پیشگیری از آسیب ‌های مو
30 دی

پیشگیری از آسیب ‌های مو

راه های پیشگیری از آسیب ‌های مو

همانطور که گفتیم دلایل زیادی برای آسیب ‌های مو وجود دارد. البته، خبر خوب این است که موی آسیب دیده را می‌توان طی زمان، با انجام اقداماتی ترمیم کرد و دوباره سلامتی را به آن بازگرداند. استفاده از انواع دارو‌ها، استفاده از مواد طبیعی، محصولات شیمیایی مراقبت از مو و غیره می‌توانند به شما در ترمیم موی آسیب دیده کمک کنند. در این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به بررسی پیشگیری از آسیب ‌های مو خواهیم پرداخت.

داشتن ریزش مو

ریزش مو، یکی دیگر از مشکلاتی است که بسیاری از افراد به دلایل مختلف به آن دچار می‌شوند. ریزش مو ممکن است ارثی باشد و با بالا رفتن سن، در افراد مشاهده شود. برخی افراد هم پس از دوران بارداری، کاهش وزن شدید، استرس بیش از اندازه، رژیم غذایی نادرست، برخی بیماری‌ها مثل کم کاری غده تیروئید، زخم‌های پوستی، کیست‌های تخمدانی، کمبود آهن و کم خونی و رسیدگی بیش از حد به مو (آرایش و حالت دادن بیش از حد، کراتینه کردن با محصولات نامرغوب، حرارت دیدن و مواد شیمیایی نامناسب) به این معضل دچار می‌شوند.

مطلب پیشنهادی : انواع بثورات پوستی در بزرگسالان

خوشبختانه همه آسیب ‌های مو و صدمه‌هایی که به مو وارد می‌شوند،‌ در بیشتر مواقع قابل پیشگیری، درمان و مراقبت هستند. هر کدام از علائم آسیب دیدگی مو را که مشاهده کردید، باید دلیل آن تشخیص داده شود تا با یک رویکرد مناسب درمانی و مراقبتی بتوان آن را رفع کرد. در صورت مشاهده علائم، به پزشک متخصص مراجعه کنید و به غیر از مراقبت‌های طبیعی و خانگی، از تجویز و مصرف داروها و مکمل‌ها، محصولات مراقبتی شیمیایی و غیره پرهیز کنید.

شکنندگی، نازکی و موخوره

نازک و شکننده شدن تارهای مو از جمله آسیب‌های رایجی است که بر اثر رنگ‌های شیمیایی مداوم و بیش از اندازه،‌ دکلره کردن‌های افراطی و شدید، شستشوی زیاد، استفاده از شامپوهای نامناسب و برخی بیماری‌ها مثل مشکلات غده تیروئید، کم خونی، اگزما و پسوریازیس و غیره رخ می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه
پلاسماجت

در این حالت، ساقه‌ مو آسیب دیده و خود را به شکل دو شاخه شدن نوک مو یا ساقه‌ی مو نشان می‌دهد که به آن اصطلاحاً موخوره نیز می‌گویند.

ایجاد شوره سر‌

شوره سر، یکی دیگر از آسیب‌هایی است که در واقع بر اثر خشکی بیش از حد پوست سر پدیدار می‌شود و اگر درمان نشود، ممکن است در نهایت به ریزش مو بینجامد.

این معضل، به شدت بر روی مو اثری نازیبا می‌گذارد و به همین دلیل اعتماد به نفس را در افراد کاهش می‌دهد. شوره سر،‌ در واقع، سلول‌های مرده پوست سر است که روی ریشه و ساقه مو می‌ریزد و باعث خارش پوست سر می‌شود.

شوره سر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد از جمله خشکی پوست سر، مشکلات روحی و روانی مثل استرس، حساسیت به محصولات مراقبت از مو و شامپوها، رژیم غذایی ناسالم، قارچ‌های پوستی، کمبود ویتامین‌ها، به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن، تغییرات آب و هوایی و خشکی فصل زمستان. راه‌های مختلفی برای درمان شوره سر وجود دارد که در قسمت مراقبت از مو و راه‌های درمان آسیب‌ها به آن اشاره می‌کنیم.

هر جنس و ضخامت مویی، مراقبت‌های خاص خودش را متناسب با ویژگی‌های خودش می‌طلبد. موهایی سالم و زیبا، یک آرزو نیست و می‌توان به کمک برخی روش‌های مراقبتی، موهای خود را حتی اگر آسیب دیده هستند، به موهایی سالم، شاداب، زیبا و جذاب تبدیل کنید.

دلایل اصلی ضعیف شدن و شکستگی موها | بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

دوری از حرارت زیاد

شست و شوی مو با آب بسیار داغ و حرارت دادن مو با انواع ابزار و وسایل حالت دهنده مو باعث از بین رفتن چربی طبیعی مو می‌شود، درخشندگی آن را از بین می‌برد و موها را کدر می‌کند. پس از حالت دادن موها، با سشوار، بابیلیس و وسایل حرارتی دیگر تا حد ممکن اجتناب کنید و موهای خود را با آب ولرم بشویید.

پیشنهاد مطالعه
منابع سدیم PCA

داشتن تغذیه سالم

هیچ عاملی به اندازه داشتن یک رژیم تغذیه‌ای سالم و مفید، در داشتن موهایی سالم به شما کمک نمی‌کند. یک رژیم غذایی سرشار از انواع پروتئین‌ها، امگا ۳،‌ نوشیدن آب فراوان، فیبرها، ویتامین‌ها و به خصوص ویتامینE، ویتامین C، ویتامین A و گروه ویتامین‌های B، مواد معدنی مثل آهن، مس، سلنیوم، سیلیکون، سولفور و روی، بسیار در داشتن موی سالم و زیبا مؤثر است.

ورزش کردن همیشگی

همیشه ورزش کردن برای داشتن موهایی سالم و زیبا نیز بسیار مفید است. ورزش منظم و روزانه، جریان خون را در بدن که شامل پوسته سر نیز می‌شود، افزایش می‌دهد و این عامل باعث اکسیژن رسانی و رساندن مواد غذایی لازم به غدد مویی می‌شود و در نهایت سلامتی را برای موی شما به ارمغان می‌آورد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن سلامتی شما را از همه لحاظ تهدید می‌کند. سیگار کشیدن در سیستم اکسیژن رسانی و رساندن مواد غذایی به پوست سر و ریشه‌ی موها اختلال ایجاد می‌کند.

اصلاح کردن مرتب مو

موهای خود را در بازه‌های زمانی مشخص کوتاه کنید. به مرور زمان و بر اثر شست و شوی زیاد و مراقبت نادرست، نوک ساقه‌ی مو آسیب می‌بیند و ظاهری خشک و شکننده پیدا می‌کند. بهترین راه حل برای این مشکل، کوتاه کردن مرتب موها، در حد چند سانتی متر است.

رنگ نکردن بیش از حد مو

رنگ‌های مو شیمیایی هستند و ساختار شیمیایی مو را تغییر می‌دهند. عوض کردن مداوم رنگ مو، رنگ کردن مدام مو، دکلره و به طور کلی استفاده از مواد شیمیایی بیش از حد برای تغییر ساختمان مو، مثل کراتینه کردن، فرهای موقت و دائم، به ساختمان مو آسیب می‌رسانند.

پیشنهاد مطالعه
مزایا و عوارض حمام آفتاب گرفتن

دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس را در اینستاگرام دنبال کنید

استفاده از شامپوها و نرم کننده‌های مناسب

برای شست و شوی موی خود، به ترکیب شامپوی خود توجه کنید و از شامپوی مناسب جنس موهای خود، مخصوص موهای چرب یا خشک استفاده کنید. در استفاده از شامپوهای حالت دهنده و نرم کننده‌ها و ماسک‌های مو نیز باید دقت کنید. چون این مواد در ابتدای استفاده باعث می‌شوند موهای شما پس از حمام برق و خوش حالت به نظر برسند، اما شست و شوی مدام موها با این شامپوها به طور مکرر باعث می‌شود که مقدار زیادی مواد اضافی و چربی روی موها و کف سر شما انباشته شود و در نتیجه موها آسیب ببینند.

استعمال روغن‌های گیاهی

برای مراقبت از مو، روغن‌های گیاهی مثل روغن خالص نارگیل، روغن بادام تلخ و روغن آرگان و غیره بسیار مفید هستند. این روغن‌ها کاری می‌کنند که موها بیش از حد خشک نشود. به همین دلیل غدد چربی بیش از حد ترشح نمی‌شوند و به این ترتیب میزان ترشح چربی در پوست سر تنظیم می‌شود. این روغن‌های گیاهی، می‌توانند طراوت مو را حفظ کنند و به عنوان نرم‌کننده‌‌ای عالی و مغذی برای پوست سر عمل کنند. مخصوصا برای افرادی که موهای نازک و بسیار شکننده دارند.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

تسکین علل خارش غیر قابل کنترل پوست

بیماری تریکوتیلومانیا یا وسواس کندن مو

انواع مختلف زگیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *