ترکیبات شیمیایی روشن کننده پوست
29 بهمن

ترکیبات شیمیایی روشن کننده پوست

ترکیبات شیمیایی روشن کننده پوست

اغلب محصولات تجاری روشن کننده پوست مضرند و ممکن است وضع پوست‌تان را بدتر از قبل کنند. پس بهتر است به دنبال محصولات با ترکیبات طبیعی و یا روش‌های طبیعی و مطمئن‌تری باشید تا در عین داشتن پوستی روشن و جذاب، سلامت پوست خود را به خطر نیندازید. در ادامه این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس شما را با ترکیبات شیمیایی روشن کننده پوست آشنا می کنیم.

روی پنهان محصولات شیمیایی روشن کننده پوست

جیوه و هیدروکینون دو مورد از رایج‌ترین مواد تشکیل‌دهنده انواع کرم روشن کننده پوست هستند. این مواد شیمیایی، تشکیل رنگدانه پوست (ملانین) را کاهش می‌دهند. ازدیاد ملانین روی رنگ پوست، تجمع رنگدانه‌ها در بافت، اختلالات رنگدانه‌ای (هایپرپیگمنتاسیون) و شکل‌گیری لک‌های تیره روی پوست موثر است. گرچه جیوه و هیدروکینون فوایدی نیز دارند، اما تحقیقات چیز دیگری را نشان می‌دهند. در واقع اگر پوست برای مدتی طولانی در معرض این مواد شیمیایی باشد، آسیب می‌بیند و دچار تیرگی و پیری زودرس می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
میزان ماندگاری ژل رووفیل چقدر است؟

سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه تحقیقات، فناوری و نوآوری در صنعت روشن کردن پوست انجام شده است، ولی ما که مصرف‌کننده این محصولات هستیم، باید نسبت به مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها آگاه‌تر باشیم. دانشمندان به ترکیباتی طبیعی دست یافته‌اند که تأثیرشان مشابه محصولات شیمیایی است. این ترکیبات عوارض جانبی جدی ندارند و به پوست آسیب دائمی نمی‌زنند.

ترکیبات مؤثر سرم دور چشم | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

ترکیبات روی برچسب محصولات روشن کننده پوست

علاوه بر ترکیبات طبیعی و شناخته‌شده‌ای که تاکنون خواندید، تعدادی روشن کننده پوست دیگر وجود دارند که شاید نام آن‌ها شبیه به ترکیبات شیمیایی باشد، اما همه طبیعی هستند و از گیاهان به دست می‌آیند.

آلانتوئین

آلانتوئین ترکیبی است که از گیاه کامفری گرفته می‌شود. این ترکیب تسکین‌دهنده و نیز ترمیم‌کننده پوست است و خاصیت کراتولیتیک دارد. خاصیت کراتولیتیک، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود.

آلانتوئین با از بین بردن بافت مرده پوست، باعث می‌شود بافت سالم و جوان از زیر آن نمایان شود. این ماده در طول این فرایند با کمک به جذب بیشتر رطوبت، باعث نرمی پوست نیز می‌شود. آلانتوئین برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، اگزما و دیگر عارضه‌های پوستی مؤثر است.

پیشنهاد مطالعه
زمان بندی ریکاوری پس از تزریق چربی

گلایکولیک اسید

گلایکولیک اسید ترکیب طبیعی دیگری است که برای پوست بی‌خطر و پرفایده است. این ماده نوعی آلفا هیدروکسی اسید است. آلفا هیدروکسی اسیدها در بسیاری از محصولات غذایی مانند نیشکر، شیر، سیب و مرکبات وجود دارند.

گلایکولیک اسید با لایه‌برداری پوست راهی برای نفوذ سایر مواد روشن کننده پوست به لایه‌های عمیق‌تر فراهم می‌کند. این ماده روند بازسازی سلولی را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود ظاهر پوست یکنواخت و شفاف به نظر بیاید. این ماده همچنین خطوط ریز و چین و چروک‌های صورت را کاهش می‌دهد.

دکتر ابوالفضل جویا بهترین متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

آربوتین

آربوتین ترکیبی طبیعی است که از برگ گیاه توت خرس گرفته می‌شود. این ترکیب روشن کننده پوست است و همچنین، به مهار آنزیم تیروزیناز که مسئول تشکیل ملانین است کمک می‌کند. یکی از فواید آربوتین این است که هیچ‌یک از عوارض جانبی مصرف طولانی‌مدت هیدروکینون را ندارد. آربوتین علاوه بر سفید کردن پوست، به جلوگیری از ایجاد لک‌های پوستی مانند کک‌ومک و لکه‌های پیری (یا لک‌های کبدی) نیز کمک می‌کند. آربوتین علاوه بر این، به درمان آفتاب سوختگی و آسیب‌های ناشی از آن کمک کرده و روند تشکیل ملانین را نیز تنظیم می‌کند.

پیشنهاد مطالعه
راه های پیشگیری و درمان آکنه در بزرگسالان

اسید لاکتیک

این ماده نیز یک ترکیب طبیعی و از خانواده آلفاهیدروکسی اسیدهاست که همانند گلایکولیک اسید عمل می‌کند، با این تفاوت که برای پوست‌های حساس بهتر است. اسید لاکتیک سلول‌های مرده بیرونی‌ترین لایه پوست را از بین می‌برد و به این ترتیب، پوست سالم زیرین را نمایان می‌کند.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

سرطان سلول پایه ای پوست (بازال) چیست؟

روشهای تشخیص و درمان سرطان سلول بازال

ترکیبات طبیعی روشن کننده پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *