درمان علل ظاهر شدن رگ‌های پا
18 دی

درمان علل ظاهر شدن رگ‌های پا

روش های درمان علل ظاهر شدن رگ‌های پا

رگ‌های واریسی و عنکبوتی، رگ‌هایی هستند که آسیب ‌دیده‌اند. هنگامی که دریچه‌های کوچک و یک‌طرفه داخل رگ‌ها ضعیف می‌شوند، این رگ‌ها به مرور قابل‌رویت می‌شوند. در این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر به بررسی درمان علل ظاهر شدن رگ‌های پا خواهیم پرداخت.

در رگ‌های سالم، این دریچه‌ها خون را به صورت یک‌طرفه به سمت قلب باز می‌گردانند. زمانی که این دریچه‌ها ضعیف می‌شوند، مقداری خون به عقب بازگشته و در رگ‌ها تجمع می‌یابد. خون اضافی موجود در رگ، به دیواره‌های آن رگ فشار وارد می‌کند. با تداوم فشار، دیواره‌های رگ ضعیف شده و برجسته می‌شود. به مرور و با گذشت زمان، شاهد رگ‌های واریسی و عنکبوتی خواهیم بود.

برخی از افراد به میزان بیشتری در معرض ابتلا به این وضعیت هستند. اگر دیگر اعضای خانواده مشکل رگ‌های واریسی را تجربه کرده باشند، احتمال بیشتری برای دیگر اعضا در بروز این مشکل وجود دارد. بسیاری از افراد به دلیل نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت در بیشتر روزهای هفته، به این وضعیت مبتلا می‌شوند. ظاهر شدن رگ‌‌های واریسی و عنکبوتی با افزایش سن و در دوران بارداری شایع‌تر است. توجه داشته باشید که رگ‌های عنکبوتی می‌توانند در اثر نور خورشید، تغییرات هورمونی یا آسیب‌های فیزیکی نیز ایجاد شوند.

مطالعه بیشتر : مقایسه اِگزِما و پسوریازیس

روش‌های درمان رگ‌های پا توسط متخصصان پوست

روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه توسط متخصصان پوست استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال، می‌توان به روش‌های خودمراقبتی و جراحی جزئی اشاره کرد. در ادامه، با چندتا از روش‌های درمانی آشنا خواهیم شد:

خودمراقبتی:

متخصص پوست نکاتی را برای بهبود گردش خون به بیمار ارائه می‌دهد. این نکات عبارتند از:

  • ورزش‌کردن
  • بالا آوردن پاها
  • در صورتی که برای مدت طولانی نشسته بودید، هر ۳۰ دقیقه بلند شده و کمی قدم بزنید.
  • در صورتی که برای مدت طولانی ایستاده بودید، هر ۳۰ دقیقه کمی بنشینید.
  • به مدت طولانی در استخر و سونای داغ نمانید.
پیشنهاد مطالعه
روش زیباسازی لیفت صورت

خودمراقبتی می‌تواند به جلوگیری از ایجاد رگ‌های واریسی و عنکبوتی جدید کمک کند اما قادر به محوکردن رگ‌های قبلی نیست.

جوراب فشاری واریس:

این جوراب‌ها با واردآوردن فشار مداوم به رگ، به بازگشت خون به قلب کمک می‌کنند. ضمن این‌که تورم قسمت پایینی پا را کاهش داده و خطر لخته‌شدن خون را نیز کاهش می‌دهند. با این حال، هم‌چنان هم رگ‌های پا قابل‌رویت خواهند بود.

در صورتی که به جوراب فشاری نیاز داشته باشید، متخصص پوست شما را معاینه کرده و مناسب‌ترین نوع جوراب را به شما خواهد گفت.

آشنایی با رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی در بارداری | بهترین متخصص پوست اصفهان

اسکلروتراپی:

این روش، رایج‌ترین روش درمان رگ‌های پا است. اسکلروتراپی، یکی از کم‌خطرترین و راحت‌ترین روش‌های درمان رگ‌های عنکبوتی است. امروزه متخصصان پوست از این روش برای درمان وریدهای عنکبوتی و وریدهای واریسی کوچک استفاده می‌کنند.

نحوه انجام
  • پزشک یک محلول را به طور مستقیم به درون عروق آسیب‌دیده تزریق ‌می‌کند که این محلول باعث التهاب دیواره داخلی رگ می‌شود و منجر به تورم و چسبیدن آ‌ن‌ها به هم خواهد شد.
  • بعد از تزریق، ممکن است پزشک، ناحیه مورد نظر را ماساژ دهد.
  • سپس باید جوراب ساق‌بلند فشاری پوشیده شود.
  • مدتی باید تحت‌نظرباشید و سپس به خانه می‌روید.
    برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی، باید به صورت روزانه پیاده‌روی کرده و جوراب‌های فشاری را طبق دستور پزشک بپوشید. بیشتر بیماران، جوراب‌های فشاری را به مدت ۲ تا ۳ هفته می‌پوشند.
  • می‌توانید از روز بعد، اکثر فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.
پیشنهاد مطالعه
درمارولر و اثرات زخم، جوش و جای بخیه

اسکلروتراپی باعث می‌شود که دیواره‌های رگ به هم بچسبند؛ بنابراین خون دیگر نمی‌تواند از طریق آن جریان یابد. این امر باعث بهبود گردش خون در پای تحت‌درمان شده و تورم را کاهش می‌دهد.

رگ‌های عنکبوتی معمولا طی 3 تا 6 هفته از بین می‌روند. رگ‌های واریسی نیز ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد تا از بین بروند.

برای حصول بهترین نتیجه، ممکن است به ۲ یا ۳ مرتبه اسکلروتراپی نیاز داشته باشید. اسکلروتراپی نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارد و در مطب پزشک یا کلینیک نیز انجام می‌شود. این روش نیازی به بیهوشی ندارد.

درمان با لیزر

متخصصان پوست از لیزر برای درمان رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی کوچک استفاده می‌کنند. در طول لیزردرمانی، نور لیزر توسط متخصص پوست به سمت قسمت آسیب‌دیده رگ هدایت می‌شود.

نور لیزر می تواند رگ را بدون آسیب‌رساندن به پوست از بین ببرد. رگ‌های عنکبوتی کوچک احتمالاً بلافاصله پس از درمان با لیزر، ناپدید می‌شوند. رگ‌های عنکبوتی بزرگ‌تر و رگ‌های واریسی تیره خواهند شد و احتمالاً 1 تا 3 ماه به طول می‌انجامد تا ناپدید شوند. برای محو شدن کامل این رگ‌ها، ممکن است به 3 جلسه و یا بیشتر لیزردرمانی نیاز داشته باشید.

بیشتر بیماران قادر خواهند بود که روز بعد، فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. بعد از هر بار لیزردرمانی، به برخی از بیماران توصیه می‌شود که برای مدت کوتاهی از جوراب‌های فشاری استفاده کنند.

بیماران باید به مدت 3 تا 4 هفته، از ناحیه تحت‌درمان در برابر نور آفتاب محافظت کنند. این امر به جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره روی پوست کمک می‌کند. محافظت از پوست در برابر نور آفتاب در تمام طول سال، به جلوگیری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی جدید و سرطان پوست کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه
داروی فیناسه برای روزاسه و جوش های صورت

لیزردرمانی درون‌وریدی (EVLT) و حذف با بسامد رادیویی (RFA):

EVLT و RFA، روش‌های درمانی جدیدتری هستند. این روش‌ها، بیمار را از عمل جراحی برداشتن رگ بی‌نیاز می‌کنند. متخصصان پوست از روش EVLT برای درمان رگ‌های واریسی کوچک و رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌کنند. روش RFAنیز برای درمان رگ‌های واریسی بزرگ استفاده می‌شود.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر را در اینستاگرام دنبال کنید

نحوه انجام
  • متخصص پوست برای بی‌حس‌کردن ناحیه موردنظر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. هم‌چنین داروی بی‌حسی موضعی، باعث متورم‌شدن ناحیه تحت‌درمان نیز می‌شود.
  • سپس پزشک، یک برش کوچک ایجاد می‌کند و یک فیبر لیزری (برای EVLT) و یا یک کاتتر (برای RFA) درون ورید قرار می‌دهد.
  • در این مرحله، دستگاه لیزر (در EVLT) یا بسامد رادیویی (در RFA) توسط پزشک فعال شده و رگ را گرم می‌کند؛ این کار باعث بسته‌شدن رگ می‌شود. گرمای ایجادشده به بافت‌های اطراف آسیبی نمی‌رساند.
  • بعد از درمان باید جوراب ساق‌بلند فشاری پوشیده شود.
  • مدتی باید تحت‌نظرباشید و سپس به خانه می‌روید.

برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی، باید به صورت روزانه پیاده‌روی کرده و جوراب‌های فشاری را طبق دستورالعمل پزشک بپوشید. به بیشتر بیماران توصیه می‌شود که جوراب‌های فشاری را به مدت 1 تا 2 هفته بعد از درمان بپوشند. می‌توانید از روز بعد، فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید. همچنین حدود 1 سال به طول می‌انجامد تا رگ تحت‌درمان با روش‌های EVLT و RFA از بین برود. برای حصول بهترین نتیجه، ممکن است به بیش از یک جلسه درمانی نیاز داشته باشید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

ضرورت استفاده از ضد آفتاب در زمستان

مراقبت‌های پوستی برای آقایان

نشانه های موی سالم و ناسالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *