اصول مراقبت از پوست
8 آذر

اصول مراقبت از پوست

به تدریج و با افزایش سن تغییراتی در پوست رخ می دهد بدین ترتیب که نازک تر شده و چین های ظریفی بر روی آن پدیدار می شود. فعالیت غدد مولد چربی ( سباسه ) کمتر شده و پوست رو به خشکی می رود. تعداد رگ هایی که به پوست خون می رسانند کاهش یافته و پوست شکننده تر می شود و درخشش و رنگ شاداب پوست نیز کم می شود.

اگر به خوبی از پوست خود مراقبت کنید مثلا” از نور آفتاب دوری کرده و با صابون ملایم آن را بشویید یا به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده نمایید ، می توانید این روند طبیعی را کند کرده و از بسیاری از مشکلات پوستی هم پیشگیری کنید. روش های ساده ای که در اینجا مطرح می کنیم ، پوست شما را سالم تر و درخشان تر نگه می دارد:

1 از خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید.

مهم ترین راه مراقبت از پوست ، محافظت از آن در برابر نور آفتاب است. این نور در خود اشعه ماورا بنفش دارد. اشعه ماورا بنفش قابل دیدن نیست ولی قدرت زیادی داشته و با آسیب به پوست ، منجر به ایجاد چروک های عمیق ، خشکی و خشن شدن پوست ، لک های پوستی ، و حتی اختلالات خطرناکی مانند تومورهای بدخیم می شود ( تاثیر اشعه آفتاب در ایجاد سرطان های پوستی را در شیوع بیشتر این بیماری در بین کشاورزان که بخش عمده ای از وقت خود را زیر آفتاب می گذرانند ، می توان بخوبی مشاهده کرد). درواقع بیشتر تغییرات پوستی که دراثر افزایش سن می بینیم ناشی از یک عمر تابش آفتاب است. برای مقابله با تاثیر منفی نور آفتاب بهتر است : الف در ساعاتی که نور خورشید به شدت می تابد ، از آن اجتناب کنید. بیشترین ضرر نور آفتاب بین ساعات ده صبح تا چهار عصر است. سعی کنید در این ساعتها کمتر در فضای باز رفت وآمد کنید. ب از لباس های محافظ استفاده کنید. سعی کنید با استفاده از لباس هایی مانند پیراهن آستین بلند ، و نقاب یا کلاه لبه دار، پوستتان را بپوشانید. به یاد داشته باشید که برخی پارچه ها برای حفاظت در برابر نور آفتاب موثرترند برای مثال کتان در این زمینه بهتر از لباس های بافته شده نازک است. “ضدآفتاب” ها را فراموش نکنید. میزان محافظت کنند گی مواد ضدآفتاب با واحدی به نام ” اس پی اف ” سنجیده می شود. در ایران بهتر است از ضدآفتاب هایی استفاده کنیم که اس پی اف آنها از 30 به بالا باشد. ضدآفتاب را 20 دقیقه قبل از انکه وارد فضای باز شوید بزنید و هر دوساعت یا بعد از عرق کردن شدید یا خروج از حمام و استخر، آن را تجدید نمایید.

پیشنهاد مطالعه
مراقبت های بعد از لایه برداری پوست چیست؟

2 سیگار نکشید.

مصرف دخانیات به روند پیرشدن پوست سرعت می بخشد و چین وچروک ها را اضافه می کند. تغییرات پوستی ناشی از مصرف دخانیات در جوانان ممکن است بعد از ده سال خود را نشان دهد.

سیگار باعث تنگ شدن رگها در لایه های خارجی پوست می شود. در نتیجه جریان خون در این نواحی کم شده و اکسیژن و مواد مغذی کمتری به آنها می رسد. از جمله این مواد مغذی که برای سلامت پوست اهمیت دارند ، می توان از ویتامین آ نام برد. شخص سیگاری با استنشاق دود سیگار مجموعه عظیمی از مواد سمی را نیز وارد بدن خود می کند. همه این ها باعث می شود که رشته های الاستیک ( الاستین ) و کلاژن پوست دچار آسیب بیشترشده و قوام و انعطاف پذیری آن به شدت کاهش یابد. نتیجه مطالعه ای که سال 2002 در امریکا بعمل آمده نشان می دهد که چین وچروک صورت در سیگاری ها حتی در سن 20 سالگی با میکروسکوپ بوضوح دیده می شود. ضمنا” صورت افرادی که به مدت چند سال سیگار کشیده باشند به رنگ زرد خاصی در می آید که ظاهری بیمارگونه به آنان می دهد.

علاوه بر اینها، کسی که سیگار می کشد مکررا” تغییراتی در شکل صورت خود ایجاد می کند ( مثل حلقه کردن لب ها هنگام بیرون دادن دود یا نیمه بسته کردن چشم ها و فشار روی عضلات دورچشم برای جلوگیری از ورود دود ) که خود این حرکات به مرور زمان در ایجاد چین و چروک نقش موثری دارند.

3 – با ملایمت پوست خود را بشویید.

یکی از اصول مهم مراقبت از پوست ، تمیزکردن آنست. این کار را باید با ملایمت انجام دهید یعنی : الف برای شستشو از آب ولرم استفاده کنید و زمانی را که درحمام می مانید کوتاه کنید. آب داغ و دوش گرفتن های طولانی چربی لازم و طبیعی روی پوست شما را از بین می برد. سعی کنید زمان دوش گرفتن تان از 15 دقیقه بیشتر نشود ( هرقدر این زمان کمتر باشد، بهتر است ) . ب از صابون های قوی استفاده نکنید. صابون های قوی که چربی های طبیعی پوست را به طور کامل از بین می برند، باعث خشکی پوست می شوند. بهتر است از صابون های ملایم یا مایعات بدن شوی که مواد نرم کننده دارند، استفاده کنید. ج اگر پوستی حساس دارید از شوینده هایی که عطر و رنگ زیادی دارند استفاده نکنید. این مواد ممکن است پوستتان را تحریک کرده و منجر به واکنش های حساسیتی ( آلرژیک ) شوند. د به یاد داشته باشید که پوست دور چشم ها بسیار حساس است لذا برای پاک کردن این نواحی از اسفنج های نرم یا پنبه ومواد مناسب استفاده نمایید ( بعضی افراد از وازلین یا روغن زیتون یا روغن کنجد یا شامپوبچه برای پاک کردن آرایش دورچشم استفاده می کنند و نتایج خوبی هم گرفته اند و البته درهزینه لوازم آرایش خود نیز صرفه جویی کرده اند مثلا” می توانید کمی روغن زیتون را روی پنبه مرطوب ریخته و روی قسمتهای آرایش شده بکشید و سپس درصورت لزوم با پنبه خشک بقایای آن را پاک کنید). د بعد از شستن پوست یا دوش گرفتن ، به آرامی با گذاشتن و برداشتن حوله ، پوست را کمی خشک کنید به طوری که اندکی از رطوبت روی آن باقی بماند و سپس بلافاصله مرطوب کننده مناسب را برروی پوست خود بمالید.

پیشنهاد مطالعه
درمان منافذ باز پوست

4 – به طور منظم پوست خود را مرطوب کنید.

همان طور که در مقاله دیگری مفصلا” توضیح داده ام ، مرطوب کننده ها به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک می کنند و در واقع لایه ای برروی پوست ایجاد می کنند که مانع خروج آب از آن خواهد شد. بعضی از آنها هم کمی آب در خود دارند و این آب به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند. برخی مرطوب کننده ها ، حاوی ضدآفتاب نیز هستند.

5 – در تراشیدن موها دقت کنید.

یکی از راههای ارزان و رایج برای رفع موهای زائد ، تراشیدن آنهاست . ولی تراشیدن می تواند باعث تحریک پوست شود. این مسئله در پوست های نازک ، خشک و حساس بیشتر دیده می شود. برای این کار بهتر است : الف قبل از تراشیدن موها ، یک پارچه یا حوله را که با آب گرم خیس کرده اید روی ناحیه مربوطه قراردهید تا موها نرم شوند یا می توان کلا” این کار را به بعد از دوش گرفتن موکول کرد. ب پوست خشک را نتراشید. از ژل یا کف یا لوسیون مخصوص این کار استفاده کنید تا به پوست آسیب کمتری وارد شود. ج از یک تیغ تیز و تمیز استفاده کنید. اگر با ماشین این کار را می کنید ، همیشه لازم نیست که آن را روی آخرین درجه بگذارید. د تیغ را در جهت رویش مو حرکت دهید نه خلاف جهت آن . ه بعد از تراشیدن ، پوست را با آب ولرم بشویید. و بعد از تراشیدن موها از لوسیون های مخصوص بعد از اصلاح استفاده کنید تا ضمن رفع التهاب احتمالی ، نرمی و لطافت پوست نیز حفظ شود.

پیشنهاد مطالعه
جوانسازی پوست

6 موقع خوابیدن کمتر صورت خود را روی بالش قراردهید.

اینکه هرشب موقع خواب صورت خود را روی بالش قراردهید ، در درازمدت می تواند در بدتر شدن چین و چروک ها موثر باشد. این چین ها که ” خطوط خواب ” نامیده می شوند ، کم کم وقتی هم که سر از بالش برمی دارید برجای مانده و ناپدید نمی شوند. زنانی که عادت دارند به پهلو بخوابند ، بیشتر این خطوط را روی چانه و گونه های خود خواهند دید. کسانی که طاقباز می خوابند دچار این خطوط نمی شوند.

7 خواب منظم و کافی داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است که بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. کم خوابی باعث می شود که احساس خستگی کنید. یکی از اولین جاهایی که خستگی ، خود را نشان می دهد صورت است . این امر باعث حلقه های سیاه دور چشم و پف آلودشدن زیر چشم و شل شدن پوست صورت می گردد.

برای اینکه خواب بهتری داشته باشید ، در طی روز کمتر از نوشیدنی های حاوی کافئین استفاده کنید ( کمتر چای و قهوه بنوشید ) و ضمنا” طی دوساعت قبل از خواب اصلا” از این نوشیدنی ها مصرف ننمایید.

اگر به هر علتی نمی توانید خوب بخوابید به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که برخی علائم پیری غیرقابل اجتنابند ولی بسیاری از آنها را می توان به تعویق انداخت به شرطی که درست و به موقع از پوست خود مراقبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *