علت بروز انواع اگزما
1 اسفند

علت بروز انواع اگزما

بررسی علت بروز انواع اگزما

در ادامه این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان علت بروز انواع اگزما را مورد بررسی قرار می دهیم. اگزما نام گروهی از بیماری‌هایی است که موجب قرمز شدن پوست، خارش و ملتهب شدن آن میشوند. اگزما انواع مختلفی دارد:

درماتیت آتوپیک:

نوعی اگزمای مزمن و طولانی مدت و اغلب به علت واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به عوامل خارجی مثل آلرژنها رخ می دهد. پوسته پوسته شدن، قرمزی، گرگرفتگی، خارش از علائم آن است.

درماتیت سبوره ای:

اگزمایی است که در قسمتهایی از بدن که دارای غده های چربی هستند مثل کف سر، بینی و کمر رخ می دهد. در ایجاد این نوع اگزما، هورمون ها و مخمرها نقش بسزایی دارند. این اگزما با شوره های زیاد همراه است.

درماتیت تماسی:

در اثر تماس با یک عامل حساسیت زا مثل مواد شیمیایی، شوینده ها، لباس دانه های قرمز سوزش دار و گاهی تاول دار ایجاد می شود.

علام و دلایل بروز پسوریازیس در کودکان

اگزمای دیس هیدروتیک:

در اثر استرس، آلرژی، مواد شیمیایی مثل فلز کبالت که معمولاً با ایجاد تاول در انگشتان دست و پا مخصوصاً در زنان ایجاد می شود. این نوع اگزما علاوه بر خارش و سوزش و قرمزی، درد و ترک پوستی هم به همراه دارد.

درماتیت استازی:

با ایستادن بیش از حد این اگزما در بدن رخ می دهد. به این صورت که خون در رگهای پایین پا می ماندوتورم پا، خارش، درد و پوسته ریزش از علائم این به نوع اگزما است که در پا رخ می دهد.

بررسی علل تشدید اگزما در زمستان | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

اگزما نامولار:

به این نوع اگزما، اگزمای سکه ای نیز می گویند که درمان آن نیز کمی سخت‌تر است. لکه ای قرمز همراه با خارش که به علت نیش حشره یا دمای هوا ایجاد می شود.

درماتیت اکفولیا تیوژنرالیزه:

این اگزما را اریترودرمی نیز می گویند که در آن تورم و قرمزی در سر تا سر بدن رخ می دهد که پوسته پوسته شدن پوست را نیز به همراه دارد.

بررسی روش های درمان خشکی مو

درمان اگزمای پوستی

در حال حاضر درمانی برای اگزما وجود ندارد. با این حال، درمان تنها جهت کنترل و به حداقل رساندن بیماری است. درمان بستگی به علائم اگزما و دلایل ایجاد یا بدتر شدن نشانه‌ها دارد. همچنین، هر درمانی برای هر فردی مناسب نیست. گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر هستند:

داروها:

ممکن است از کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه حاوی کورتیزون استروئید مانند هیدروکورتیزون و استات هیدروکورتیزون برای کنترل خارش، تورم و قرمزی مرتبط با اگزما استفاده شود. محصولات قوی‌تر مانند کرم‌های استروئیدی تجویزی نیز موجود هستند. از قرص‌های استروئیدی و تزریقی ممکن است در کوتاه مدت برای کنترل اگزمای شدید استفاده شود؛ اما استفاده طولانی مدت از این دو مورد به دلیل عوارض جانبی احتمالی که شامل فشار خون بالا، افزایش وزن و نازک شدن پوست است، توصیه نمی‌شود.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

پیشگیری:

جلوگیری از شعله‌ور شدن بیماری، بهترین روش برای مدیریت اگزما است. به همین دلیل، سعی در شناسایی و جلوگیری از محرک‌های مختلف مانند مواد شوینده خاص یا حساسیت‌های غذایی و همچنین مرطوب کردن پوست بسیار مهم هستند.

راه های رفع شوره سر مرطوب
مراقبت از پوست :

مرطوب نگه داشتن پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا خشکی پوست باعث افزایش خارش می‌شود. برای این منظور باید از کرم یا پماد مرطوب کننده استفاده کرد؛ اما لوسیون‌ها کمتر مؤثر هستند. مهم است که پوست را با استفاده از کرم یا پماد چند بار در روز مرطوب کنید (به ویژه بعد از استحمام). از صابون‌ها و محصولات خفیف و عاری از عطر، رنگ و الکل استفاده کنید. به دنبال محصولاتی باشید که عطر و بوی طبیعی و ضد حساسیت داشته باشند. محصولاتی حاوی سرامید (یک خانواده بزرگ از لیپیدهای مومی) مؤثرترین مرطوب کنند‌ه‌ها هستند.

ترکیبات طبیعی روشن کننده پوست

ترکیبات شیمیایی روشن کننده پوست