دلایل و علائم بروز کهیر خورشیدی
12 مهر

دلایل و علائم بروز کهیر خورشیدی

بررسی دلایل و علائم بروز کهیر خورشیدی

کهیر خورشیدی که به عنوان آلرژی خورشید نیز شناخته می‌شود. نوعی حساسیت نادر به نور خورشید است که باعث ایجاد کهیر در پوست می‌شود. به این ترتیب که زمانی که پوست فرد مبتلا در برابر تابش نور خورشید قرار می‌گیرد. بر روی پوست برد کهیر ظاهر می‌شود. در این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر به مطالعه و بررسی دلایل و علائم بروز کهیر خورشیدی خواهیم پرداخت.

این لکه های خارش دار و قرمز رنگ معمولاً در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند برای مدت کوتاهی یا تا ساعت ها دوام بیاورند. علت بروز کهیر خورشیدی مشخص نیست. با این حال، این نوع از آلرژی ممکن است تبدیل به یک شرایط مزمن شود، اما علائم آن قابل درمان است.

تعریف آلرژی به خورشید

آلرژی به خورشید شرایطی است که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث ایجاد بثورات بر روی پوست فرد می‌شود. انواع مختلفی از حساسیت‌های خورشیدی وجود دارند و واکنش‌های بروز پیدا کرده می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.

موثرترین استراتژی درمانی آلرژی به خورشید، دوری از نور خورشید یا پوشاندن پوست است، اما روش‌های درمانی دیگر نیز ممکن است کمک کننده باشند.

علائم بروز کهیر خورشیدی

علائم اصلی آلرژی به آفتاب شامل بروز لکه‌های قرمز رنگ روی پوست است که باعث ایجاد احساس خارش و سوزش می‌شود. بثورات ممکن است بیشتر بر قسمت‌هایی از پوست شما تأثیر بگذارند که این بخش‌ها معمولاً در معرض نور خورشید نیستند. ممکن است که بثورات را بر روی دست‌ها یا صورت خود که اغلب در معرض نور خورشید هستند، تجربه نکنید. اگر به نور خورشید بسیار حساس هستید، ممکن است کهیر در قسمت‌هایی از پوست شما که با لباس‌های نازک پوشیده شده است نیز ایجاد شوند.

کاربردهای تزریق بوتاکس معده

مطالعه بیشتر : عوارض و خطرات جوش شیرین برای مو

ظاهر بثورات بروز‌ پیدا کرده، بسته به شرایط حساسیت فرد می‌تواند متفاوت باشد. گاهی کهیرها ممکن است تاول بزنند یا پوسته پوسته شوند. در این بثورات پس از از بین رفتن، جای زخم باقی نمی‌ماند.

در صورتی که کهیر در مساحت زیادی از پوست شما بروز پیدا کند، ممکن است علائم مرتبط با آلرژی دیگری نیز بروز پیدا کنند. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

• غش کردن
  • احساس سردرد
  • خس‌خس سینه
  • کاهش فشار خون
  • بروز مشکل در تنفس

اگر برای مدت طولانی زیر نور خورشید بمانید و نواحی وسیعی از پوست شما در معرض نور خورشید قرار گیرد، چنین علائمی اتفاق می‌افتند. این علائم، جزو علائم شایع حساسیت هستند که می‌توانند در این افراد بروز پیدا کنند. با وجود اینکه نادر است، اما بروز کهیر خورشیدی نیز می‌تواند باعث ایجاد آنافیلاکسی شود.

کنترل و درمان حساسیت به نور خورشید | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

آنافیلاکسی یک وضعیت جدی، خطرناک و کشنده است که نیاز به درمان اورژانسی دارد. بنابراین، در صورت بروز علائم شوک آنافیلاکسی، باید سریعا با یک پزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید‌.

اصلی ترین دلایل ایجاد کهیر خورشیدی

علت دقیق بروز کهیر خورشیدی تا به امروز ناشناخته است. با این حال، می‌دانیم که این نوع حساسیت زمانی اتفاق می‌افتد که نور خورشید فرآیند آزاد شدن هیستامین یا یک ماده شیمیایی مشابه را در سلول‌های پوست شما فعال می‌کند. این مکانیسم به عنوان یک واکنش آنتی ژن-آنتی بادی توصیف می‌شود.

تشخیص و درمان ملانوم زیرانگالی

این نوع واکنش زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با آنتی‌ژن یا محرک خاصی که به نور خورشید واکنش نشان می‌دهد، آنتی‌بادی تولید می‌کند. در واقع، می‌توان گفت که بروز کهیر واکنش التهابی ناشی از این پاسخ سیستم ایمنی بدن شما است. اگر موارد زیر درباره شما صادق است، ممکن است خطر ابتلا به کهیر خورشیدی در شما افزایش یابد:

• ابتلا به بیماری درماتیت
  • وجود سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری
  • از آنتی‌بیوتیک‌ها یا سایر داروها، از جمله داروهای سولفا که ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند، استفاده می‌کنید.
  • به طور مرتب از عطرها، ضدعفونی‌کننده‌ها، رنگ‌ها یا سایر مواد شیمیایی استفاده می‌کنید که ممکن است در مواجهه با نور خورشید باعث ایجاد این بیماری شوند.

علاوه براین، در برخی از موارد، طول موج‌های خاصی از نور ماوراء بنفش (UV) باعث بروز این واکنش آلرژیک می‌شوند. در واقع اکثر افراد مبتلا به کهیر خورشیدی به UVA یا نور مرئی واکنش نشان می‌دهند.

میزان شیوع آلرژی به نور خورشید

کهیر خورشیدی نوعی آلرژی نادر است که در سراسر جهان رخ می‌دهد. میانگین سنی در زمان اولین شیوع این بیماری ۳۵ سالگی اعلام شده است، اما می.تواند شما را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. کهیر خورشیدی حتی می‌تواند بر نوزادان نیز تأثیر بگذارد. آلرژی به خورشید می‌تواند در افرادی از همه نژادها رخ دهد، اگرچه برخی از اشکال این بیماری ممکن است وجود داشته باشند که بیشتر در میان سفید پوستان شیوع پیدا می‌کنند.

ترکیبات طبیعی روشن کننده پوست

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

تفاوت آلرژی به نور خورشید با بثورات حرارتی

بثورات حرارتی زمانی رخ می‌دهند که منافذ پوست شما مسدود شده‌است و عرق زیر لباس یا زیر پوشش شما جمع می‌شود. در واقع، بثورات حرارتی می‌توانند بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ دهند. به عنوان مثال، در هوای گرم و مرطوب، راش گرمایی می‌تواند در هر قسمت از بدن شما که عرق می‌کند، به خصوص در چین‌های پوست شما ایجاد شود.

مناطقی که ممکن است بیشتر در معرض خطر بروز راش حرارتی باشند، عبارت‌اند از:

• کشاله ران
  • زیر سینه‌ها
  • زیر بغل‌های شما
  • بین ران‌های داخلی شما

از طرف دیگر کهیر خورشیدی تنها در نتیجه قرارگیری در معرض نور خورشید بروز پیدا می‌کند. علاوه براین، بثورات حرارتی نیز می‌توانند در هر فصلی رخ دهند. نوزادان اگر در پتو پیچیده شوند، ممکن است دچار بثورات حرارتی یا راش گرمایی شوند. بثورات حرارتی بروز پیدا کرده، معمولاً طی چند روز خود‌به‌خود از بین می‌روند، در حالی که کهیر خورشیدی معمولاً فقط چند ساعت طول می‌کشد تا رفع شود.

علل ایجاد انواع مختلف لک صورت

فواید مصرف انواع اسکراب پا