نکات مراقبتی مو در تابستان
1 شهریور

نکات مراقبتی مو در تابستان

بررسی نکات مراقبتی مو در تابستان

همه ما از اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب برای پیشگیری از آسیب‌های پوستی در روزهای داغ و طولانی تابستان آگاه هستیم. اما آیا از مضرات آفتاب برای مو اطلاع داریم؟ آیا مراقبت از مو در تابستان را جدی می‌گیریم؟ می خواهیم تا در ادامه این مقاله از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان به بررسی نکات مراقبتی مو در تابستان بپردازیم. با ما همراه باشید.

علل اهمیت مراقبت از مو در تابستان

  • موهای شما ممکن است زیر نور شدید خورشید بسوزد و رنگ طبیعی آن تغییر کند. در صورت عدم مراقبت از مو در تابستان، حتی موهای رنگ‌‌نشده هم در صورت گذراندن زمان طولانی در فضای بیرون ممکن است تغییر رنگ دهند. موی رنگ‌شده هم همان‌طور که همه می‌دانیم، در هر حالتی بیشتر از موی طبیعی در معرض آسیب است.
  • رطوبت بالا و هوای دم کرده در فصل تابستان بر میزان رطوبت موها تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که موها به راحتی بشکنند.
  • همان‌طور که نور خورشید به پوست آسیب می‌زند، می‌تواند موها را هم دچار آسیب کند. قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور خورشید به لایه حفاظتی طبیعی موها آسیب می‌رساند. بر اساس مطالعات انجام‌شده، سه روز قرار گرفتن در مقابل نور خورشید، ساقه مو را شکننده کرده و باعث خشکی، شکنندگی و خرد شدن موها می‌شود.
  • تعریق بیش از حد و گرد و خاک فصل تابستان باعث افزایش مشکلات مو مانند شوره، موخوره، وز شدن و ریزش مو می‌شود.
  • تابستان مشکلاتی را هم برای پوست سر ایجاد می‌کند و باعث خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. این مشکلات می‌تواند تا مرحله آسیب به ریشه موها (فولیکول) هم پیش برود.
  • آب شور و کلر آب‌ هم به موها آسیب می‌زنند.
پیشنهاد مطالعه
درمان علل ظاهر شدن رگ‌های پا

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : پرسش هایی متداول در مورد چروک پیشانی

شنا کردن

شنا کردن هم باعث آسیب به موها می‌شود. وقتی در استخر شیرجه می‌زنید و شنا می‌کنید، لایه‌های چربی‌ طبیعی محافظ مو توسط کلر موجود در آب از بین می‌رود. اگر موهایتان بلوند است، ممکن است متوجه شوید که رنگ موهایتان به سبزی می‌زند. این مشکل به دلیل اتصال مولکول‌های مس و سایر مواد شیمیایی موجود در استخر به پروتئین‌های ساقه مو به وجود می‌آید.

شنا کردن در دریا هم به شکل دیگری به موها آسیب می‌زند. مقدار نمک بسیار بالای آب دریا، رطوبت موجود در پوست و مو را بیرون می‌کشد و نتیجه‌اش انگشتان چروکیده و مویی خشک‌شده است.

نکات مراقبتی مو در تابستان | متخصص پوست اصفهان

سوختگی مو

با دانستن نکاتی که گفته شد، دور از ذهن نیست که تنها پس از گذشت چند هفته از تابستان، موهایی که درخشان بودند و به راحتی حالت می‌گرفتند، خواهند سوخت.

موی سوخته فقط یک اصطلاح نیست. جسیکا جی کرنت متخصص پوست از نیویورک می‌گوید: «پرتوهای فرابنفش نور خورشید واقعاً ساقه‌های مو را می‌پزند. این آسیب هنگامی مشخص می‌شود که رنگ موهای رنگ‌‌شده از بین می‌رود و سفید می‌شود. رنگدانه‌های مو در راستای ایجاد حفاظت فوتوشیمیایی از پروتئین‌های مو، فعالیت می‌کنند و این حفاظت را با جذب و فیلتر کردن پرتوهای آسیب‌زا و پراکنده کردن این انرژی به صورت گرما به انجام می‌رسانند اگرچه در این فرآیند خود رنگدانه‌ها تجزیه یا بی‌رنگ می‌شوند.»

پیشنهاد مطالعه
ساختار و کاربرد فیلر آلیاکسین

حتی مویی هم که رنگ نشده است، از نور خورشید آسیب می‌بیند. پرتوهای فرابنفش مو را خشک می‌کنند و باعث زبری کوتیکول‌های مو یا همان لایه خارجی ساقه مو می‌شوند که به طور معمول نرم است. آسیب کوتیکول، رشته‌های تشکیل‌دهنده هر تار مو را در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌دهد. خشکی، وز شدن مو، مو خوره، شکنندگی و بدحالت شدن موها از جمله عوارض ناشی از صدمه به کوتیکول است.

وز شدن مو

موی خشک در تابستان بیشتر از هر نوع مویی دچار مشکل وز شدن می‌شود. مشکلی که حتی از نیش پشه هم آزاردهنده‌تر است. دلیل این مشکل آن است که موی خشک، رطوبت اضافه موجود در هوا را جذب کرده و این رطوبت باعث تورم ساقه مو و شکستگی کوتیکول آن می‌شود. در چنین شرایطی مو متورم و بدحالت شده و نرمی و صافی خود را از دست می‌دهد.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

وز بودن موها با رعایت این نکات

اجازه دهید تا این مشکل را بررسی کنیم. هنگامی که هوا به دلیل رطوبت بالا شرجی است یا خیلی خشک و خالی از هر نوع رطوبتی است، موها وز می‌شود. شما می‌توانید با رعایت نکات مراقبت از مو در تابستان و زمستان، وز شدن مو را به حداقل برسانید و با مقدار کم وز موها کنار بیایید یا برای خلاص شدن از وز موها از سه گزینه استفاده کنید: مواد شیمیایی، حرارت و یا ابزارهای حالت‌دهنده.

پیشنهاد مطالعه
ترمیم مو با مزوتراپی

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که تنها روش برای صاف کردن موها بدون آسیب رساندن و بدتر شدن وز یا شکستگی موها در طول زمان، استفاده از شامپوها و حالت‌دهنده‌های مخصوص است. این محصولات می‌توانند وز مو را کمتر و موها را نرم‌تر کنند. اما به احتمال زیاد موهای صاف و ابریشمی به شما نخواهند داد. از شامپوها و نرم‌کننده‌های رطوبت‌رسانی استفاده کنید که برچسب از بین برنده وز مو را دارند. کرم‌ها و سرم‌های صاف‌کننده که قبل یا بعد از سشوار کردن موها استفاده می‌شوند، با سنگین کردن ساقه‌های مو به شما کمک خواهند کرد که وز موهایتان را به حداقل برسانید. البته به طور کلی استفاده از سشوار توصیه نمی‌شود و اگر موهای مستعد شکنندگی و وز شدن دارید، بهتر است موها را در معرض هوا خشک کنید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

بررسی سؤالات متداول مربوط به میخچه و پینه

کنترل و درمان حساسیت به نور خورشید

پاسخ به پرسش های متداول در مورد خشکی مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *