نحوه تشخیص و درمان خال بکر
7 اسفند

نحوه تشخیص و درمان خال بکر

چگونگی تشخیص و درمان خال بکر

خال بکر یک خال بزرگ و قهوه‌ای رنگ است و در آقایان رواج بیشتری دارد. خال بکر یک خال مادرزادی است که ممکن است از آغاز تولد وجود داشته باشد یا در سن بلوغ پدیدار شود. در مطلب امروز سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان نحوه تشخیص و درمان خال بکر را مورد بررسی قرار می دهیم.

خال بکر اغلب روی یکی از شانه‌ها یا بالاتنه ایجاد می‌شود. اما احتمال ایجاد آن در تمام قسمت‌های بدن وجود دارد. رنگ پوست خال بکر تیره‌ تر است و احتمال رشد بیش از حد موها و ایجاد آکنه در آن وجود دارد. رشد بیش از حد سلول‌های رنگدانه (ملانوسیت‌ها) در اپیدرم (لایه بالایی پوست) و فولیکول‌های مو، باعث ایجاد خال بکر می‌شود. اما علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. تصور بر این است که یک عامل ژنتیکی، باعث بروز خال بکر می‌شود.

این عامل ژنتیکی هنوز شناخته شده نیست. وجود آندروژن‌ها (هورمون‌های جنسی مردانه از جمله تستوسترون) که در دوران بلوغ افزایش پیدا می‌کنند، خال بکر را به وجود می‌آورند. اگرچه پاسخ ها به هر روش درمانی متغیر است و احتمال عود مجدد هم زیاد است؛ اما در هر صورت به دلیل وسعت زیاد خال بکر، نمی‌توان از روش جراحی برای درمان آن استفاده کرد. امروزه متخصصان پوست و زیبایی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، روش‌ها و تکنیک‌های جدیدی را برای از بین بردن خال‌ ها یافته‌ اند. با استفاده از لیزر می‌توان خال‌ها را بدون جراحی و انجام برش برداشت.

ارتباط لکه های پیری با سرطان

علل ایجاد خال بکر

علت دقیق خال بکر هنوز مشخص نیست، اگرچه برخی از کودکان از بدو تولد این خال را با خود دارند. اما معمولاً در کودکی و اوایل نوجوانی خال پدیدار میشود. یک نظریه در مورد خال بکر این است که برخی افراد از بدو تولد یک لکه پوستی کوچکی با زمینه خال بکر با خود دارند. تصور میشود این لکه پوستی به هورمونهای مردانه حساستر است و اغلب در دوران بلوغ تغییر میکند.

نشانه های وجود خال بکر در بدن

خال بکر ابتدا به صورت یک لکه نامنظم قهوه ای روشن روی پوست ایجاد میشود که هنگام بلوغ شروع به بزرگتر، ضخیم تر و تیره تر شدن میکند. با این که اغلب در بالاتنه دیده میشود. اما ممکن است در صورت، دست و پا هم ایجاد شود. خال بکر به ‌طور معمول در دوران کودکی یا نوجوانی در یک شانه و قسمت بالای تنه ظاهر می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است در جای دیگری از بدن نیز پدیدار شود. در مردان در سنین بلوغ بیشتر دیده می‌شود و همانطور که گفته شد گاهی اوقات با آکنه پوستی و رشد مو همراه است.

روش تشخیص خال بکر

خال بکر معمولا با معاینه فیزیکی و بررسی سابقه ایجاد ضایعه توسط متخصص پوست تشخیص داده میشود و پزشک برای اطمینان بیشتر میتواند از نمونه برداری یا بیوپسی و ارسال آن به آزمایشگاه کمک بگیرد.

درمان زوائد برجسته پوست

تشخیص و درمان خارش خال ها | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

عوارض وجود خال بکر در بدن

به ندرت مانند سایر خال های مادرزادی، ممکن است برخی ناهنجاری ها در بافت های زیرین ناشی از همان نوع سلول جنینی، اکتودرم وجود داشته باشد. این به عنوان سندرم نایوس بکر، نوعی از سندرم نایوس اپیدرمی شناخته می شود. این ناهنجاری ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• هامارتوم عضله صاف (رشد بیش از حد بافت ماهیچه صاف مانند خال مادرزادی عمیق)
  • عدم رشد ساختارهای زیرین مانند سینه، ماهیچه سینه ای، چربی، اندام، دیواره قفسه سینه، ستون فقرات
  • رشد بیش از حد بافتی مانند غده فوق کلیوی، اندام، انگشتان دست یا پا، کیسه بیضه.

روش های درمانی برای خال بکر

در حال حاضر، روش مؤثری برای درمان وجود ندارد. درمان با کرم مؤثر واقع نشده است و علت آن هم این است که خال بکر‌ یک خال مادرزادی دیررس است و سلول‌های رنگدانه‌ و فولیکول‌های مو، عمق زیادی در پوست دارند و کرم‌ نمی‌تواند تا عمق کافی در پوست نفوذ کند. برای کمرنگ شدن خال بکر باید از قرارگرفتن محل خال در معرض نور خورشید جلوگیری کرد. برای بهبودی و کاهش علائم نیز از لیزردرمانی استفاده می‌شود. درمان خال بکر با لیزر ممکن است باعث برطرف شدن صد در صد این مشکل نشود؛ اما علائم آن را کاهش می‌دهد. لیزر کیوسوئیچ (Q-switched) که یکی از درمان های رایج است، عملکرد متغیری را در درمان نشان داده است. در روش استفاده از لیزرNd YAG گسترش سطح عارضه کاهش میابد.

راه های درمانی لکه های تیره صورت

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

چگونگی درمان خال بکر با لیزر

در بیشتر موارد، قبل از برداشتن خال، بی‌حسی موضعی در محل موردنظر انجام می‌شود. اشعه لیزر به سمت سلول‌هایی که خال را تشکیل می‌دهند فرستاده می‌شود. این سلول‌ها پرتوی لیزری را جذب می‌کنند و بنابراین خال سوخته شده و از سطح پوست دود می‌شوند.

عوارض برداشتن خال با لیزر

عوارض برداشتن خال با لیزر بسیار کم بوده و لیزر یکی از سالم‌ترین راه‌های از بین بردن خال‌ها است. التهاب و ایجاد خارش پوست و کمی درد در نواحی که لیزر شده از جمله از عوارض این روش است. اما توجه داشته باشید که تنها بعد از یکی دو روز، این عوارض از بین رفته و هیچ مشکل و آسیب دائمی برای فرد ایجاد نمی‌شود. از این رو با خیال راحت و بدون ترس از عوارض آن می‌توانید خال‌های خود را با لیزر بردارید.

آسیب‌های ناخن و روشهای درمان

علت بروز انواع اگزما