گیاهان مفید برای از بین بردن لک
4 شهریور

گیاهان مفید برای از بین بردن لک

چه گیاهان و ترکیباتی که برای از بین بردن لک مفید هستند؟

گیاهانی مانند شیرین بیان، سفرس (Saxifraga)، توت و پاپایا به عنوان ضد لک گیاهی شناخته می‌شوند. در در این نوشتار از سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان با گیاهان مفید برای از بین بردن لک و ترکیبات آن‌ها آشنا می‌شوید. این ترکیبات ضد لک طبیعی در کرم ضد لک نیز موجود هستند.

1) توت

توت گزینه‌ای عالی برای روشن کردن پوست است. توت لک های پیری را از بین برده و حتی رنگ پوست را هم روشن می‌کند. ملانین، نام گروهی از رنگدانه‌های زیستی است که به‌عنوان فیلتر طبیعی نور خورشید عمل کرده و بیشتر پرتوهای فرابنفشی که از پوست عبور می‌کنند را جذب یا منعکس می‌کند.

تولید بیش از حد رنگدانه‌ها می‌تواند باعث بیماری هایپرپیگمنتاسیون شود. تیروزیناز، آنزیمی که تولید ملانین و فعالیت اکسید شدن را کنترل می‌کند، آنزیم کلیدی و اصلی در این فرآیند است. عصاره توت آنزیم تیروزیناز را مهار می‌کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳ نشان داد که عصاره شاخه‌های تازه توت سفید، فعالیت تیروزیناز و درنتیجه فرآیند اکسیداسیون در سلول‌های سرطانی را نیز سرکوب می‌کند.

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |

گیاهان مفید برای از بین بردن لک | متخصص پوست اصفهان

2) شیرین بیان

شیرین بیان حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند گلابریدین و لیکوشالکون است که باعث التیام پوست و مبارزه با روند پیری می‌شوند. این مواد همچنین تیروزیناز را مهار می‌کنند؛ آنزیمی که باعث رنگدانه سازی پوست در مواجهه با نور آفتاب می‌شود. عصاره شیرین بیان یک گزینه طبیعی روشن کننده پوست و جایگزین هیدروکینون‌های شیمیایی است.

پیشنهاد مطالعه
تونر چیست و مزایای آن

مواردی که گفته شد، تنها بخشی از فواید شیرین بیان است. فواید این گیاه برای پوست را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • روشن کردن پوست
  • محو کردن آسیب ناشی از آفتاب
  • محو کردن جای زخم های تیره رنگ
  • درمان مشکلات پوستی مانند اگزما
  • التیام التهاب
  • محکم کردن پوست
  • درمان جوش
  • از بین بردن بیماری قارچی انگشتان پا (قارچ پا که به بیماری پای ورزشکار هم شناخته می‌شود)
  • بهبود زخم ها و عفونت های پوستی
  • رفع چین و چروک صورت
  • نرم کردن و آبرسانی پوست

3) پاپایا

عصاره این میوه آبدار، ماده اصلی اکثر محصولات مراقبت از پوست و مو است. این میوه در درمان مشکلات پوستی نقش‌های متفاوت و مهمی بر عهده دارد. در ادامه، چند مورد از این نقش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

تجمع رنگدانه‌های پوستی را درمان می‌کند

پاپایا یک ماده معجزه‌آسا است که به از بین بردن جای جوش ، زخم و حتی تجمع غیریکنواخت رنگدانه‌های پوست کمک می‌کند. ویژگی‌ روشن کنندگی پوست در این میوه، به از بین بردن لک ها و تجمع رنگدانه‌ها کمک می‌کند. آنزیم پاپایین در میوه پاپایا به‌عنوان لایه بردار قوی پوست عمل می‌کند و با پاکسازی سلول‌های مرده، رنگ پوست را روشن‌تر و یکنواخت‌تر می‌کند و باعث نرمی آن می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
مزوتراپی: درمان تیرگی دور چشم

پاپایا نقش موثری در لایه برداری و پاکسازی پوست دارد

پاپایا گنجینه‌ای از آنزیم‌های سودمند و آنتی اکسیدان های گیاهی است که به‌طور مؤثری تمام بافت‌ها و سلول‌های مرده و آسیب‌دیده را از سطح پوست برمی‌دارند. این مواد همچنین به لایه‌های داخلی پوست نفوذ می‌کنند و آلودگی و گرد و خاک و چربی اضافی را از بین می‌برند، منافذ را پاکسازی می‌کنند و چهره را صاف و درخشان می‌سازند.

با پاپایا ملاسما را درمان کنید

پاپایا یک درمان خانگی محبوب برای ملاسما است. طرفداران درمان‌های طبیعی بیان می‌کنند که آنزیم‌ها، بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در پاپایا بر روشن شدن پوست تأثیر دارند.

4) ساکسی فراگا سارمنتوزا (SAXIFRAGA)

پرتوهای خاص نور خورشید به‌ویژه UVA و UVB ، سرما، آسیب‌های مکانیکی و آلودگی، همگی عواملی هستند که باعث واکنش شدید پوست می‌شوند؛ واکنشی التهابی که به بروز قرمزی و تورم همراه با درد منجر می‌شود.

بیشترین شهرت گیاه ساکسی فراگا که در فارسی به آن سفرس خزنده نیز گفته می‌شود، به دلیل خواص ضد التهاب ، آنتی‌اکسیدان و ضد پیری است. از این گیاه در ترکیبات کرم ضد لک صورت نیز استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
درمان رادیوفرکوئنسی یا آر اف (RF) چیست؟

عصاره سفرس همچنین پوست را روشن کرده و به از بین رفتن لک های تیره و قسمت های تغییر رنگ داده پوست کمک می‌کند. از آن‌جا که عصاره این گیاه در راستای جلوگیری از فعالیت آنزیم تیروزیناز عمل می‌کند، اثرات روشن‌کننده قابل ملاحظه‌ای دارد.

این ماده فعال، قدرتی استثنایی در جلوگیری از پیری پوست دارد. امروزه شرکت‌های بزرگ سازنده محصولات روشن کننده پوست ، از این عصاره‌ به‌طور وسیع در محصولات خود استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

تردیدی نیست که هر دو نوع سرم‌ و کرم ضد لک طبیعی و شیمیایی در درمان لکه های پوست مؤثرند. اما درمان بدون پیشگیری نتایج بلندمدتی در پی نخواهد داشت.

به‌جز لک ماه‌گرفتگی، ظاهرشدن چهار نوع لک دیگر، یک علت مشترک و قوی به نام مواجهه با نور خورشید دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که هنگام درمان لک‌های فعلی پوست، از به‌وجودآمدن لک های بیشتر پیشگیری کنید.

اگر رویای شما داشتن پوستی بی‌نقص و بدون لک است، در کنار مصرف محصولات ضد لک ، استفاده منظم از ضد آفتاب‌ های طیف‌گسترده، باعث می‌شود نتیجه مطلوب به‌دست‌آمده تا چندین سال حفظ شود.


بیشتر بدانیم:

لک پوستی و انواع آن

ترمیم موهای آسیب دیده

نقش روشن کننده ها در درمان لک های پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *