لکه های کبدی | علل و علائم
1 مهر

لکه های کبدی | علل و علائم

علل و علائم لکه های کبدی

لکه های کبدی ، که معمولاً در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب ایجاد می‌شوند، ضرری برای سلامتی انسان ندارند؛ اما برخی افراد، به خاطر حفظ زیبایی، تمایل دارند که آن‌ها را برطرف کنند. این لکه‌ها، با نام‌های دیگری مانند لکه های خورشیدی یا لکه های پیری نیز شناخته می‌شوند؛ البته این لکه‌ها هیچ ارتباطی با کبد و سلامت یا مشکلات آن ندارند.در این مطلب سایت دکتر جویا متخصص پوست اصفهان، به بررسی عوامل ایجاد لکه های کبدی پرداخته می شود. با ما همراه باشید.

لکه های پیری ، صاف و تیره‌تر از پوست اطراف‌شان بوده و می‌توانند برنزه، قهوه‌ای یا سیاه رنگ باشند. این لکه‌ها ممکن است ظاهری شبیه به خال داشته باشند. برای مقابله با لکه های پیری ، لازم است با عوامل ایجادکننده آن‌ها آشنا شده و روش‌های تشخیص و درمانشان را نیز بشناسید.

گال و راه های جلوگیری از آن (1)

علائم لکه های کبدی

این لکه‌ها معمولاً در مناطقی از پوست ظاهر می‌شوند که بیشتر در معرض آفتاب هستند؛ مانند:

• صورت
  • پشت دست ها
  • شانه‌ها
  • پشت بدن
  • بازوها
  • روی پاها

چه عواملی باعث ایجاد لکه‌های کبدی می‌شوند؟

لکه های کبدی ، معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها، در نتیجه‌ی تولید ملانین بیش از حد در بدن، به وجود می‌آیند. ملانین، رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌بخشد.

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن برای محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید (UV) ملانین اضافی تولید می‌کند. هر چه ملانین بیشتری تولید شود، پوست نیز تیره‌تر خواهد شد. لکه های پیری هنگامی ظاهر می‌شوند که ملانین اضافی در یک نقطه‌ی پوست تجمع یابد.

بررسی علل تشدید اگزما در زمستان

لکه های کبدی ممکن است روی پوست هر کسی ایجاد شود؛ هرچند در افرادی که پوست روشن‌تر و حساس‌ به نور خورشید دارند، بیشتر قابل مشاهده هستند.

لکه های پیری می‌توانند به صورت جداگانه یا چندتایی ایجاد شوند. اندازه‌ی این لکه‌ها متفاوت بوده و ممکن است قطر آن‌ها بین ۲ میلی‌متر تا ۲ سانتی‌متر باشد.

این لک ها معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال مشاهده می‌شوند؛ اگرچه ممکن است در جوانانی که به طور مکرر دچار آفتاب سوختگی شده یا از تخت‌های برنزه استفاده می‌کنند نیز بروز کنند.

لکه های کبدی | متخصص پوست اصفهان

| برای ورود به صفحه اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید |

تشخیص لکه های پیری

پزشکان، با معاینه‌ی چشمی می‌توانند لکه های پیری را شناسایی کنند. آن‌ها ممکن است از درماتوسکوپ نیز استفاده کنند. این وسیله، نوعی ابزار بزرگ‌نمایی دستی بوده که متخصصان برای معاینه‌ی پوست از آن استفاده می‌کنند.

عوارض و علائم تاول آفتاب سوختگی را بشناسید

در بعضی از موارد، ممکن است تمایز بین لکه های پیری و ملانوما (نوعی سرطان پوست که در سلول‌های حاوی رنگدانه ایجاد می‌شود) دشوار باشد. اگر پزشک در این مورد مطمئن نباشد، ممکن است بیوپسی پوستی انجام دهد که شامل گرفتن نمونه‌ی کوچکی از پوست آسیب دیده و ارسال آن به آزمایشگاه است.

لکه های کبدی ، بی ضرر بوده و نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این حال برخی از افراد برای حفظ زیبایی، ترجیح می‌دهند که آن‌ها را از بین ببرند. اگر در مورد پیدایش علائم جدید یا تغییرات دیگر در پوست‌تان نگران هستید، باید برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بدانیم:

پیشگیری و درمان تاول های آفتاب سوختگی