مراقبت از کودکان مبتلا به آبله مرغان
11 دی

مراقبت از کودکان مبتلا به آبله مرغان

روش های مراقبت از کودکان مبتلا به آبله مرغان

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آبله‌مرغان، تزریق واکسن است. با این حال، اگر کودک شما همچنان به آبله‌مرغان مبتلا شد، نکات زیر را رعایت کنید تا از بروز عفونت‌های پوستی جلوگیری کرده و علائم را کاهش دهید. در ادامه این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر به بررسی راه های مراقبت از کودکان مبتلا به آبله مرغان خواهیم پرداخت.

آبله‌مرغان یک بیماری بسیار مسری است که توسط یک ویروس ایجاد می‌شود. از زمان تولید واکسن آبله مرغان، میزان بروز آن به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است، اما هنوز هم هر ساله تعدادی از کودکان به آبله‌مرغان مبتلا می‌شوند. والدین می‌توانند اقدامات زیادی در خانه انجام دهند تا به کاهش علائم کمک کرده کرده و از بروز عفونت‌های پوستی جلوگیری ‌شود.

شایع‌ترین علامت آبله‌مرغان، تحریک و خارش پوستی است که به تاول‌های پر از مایع و سپس دَلَمه تبدیل می‌شود. جوش‌های قرمز و مناطق پوستی تحریک و قرمز شده، معمولاً ابتدا روی صورت، قفسه سینه و پشت بدن ظاهر می‌شوند، و سپس به بقیه بدن سرایت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه
آر اف فرکشنال برای تنظیم چربی پوست

مطالعه بیشتر : مراقبت از ریش با شامپو و روغن مخصوص

سایر علائم و نشانه‌های آبله‌مرغان شامل موارد زیر است:

  • تب
  • خستگی
  • بی‌اشتهایی
  • سردرد

توصیه‌هایی برای مراقبت از کودکانی که به آبله‌مرغان مبتلا هستند:

آبله‌مرغان مسری است

به همین دلیل کودک خود را در خانه نگه دارید و تا زمانی که تمام تاول‌های آبله‎مرغان دَلَمه ایجاد کرده و فروکش کنند و نیز تاول جدیدی ایجاد نشود، ملاقات او با افراد دیگر را محدود کنید. معمولا حدود یک هفته طول می‌کشد تا تاول‌ها به دَلَمه و پوسته تبدیل شوند.

روش های درمانی پسوریازیس در کودکان | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

از حمام‌های کلوئیدی بلغور جو دوسراستفاده کنید:

بلغور جو دوسر کلوئیدی، در داروخانه‌ها موجود است و باعث تسکین خارش و تحریک پوست می‌شود. بلغور جو دوسر را به آب ولرم اضافه کنید.
پس از حمام‌کردن، از یک پماد موضعی مانند لوسیون کالامین، وازلین یا لوسیون ضدخارش بدون عطر استفاده کنید. از مصرف آنتی‌بیوتیک‌های موضعی بدون نسخه خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند.

پیشنهاد مطالعه
علل رشد نکردن ابروها

عدم استفاده از آسپرین

برای رفع تب از داروهای غیرآسپرین مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. هنگام ابتلا به آبله‌مرغان از آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین استفاده نکنید. استفاده از آسپرین در کودکان مبتلا به آبله مرغان باعث «سندرم ری» می‌شود. سندروم ری بیماری شدیدی است که بر کبد و مغز تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

روش های رفع خارش

برای رفع خارش در کودک می‌توانید از آنتی‌هیستامین خوراکی استفاده کنید. اگر بدون نسخه مصرف شود، حتماً دستورالعمل دارو را مطالعه کرده و از دوز مناسب آن استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه
عوارض و مزایای درمان جای جوش با پانچ

برای جلوگیری از عفونت‌های پوستی ناشی از خاراندن تاول، ناخن‌های کودک را کوتاه کنید. در کودکان خردسال، برای جلوگیری از خراشیدن تاول‌ها، از دستکش استفاده کنید. برای این‌که جای زخم تاول‌ها باقی نماند، از خارش و کندن آن‌ها باید خودداری شود.
برای اکثر کودکان سالم، آبله‌مرغان بدون نیاز به درمان خاصی و به‌طور خودبه‌خودی بدون از بین می‌رود. با این حال، در صورت وجود هر یک از موارد زیر در نوزاد مبتلا به آبله‌مرغان، باید به متخصص پوست مراجعه کنید:

  • سیستم ایمنی ضعیف
  • مشکلات تنفسی
  • عفونی‌شدن تاول‌ها

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

تغییرات ناخن نیازمند معاینه متخصص پوست

کاهش ریزش مو در پسوریازیس پوست‌ سر

علائم بروز گال یا (Scabies)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *