نحوه پیشگیری و درمان کهیر خورشیدی
18 مهر

نحوه پیشگیری و درمان کهیر خورشیدی

بررسی نحوه پیشگیری و درمان کهیر خورشیدی

پزشک معالج شما ممکن است بتواند کهیر خورشیدی را با انجام معاینه فیزیکی تشخیص دهد. در واقع آنها به ضایعات بروز پیدا کرده بر روی پوست شما نگاه می‌کنند و از شما در مورد زمان بروز و رفع کهیر سوال می‌پرسند. کهیر خورشیدی معمولاً در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می‌شود و اگر از زیر ناحیه تابش نور خورشید خارج شوید، به سرعت از بین می‌رود. کهیر خورشیدی هیچ جای زخمی باقی نمی‌گذارد. در ادامه این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر به مطالعه و بررسی نحوه پیشگیری و درمان کهیر خورشیدی خواهیم پرداخت.

علاوه براین، پزشک معالج از شما سوالاتی در مورد سابقه و واکنش آلرژیک شما به نور خورشید خواهد پرسید. همچنین ممکن است نیاز به انجام یک یا چند آزمایش برای تأیید تشخیص وجود داشته باشد. از جمله روش‌های تشخیصی کهیر خورشیدی، عبارت‌اند از:

تست عکس که به چگونگی واکنش پوست شما به نور UV که از یک لامپ خورشیدی در طول موج‌های مختلف تابش می‌شود، می‌پردازد. طول موجی که پوست شما به آن واکنش نشان می‌دهد، ممکن است به شناسایی حساسیت خاص شما به تابش خورشید کمک کند.

مطالعه بیشتر : مزیت درمان های طبیعی برای مو

تست پچ شامل قرار دادن مواد مختلف شناخته شده برای ایجاد آلرژی بر روی پوست شما است. در این روش، یک روز بعد از تماس آلرژن با پوست، پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش تابیده از یک لامپ خورشیدی قرار می‌گیرد. اگر پوست شما به یک ماده خاص واکنش نشان دهد، ممکن است بروز کهیر خورشیدی بر روی پوست شما تحریک شود.
اگر پزشک فکر می‌کند کهیر بروز پیدا کرده بر روی پوست شما ممکن است ناشی از بیماری دیگری مانند لوپوس یا بیماری متابولیک باشد، ممکن است از آزمایش خون یا بیوپسی پوست نیز استفاده شود. پس از انجام این تست‌های تشخیصی، تصمیم مناسب درباره برنامه درمانی مشکل شما گرفته خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه
مضرات میکرودرم ابریژن

چگونگی درمان کهیر خورشیدی

با وجود اینکه گاهی اوقات کهیر خورشیدی خود به خود ناپدید می‌شود، اما برخی از افراد به دنبال روش‌های درمان کهیر خورشیدی هستند. درمان کهیر خورشیدی به شدت علائم بروز پیدا کرده بر روی شما بستگی دارد. در صورتی که واکنش آلرژیک پوست شما خفیف باشد، دوری از نور خورشید ممکن است علائم ایجاد شده را برطرف کند.

در موارد خفیف، پزشک معالج شما ممکن است محصولات دارویی آنتی‌هیستامین خوراکی را برای برطرف کردن کهیر تجویز کند. اگر واکنش شما شدیدتر است، پزشک معالج ممکن است مصرف داروهای دیگری مانند کورتیکواستروئیدها را نیز توصیه کند. برخی از انواع کهیر با هیدروکسی کلروکین (Plaquenil)، که یک داروی ضد مالاریا است، درمان می‌شوند.

عوامل تشخیص آلرژی به آفتاب | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

پزشک معالج شما ممکن است انجام فتوتراپی را نیز توصیه کند. این روش درمانی با قرار گرفتن منظم در معرض اشعه ماوراء بنفش تابیده از یک لامپ خورشیدی، پوست شما را برای تماس با نور آفتاب آماده می‌کند. در واقع، این روش درمانی ممکن است حساسیت شما را از بین ببرد، اما اثرات آن ممکن است طولانی مدت نباشد.

پیشنهاد مطالعه
بررسی کاربردهای فیلرهای پوستی

سایر روش‌های جایگزین

  • فوتوفرزیس
  • تبادل پلاسما
  • اومالیزوماب (Xolair)
  • ایمونوگلوبولین داخل وریدی
  • سیکلوسپورین (Sandimmune)، یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی

پیش‌آگهی کهیر خورشیدی

کهیر خورشیدی ممکن است فقط گاهی اوقات بروز پیدا کند. علاوه براین در برخی از موارد ممکن است مزمن باشد. مطالعات در مقیاس بزرگ اندکی در مورد نتایج درمان این آلرژی وجود دارد، با این حال به نظر می‌رسد که تجویز ترکیبی از روش‌های درمانی برای درمان این بیماری مؤثرتر باشد.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ بر روی ۸۷ انجام گرفت، محققان دریافتند که حدود دو سوم شرکت‌کنندگان با دور ماندن از نور خورشید، پوشیدن لباس‌های تیره و مصرف آنتی‌هیستامین می‌توانند مشکلات خود را درمان کنند. علاوه براین، در همین مطالعه محققان به این نتیجه رسیدند که ۳۶ درصد از افراد هنوز ۱۵ سال پس از تشخیص این مشکل، با این روش‌ها مشکل خود را رفع می‌کنند.

محققان خاطرنشان کردند، از بین کسانی که هنوز علائم کهیر خورشیدی را تجربه می‌کردند، اکثریت افراد موفق شدند با ترکیبی از روش‌های درمانی مناسب، علائم خود را به خوبی کنترل کنند.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

پیشگیری از بروز کهیر خورشیدی

به طور کلی، روش‌ها و کارهایی وجود دارند که شما می‌توانید برای پیشگیری از بروز یا کاهش خطر ابتلا به کهیر خورشیدی انجام دهید. به عنوان یک روش کلی، شما می‌توانید میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید، و به خصوص بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر که تابش خورشید در شدیدترین میزان خود است، از تابش آفتاب دوری کنید.

پیشنهاد مطالعه
درمان جوش با کرم ها و پمادهای موضعی

با پزشک معالج خود در مورد روش درمانی فتوتراپی صحبت کنید. این روش ممکن است به کاهش حساسیت شما کمک کند.اگر بثورات شما مربوط به مصرف یک داروی خاص است، از پزشک معالج خود بپرسید که آیا روش جایگزینی وجود دارد یا خیر. لباس‌هایی که حداکثر بخش‌های بدن شما را پوشش می‌دهند، مانند لباس آستین بلند، شلوار بلند یا دامن بلند، بپوشید.

پوشیدن لباس‌های محافظ در برابر آفتاب با فاکتور حفاظتی UPF بیشتر از 40 را در نظر بگیرید که بهتر از ضدآفتاب‌ها UV را مسدود می‌کنند. بر روی هر بخشی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارد از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در بیرون از منزل از عینک آفتابی و کلاه لبه پهن استفاده کنید. علاوه براین، شما می‌توانید از چتر آفتاب استفاده کنید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

روش های درمانی جوش دور لب

فواید مصرف انواع اسکراب پا

انواع مختلف اسکراب های خانگی پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *