بهبود هایپرپیگمنتیشن با 5 راه طبیعی
16 اردیبهشت

بهبود هایپرپیگمنتیشن با 5 راه طبیعی

5 راه طبیعی برای بهبود هایپرپیگمنتیشن

1 . کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از کرم های ضد آفتاب :

بهبود هایپرپیگمنتیشن  : با وجود پیام های بسیاری که متخصصان سلامتی درباره خطرات نور خورشید گفته اند ؛ در معرض تابش خورشید قرار گرفتن ، به طور کلی مزایای بدن را افزایش می دهد مانند کمک به ساخت ویتامین D . با این حال اگر بیش از حد در نور آفتاب قرار بگیرید ، اوضاع می تواند کاملا برعکس شود ! آسیب رادیکال های آزاد را افزایش می دهد و ساختمان سلول های پوست را تغییر می دهد و گاهی اوقات حتی ممکن است به سرطان منجر شود .


متخصص پوست اصفهان – دکتر ابوالفضل جویا – بهبود هایپرپیگمنتیشن با 5 راه طبیعی


اگر شما هیچ تاریخچه سرطان پوستی در خانواده و فامیل خود ندارید ، و به هر دلیلی در معرض خطر ابتلا به آن نیستید، توصیه میکنم روزانه حدود 15 تا 20 دقیقه در روز در معرض نور آفتاب حفاظت نشده قرار بگیرید تا پوست شما به اندازه کافی ویتامین D تولید کند. با این حال فراتر از این مقدار قرار گرفتن در معرض اشعه فرا بنفش می تواند مشکلات جدی ایجاد کند .

5 راه طبیعی برای بهبود هایپرپیگمنتیشن | متخصص پوست اصفهان

متخصصین پوست توصیه می کنند

به طور مستقیم در معرض نور خورشید در زمانهایی که خورشید در قوی ترین حالت خود است ، قرار نگیرید. به طور مثال از ساعت 10 صبح تا 3 ظهر ؛ اگر در این بازه زمانی بیش از 15 تا 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گرفتید ، پس از این مدت از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان را از نفوذ چین و چروک و دیگر شرایط جدی محافظت کنید. حتی اگر پوست شما هنوز تغییر رنگ نکند، هنوز باید اقداماتی را برای محافظت از آن انجام دهید، زیرا پیشگیری بهترین راه برای حفظ سلامت پوست شما است.

کسانی که از قبل هم علائم هایپرپیگمنتیشن را مشاهده کردند

برای کسانی که از قبل هم علائم هایپرپیگمنتیشن را مشاهده کردند یا مبتلا به سرطان پوست هستند ؛ برای حفاظت از پوست در برابر خورشید پیشنهاد می کنیم از یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر استفاده کنید . شما همچنین می توانید از عینک آفتابی با حفاظت 100 درصد در برابر اشعه فرا بنفش برای حفاظت از منطقه چشم ها و کلاه آفتابی استفاده کنید . شما می توانید در طول روز از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و سپس پوست خود را تمیز کنید و از محصولات درمانی هایپرپیگمنتیشن استفاده کنید. این ترکیب مشاهده نتایج مثبت را به حداکثر رسانده و از تغییر رنگ پوست در آینده جلوگیری می کند.

اگر آفتاب سوختگی دارید و می خواهید آن را درمان کنید ؛ محل سوزش را با یخ یا آب سرد ، خنک کنید. از مرطوب کننده های طبیعی نظیر روغن نارگیل یا آلوئه ورا استفاده کنید . از لایه برداری پوست و قرار گرفتن در معرض دمای بسیار گرم و یا نور خورشید ، اجتناب کنید تا پوست بهبود پیدا کند.

2 . رژیم ضد التهابی :

رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی می تواند منجر به تغییر رنگ ناگهانی پوست ، کاهش عملکرد سلول های پوست ، خشکی و فرو رفتگی پوست شود. رژیم سالم نیز ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند (چاقی با تغییر رنگ پوست مرتبط است) و به جلوگیری از بروز آکنه کمک می کند. از جمله بسیاری از مواد غذایی برای مبارزه با سرطان در رژیم غذایی شما می تواند شما را در برابر سرطان پوست محافظت کند. برخی از بهترین غذاها برای حمایت از سلامت پوست و کاهش نشانه های پیری و افزایش سن عبارتند از :

پیشنهاد مطالعه
سن مناسب لیپوساکشن چند است ؟

توت ها :

منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C و E است که پوست را محافظت می کند.

سبزیجات با برگ سبز :

منبع عالی ویتامین C و فیتونوترینت که سبب کاهش آسیب رادیکال های آزاد می شود.

ماهی سالمون و انواع دیگر ماهی های غنی از امگا 3 : حاوی کاروتنوئید آستاکسانتین که به کاهش آسیب و التهاب کمک می کند و همچنین از الاستیک و رطوبت پوست نیز حمایت می کند.

انار ، توت فرنگی ، بلوبری و گیلاس : حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، فیتونوترینت و الاجیک اسید که به بهبود زخم کمک می کند و از آسیب رادیکال های آزاد یا تغییر رنگ جلوگیری می کند.

گوجه فرنگی :

منبع خوبی از لیکوپن است که اثرات محافظتی طبیعی در برابر آفتاب سوختگی و کاهش آسیب رادیکال های آزاد دارد.

تره بار زرد و نارنجی : مانند هویج، سیب زمینی شیرین و کدو گردویی

زرده تخم مرغ :

می تواند به کمک بیوتین، که از ساختار سلولی پوست پشتیبانی می کند، کمک کند.

چای سبز :

حاوی پلی فنل است که دارای توانایی تمیز کردن رادیکال های آزاد است. چای سبز می تواند به طور موضعی به پوست برای کاهش التهاب استفاده شود.

چربی های سالم از جمله روغن نارگیل، روغن زیتون، آووکادو، بادام، دانه های کتان، گردو و سایر آجیل ها / دانه ها که پوست را هیدراته نگه می دارد و باعث کاهش التهاب و خشکی پوست می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از دلایل اصلی دیگر که پوست شروع به پیری می کند به علت مواردی نظیر : قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، استرس اکسیداتیو ، نازک شدن کلاژن و الاستین غشا میانی پوست. علاوه بر یک رژیم غذایی سالم، توصیه می کنم کلاژن نیز مصرف کنید. کلاژن دارای بسیاری از مزایای ضد پیری، بهبود پوست و ده ها مورد استفاده دیگر برای مفاصل، استخوان ها و دستگاه گوارش دارد. جالب است بدانید کلاژن ، فراوان ترین پروتئین موجود در بدن انسان است که به ایجاد بافت همبند برای پوست کمک می کند . بافت همبند به طور طبیعی با کهولت سن ، کاهش می یابد.

کلاژن و الاستین

چیزی است که باعث می شود ، غشا میانی پوست قدرت و توانایی کشش را به دست آورد. غشا میانی پوست همچنین حاوی بسیاری از رگ های خونی کوچک و گره های لنفاوی است که این نشان می دهد که چگونه پوست سالم به کمک به چرخه بدن و از بین بردن سموم ، سلامت کلی بدن را حفظ می کند.

مصرف کلاژن بیشتر ممکن است به رطوبت ، کشش ، قدرت و جلوگیری از سختی پوست کمک کند. اما کلاژن و الاستین در برابر آسیب های ناشی از التهاب و استرس اکسیداتیو، مانند سایر قسمت های بدن آسیب پذیر هستند. یکی از بهترین راه های به دست آوردن کلاژن بیشتر در رژیم غذایی مصرف آبگوشت و یا استفاده از پودر پروتئین کلاژن است.

پیشنهاد مطالعه
درمان جای زخم با دستگاه پلکسر

3 . استفاده از مواد طبیعی مراقبت از پوست :

مراقبت از پوست خود را با تمیز کردن آهسته آن شروع کنید؛ سلول های آسیب دیده را لایه برداری کنید و از یک پاک کننده پوست طبیعی یک بار یا دو بار در روز استفاده کنید (مانند بعد از تمرین یا قبل از خواب). سعی کنید یک یا دو بار در هفته ، لایه برداری را با استفاده از اسکراب شکر انجام دهید . پوست را با استفاده از یک مرطوب کننده طبیعی مانند روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل ، مرطوب نگه دارید. شما می توانید از کرم ها یا سرم های پوستی که حاوی مواد زیر باشند ، برای تمیز کردن پوست خشک استفاده کنید :

ریشه شیرین بیان و کمک به بهبود هایپرپیگمنتیشن :

از یک گیاه است که به مدت طولانی برای عمل “ روشن سازی پوست “ از آن استفاده می شده است. در فرم عصاره که حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات گلیسیرریزین ، گلابریدین و لیکوریتین است ؛ می توان از آن برای کاهش تولید ملانین در پوست استفاده کرد . همچنین برای مسدود کردن آنزیم های تیروزیناز که باعث تغییر رنگ پوست می شود نیز مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین ممکن است به کاهش ملاسما، التهاب پوست، اگزما، سوزش ، از دست دادن کلاژن و بهبود توانایی پوست در جذب سایر مواد کمک کند. به دنبال کرم با حدود 0.5 تا 1 درصد عصاره شیرین بیان بگردید . ( اگر هر گونه حساسیتی دارید ، از استفاده آن اجتناب کنید )

رتینوئید ( ویتامین A ) :

رتینا ( Retin-A ) نیاز به نسخه دارد اما انواع دیگر آن ، به طور گسترده در دسترس هستند . رتینوئید یکی از محبوب ترین و موثر ترین درمان ها برای کاهش آسیب آفتاب و لکه های تیره است. با این حال، اگر شما دارای پوست حساس هستید، ممکن است پوست تان رتینول را به خوبی تحمل نکند. در محصولات مراقبت از پوست ، می توان آن را در فرم های رتینوئیک اسید، رتینول یا رتینیل پروپیونات یافت. رتینوئید به شما کمک می کند تا رنگدانه های نامساعد را کاهش داده و الیاف الاستین و کلاژن را تقویت کنید . رتینوئید ها همچنین می توانند تغییر رنگ در اثر آکنه ، روزاسیا و درماتیت را درمان کنند. برای شروع از سرم 1 درصد رتینول استفاده کنید و به آرامی پیش بروید زیرا برخی افراد ، واکنش منفی به آن نشان می دهند. همچنین می توانید از کرم رتینول استفاده کنید.

ال آسکوربیک اسید ( ویتامین C ) :

یکی از محبوب ترین عناصر مراقبت از پوست برای درمان آکنه و زخم های پوستی است. این اسید به شما کمک می کند تا از طریق مهار آنزیم تیروزیناز ، مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد و افزایش تولید کلاژن ، پوست تان را درخشان کنید. کرم یا سرم با 10 تا 15 درصد غلظت اسید اسکوربیک را تهیه کنید و شب ها قبل از خواب ، آن را استفاده کنید . شما همچنین می توانید سرُم خانگی ویتامین C خود را درست کنید ، به ویژه زمانی که با آلوئه ورا یا روغن کندر ترکیب شود ، تاثیرگذاری آن بسیار بیشتر می شود.

پیشنهاد مطالعه
پیلینگ پوست چیست؟

نیاسین آمید ( مشابه ویتامین B3 ) :

نیاسین آمید اثر ملانین را کاهش میدهد . محافظ پوست را تقویت و PH پوست را نرمال می کند. همچنین می تواند بافت پوست را بهبود بخشد و نشانه های پیری را کاهش دهد. نیاسین آمید ممکن است اثرات ال آسکوربیک اسید ( ویتامین C ) را کاهش دهد ؛ بنابراین اگر می خواهید از هر دو استفاده کنید ، 30 دقیقه فاصله زمانی بین آنها بگذارید. کرم یا سرم با حدود 10 درصد غلظت نیاسین آمید تهیه کنید. نیاسین آمید انتخاب خوبی برای افرادی است که پوست حساسی دارند و نمی توانند رتینوئید را تحمل کنند.

روغن های ضروری :

روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد قارچی است که می تواند به جلوگیری از بروز آکنه و سایر ناراحتی های پوستی که زیر نقاط تیره پوست هستند ، بپردازد. روغن لیمو همچنین برای کاهش آکنه ها بسیار مفید است ؛ زخم ها و لکه هایی که بر اثر کهولت سن به وجود می آیند را از بین می برد و پوستی روشن و عادی را به شما هدیه می دهد. استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست ، کمک می کند تا در برابر آفتاب سوختگی محافظت شوید و دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی است که می تواند آسیب پوست را کاهش دهد.

دیگر مواد مراقبت از پوست که ممکن است به بهبود هایپرپیگمنتیشن کمک کنند ، عبارتند از :

سویا

الاجیک اسید

آلفا هیدروکسی

آربوتین

کوجیک اسید

کوآنزیم Q10

فرولیک اسید

4 . ورزش منظم و بهبود هایپرپیگمنتیشن :

ورزش ؛ به ویژه زمانی که باعث می شود عرق کنیم ، برای سم زدایی، گردش خون و حمایت از سیستم ایمنی مهم است . ورزش تاثیرات مثبت بسیاری بر روی بدن دارد . اثرات ضد پیری ورزش به سلامت پوست کمک می کند . 30 تا 60 دقیقه ، اکثر روزهای هفته را ورزش کنید. اطمینان حاصل کنید ؛ در حین و پس از ورزش ، هیدراته بمانید تا از کمبود آب و خشک شدن پوست جلوگیری شود.

5 . مکمل ها در بهبود هایپرپیگمنتیشن :

کمبود مواد غذایی ممکن است باعث التهاب پوست شود و به سلامت پوست لطمه برساند. همچنین علائم پیری را سرعت می بخشد ، مکمل هایی که ممکن است به بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک کنند عبارتند از :

آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E

ویتامین B3 و B5

اسیدهای چرب امگا 3

زینک

روغن گل پامچال

5 راه طبیعی برای بهبود هایپرپیگمنتیشن :

استفاده از کرم ضد آفتاب / رژیم غذایی سالم ( نظیر رژیم کرب سایکلینگ و یا رژیم دوکان ) / ورزش / محصولات طبیعی مراقبت از پوست نظیر روغن های ضروری و رتینول.

 


دکتر ابوالفضل جویا

متخصص پوست اصفهان

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست و مو اصفهان کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  :

مزایای بوتاکس زیر بغل

پوست مختلط چیست ؟

مزوتراپی و ریزش مو

درمان تخصصی کاهش چربی بینی

کرونا و ریزش مو

علت پوسته برداری چیست؟

علل ایجاد هایپرپیگمنتیشن

بیماری پوستی لک و پیس (ویتیلیگو)

درمان اگزما در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *