آیند.

به طور کلی مراقبت از پا اهمیت ویژه‌ای دارد؛ برای مثال، پوشیدن کفش‌های نامناسب مانند کفش پاشنه بلند به همراه جوراب نازک یا بدون جوراب، از جمله عواملی است که باعث افزایش فشار روی پاها می‌شود. این فشار هم روی پاها پینه ایجاد می‌کند.

پیشنهاد مطالعه
تزریق ژل به شقیقه

فعالیت زیاد، به ویژه در صورتی که فشار زیادی روی پاها وارد شود نیز از عوامل بروز پینه در پاها است. به عنوان مثال، ورزشکاران، بیشتر از دیگران مستعد بروز پینه پاها هستند. همچنین بیماری پای ورزشکار (قارچ پا) و سایر آسیب های ورزشی نیز موارد شایعی از مشکلات مربوط به پا هستند که علاوه بر ورزشکاران، سایر افراد را نیز درگیر می‌کنند.

شواهدی در مورد افزایش احتمال بروز پینه پا در کسانی که سیگار می‌کشند نیز وجود دارد. بر اساس این شواهد، کشیدن سیگار باعث انقباض رگ‌های خونی در اندام‌های انتهایی از جمله پاها می شود.

انقباض رگ‌های خونی در پاها باعث تحلیل رفتن و ضعف بافت زیر پوستی می‌شود. در نهایت، در پی تحلیل رفتن بافت‌های زیر پوستی، ممکن است تماس بین استخوان‌ها با پوست بیشتر شده و این موضوع هم باعث تشکیل پینه روی پوست شود.

پیشنهاد مطالعه
جوان سازی

تغییر شکل استخوان‌ها نیز می‌تواند یکی از عوامل بروز پینه باشد. گاهی تغییر فرم استخوان‌ها باعث افزایش فشار در برخی نقاط پا می‌شود؛ به ویژه اگر این تغییر فرم باعث تغییر در شکل راه رفتن شده باشد.

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |

علل و علائم پینه پا | متخصص پوست اصفهان

علائم پینه پا چیست؟

پینه کف پا به طور معمول دردناک نیست. اما میخچه (عارضه مشابه دیگری در پا) با وارد شدن فشار دچار درد می‌شود.

ممکن است پینه‌ها به مرور زمان تغییر رنگ دهند و لایه‌های زیرین پوست ضخیم به رنگ قهوه‌ای، سیاه یا قرمز درآیند. هنگامی که مقدار بسیار کمی خون، بین لایه‌های ضخیم شده پوست (یا همان پینه) و پوست معمولی زیر آن جمع می‌شود، پینه‌ها تغییر رنگ می‌دهند.


بیشتر بدانیم:

ترمیم موهای آسیب دیده

نقش روشن کننده ها در درمان لک های پوست

گیاهان مفید برای از بین بردن لک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *