درمان علل مختلف خارش پوست
21 مرداد

درمان علل مختلف خارش پوست

درمان علل مختلف خارش پوست چیست؟

در ادامه این مقاله سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به بررسی درمان علل مختلف خارش پوست خواهیم پرداخت. هدف از درمان خارش یافتن علت و از بین بردن علائم آن است. اگر درمان‌های خانگی نتواند به خارش شما کمک کند پزشک ممکن است تجویز دارو یا درمان‌های دیگری را برای شما لحاظ کند. درمان خارش پوست عمدتا شامل موارد زیر است:

پماد یا کرم‌های کورتیکواستروئید:

اگر پوست شما دچار خارش و قرمزی است پماد یا کرم تجویز شده توسط پزشک را در قسمت‌های درگیر پوست بمالید. سپس پوست را با پنبه مرطوب بپوشانید. زیرا رطوبت موجب جذب دارو و همچنین اثرات خنک‌کنندگی بر روی پوست می‌شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : روش های درمانی خونریزی زیر پوستی

کرم ها و پمادهای دیگر:

داروهای دیگری که می‌توان برای درمان خارش استفاده کرد، مهارکننده‌های کلسینیرین مانند تاکرولیموس (Protobic) و پیم اکروبیموس (Elidle) است. همچنین مصرف بی‌حسی‌های موضعی مانند کپسایسین و دوکسپین نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

داروهای خوراکی:

دارو‌های ضد‌افسردگی از نوع مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین(SSRI) مانند فلوکستین(Prozac) و سرترالین(zoloft) می‌تواند برای انواعی از خارش‌های مزمن کمک‌کننده باشد.

نوردرمانی( فتوتراپی):

فتوتراپی شامل قرار دادن پوست شما در یک نوع خاص نور است.

انواع اسکلروتراپی و عوارض آن

کرم های ضد خارش پوست

گاهی می‌توان با یک مرطوب‌کننده ساده خارش را تا حدودی کاهش داد. اگر این نوع کرم کارساز نبود، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

کرم هیدروکورتیزون:

کرم استروئیدی که التهاب و خارش را کاهش می‌دهد. برای درمان بثورات خارش‌دار گزینه خوبی است.

لوسیون کالامین:

ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن در آن وجود دارد که باعث تسکین خارش می‌شود. همچنین برای خشک‌کردن جوش‌های تاولی مناسب است.

پراموکسین:

بی‌حس‌کننده ملایم است که خارش را تسکین می‌دهد. برای درمان نیش حشرات یا آلرژی‌های مختلف مناسب است.

عوامل ایجاد خارش در پوست چیست؟ | متخصص پوست اصفهان

قرص ضد خارش پوست

معمولا برای درمان خارش از پمادهای موضعی استفاده می‌شود. اما برای درمان برخی از خارش‌های مزمن ممکن است پزشک قرص تجویز کند. به‌عنوان‌مثال قرص‌های ضدافسردگی مانند فلوکستین و سرترالین در کاهش خارش می‌توانند موثر باشند. معمولا ۸ تا ۱۲ هفته پس از شروع درمان نتایج مشخص می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان خارش

در صورتی که خارش پوست شما همراه با هر کدام از علائم زیر باشد بهتر است به دکتر پوست مراجعه کنید:

• خارشی که بیش تر از ۲ هفته طول کشیده و با اقدامات درمانی بهبود نیابد.
  • عارضه‌ای که شدید بوده و موجب اختلال در کارهای روزانه و خواب‌تان شود.
  • خارشی که به صورت ناگهانی شروع شود و نتوانید علتی برای آن بیابید.
  • خارش در کل بدن ایجاد شود.
  • خارش همراه با علائمی مانند خستگی شدید، کاهش وزن، تغییر در اجابت مزاج، تکرر ادرار، تب و قرمزی
تشخیص و درمان انواع فولیکولیت

اگر با وجود درمان، این عارضه بیش تر از ۳ ماه طول کشید بهتر است به متخصص پوست ومتخصص داخلی برای بررسی بیماری‌های پوست و داخلی مراجعه کنید.

دلایل خارش پوست در نقاط مختلف بدن

خارش پوست در هر نقطه‌ای از بدن ممکن است اتفاق بیوفتد. در این بخش می‌خواهیم در قالب چند سؤال و جواب علت خارش در قسمت‌های مختلف بدن و در شرایط خاص را بررسی کنیم.

علت خارش واژن

گاهی خانم‌ها دچار خارش واژن می‌شوند. این عارضه ممکن است به دلیل عفونت، استفاده از مواد تحریک‌کننده یا یائسگی اتفاق بیفتد. همچنین گاهی اختلالات پوستی یا بیماری‌های مقاربتی باعث بروز این مشکل می‌شوند.

علت خارش کف پا

کف پا به دلیل قرارگرفتن در کفش بسیار آسیب‌پذیر است و به دلایل مختلف مانند رطوبت و عرق کردن دچار خارش می‌شود. گاهی رطوبت، خشکی محیط یا تحریک هنگام راه‌رفتن با پای برهنه باعث بروز این عارضه می‌شود. در برخی مواقع نیز علت خارش کف پا باکتری‌های عفونی، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها هستند.

مزیت درمان های طبیعی برای مو

خارش نقطه‌ای کمر

اگر همراه با خارش کمر لکه‌های تیره‌ای روی این ناحیه مشاهده کردید، احتمال دارد مشکل از سلول‌های عصبی باشد. تیرگی روی پوست هم احتمالا به دلیل خاراندن زیاد کمر و مالش مداوم ایجاد شده است. این بیماری می‌تواند افراد در هر سنی و با هر جنسیتی را درگیر کند.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

دلیل خارش پوست شکم و خارش پوست سینه

عوامل مختلفی می‌توانند باعث خارش شکم و سینه شوند. گاهی شرایط پوستی مانند آلرژی باعث بروز این علائم می‌شود. در خانم‌ها ممکن است بارداری یا یائسگی باعث خارش شکم و سینه شود. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، عوارض آن را بررسی کنید. برخی داروها می‌توانند باعث خارش شوند.

علل خارش و قرمزی پوست صورت

خارش و قرمزی صورت ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی مشکلات پوستی مانند کهیر، اگزما یا نیش حشرات چنین علائمی دارند. پوست صورت بسیار حساس بوده و خفیف‌ترین بیماری‌ها نیز می‌تواند با قرمزی و خارش همراه باشد.

راهکارهای درمانی برای از بین‌ بردن چروک پیشانی

راه های پیشگیری و درمان بیماری سفلیس