علل و مشخصات تبخال چیست؟
11 بهمن

علل و مشخصات تبخال چیست؟

علل و مشخصات تبخال چیست؟

تبخال‌ها تاول های کوچک، دردناک و پر از مایع هستند که معمولاً به صورت دسته ای روی لب یا اطراف آن به وجود می آیند. گاهی اوقات fever blister نامیده می شود و ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد که باعث تبخال می شوند: HSV-1 و HSV-1. HSV-1 بیشتر با تبخال دهانی در ارتباط است، در حالی که HSV-2 بیشتر علت تبخال دستگاه تناسلی است. توجه به این نکته مهم است که HSV-1 و HSV-2 می تواند در هر مکان (دهان یا دستگاه تناسلی) وجود داشته باشد. تقریباً ۸۰ درصد موارد تبخال ناشی از HSV-1 است، در حالی که ۲۰ درصد باقی مانده ناشی از HSV-2 است.

شکل ظاهری و محل تشکیل تبخال

این زخم های ناخوشایند اغلب در دسته های کوچک ظاهر می شوند. آن ها را به بهترین وجه می توان با رنگ مایل به قرمز یا صورتی تشخیص داد. از تبخال‌ها به عنوان «weepy» نام برده می شود زیرا با از بین رفتن تاول ها، مایعات نشت می کنند و در نهایت زخم دلمه می بندد.

پیشنهاد مطالعه
تشخیص و علل سرطان سلول بازال

تبخال‌ها معمولاً روی لب ها یا اطراف لب ها ظاهر می شوند، با این حال گاهی اوقات HSV-1 و HSV-2 می توانند به نوک انگشتان (به نام تبخال سفید)، چشم ها (به نام تبخال چشمی) یا مناطق گسترده پوست گسترش یابد. (افراد مبتلا به اگزما بیشتر مستعد این هستند).

چگونگی ابتلا به تبخال

زخم های ناشی از HSV از طریق تماس پوست به پوست به شخص تاول دار منتقل می شوند. علاوه بر این، می توانید از طریق تماس مایعات بدن با شخصی که تاول ندارد، دچار تبخال شوید. یعنی اگرچه علائمی وجود ندارد ولی در معرض خطر هستید. تبخال می تواند به طرق مختلفی از جمله بوسیدن و رابطه جنسی دهانی یا به اشتراک گذاشتن مسواک، ظروف غذا، تیغ و حوله رخ دهد.

پیشنهاد مطالعه
موزیک ویدئو دلبر جذاب من

علل و مشخصات تبخال چیست؟ | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

آیا تبخال مسری است؟

تبخال‌ها بسیار مسری هستند، به حدی که حدود دو سوم جمعیت جهان HSV-1 دارند. علاوه بر این، از هر ۶ نفر ۱ نفر مبتلا به HSV-2 است. در صورت ابتلا به تبخال، مهم است که از این امر آگاه باشید و از تماس پوست با کودکان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف خودداری کنید.

علائم تبخال

اولین ظهور تبخال معمولاً بدترین حالت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • فرسایش و درد لثه ها
  • گلو درد
  • دردهای عضلانی
  • تورم غدد لنفاوی

علائم پس از اولین ظهور اغلب کاهش می یابد، اما هنوز می تواند موارد زیر را شامل شود:

  • سوزن سوزن شدن و خارش زخم قبل از ظهور تبخال
  • تاول
  • تراوش و پوسته شدن
پیشنهاد مطالعه
بررسی علت بروز انواع درماتیت

درمان تبخال با دارو

با استفاده از داروهای ضد ویروسی خوراکی مانند آسیکلوویر، فامسیکلوویر یا والاسیکلوویر، می توان تبخال‌ها را درمان کرد. این داروها باید توسط پزشک تجویز شود و برای کمک به کاهش شدت و دفعات علائم استفاده می شوند. با این حال نمی توانند عفونت را درمان کنند. تبخال نشانه هرپس (یا ویروس هرپس سیمپلکس) است و در حال حاضر درمانی وجود ندارد.

بهترین متخصص ژل و بوتاکس | دکتر جویا را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

علل و علائم ابتلا به بیماری پسوریازیس

روش درمان سیاهی ناخن پا

علل و علائم سرطان سلول سنگفرشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *