ریزش مژه و ابرو یا ماداروزیس
10 آبان

ریزش مژه و ابرو یا ماداروزیس

آشنایی با ریزش مژه و ابرو یا ماداروزیس

ماداروزیس یک اصطلاح پزشکی است که به ریزش مژه یا ریزش ابرو اشاره دارد. در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان به بررسی ریزش مژه و ابرو یا ماداروزیس میپردازیم. در بخش انتهای این مقاله به ارتباط بیماری های چشمی مرتبط با ماداروزیس و شرایط پوستی مرتبط با ماداروزیس پرداختیم.

ریشه این واژه از کلمه یونانی “madao” به معنای افتادن گرفته شده است. ریزش مژه به تنهایی به عنوان میلفوزیس نیز شناخته می شود. ماداروز می تواند یک طرفه یا دو طرفه، ناقص یا کامل و بدون جای زخم یا اسکار باشد. در ماداروز بدون اسکار، ساختارهای فولیکولی حفظ شده و به طور بالقوه قابل برگشت است. اسکار ماداروز به دلیل التهاب و فیبروز عمیق تر است و به احتمال زیاد منجر به ریزش دائمی مژه ها و مو می شود. ماداروز در هر دو جنس زن و مرد و در هر گروه سنی دیده می شود، اما بسته به علت زمینه ای، در افراد مسن شایع تر است.

تشخیص مناسب برای مدیریت ضروری است. پیوند واحد فولیکولی روشی مفید برای درمان ماداروزیس اسکار است. و روش مربوط به بازسازی ابرو و مژه مورد بحث قرار گرفته است.

مطالعه بیشتر : داروی فیناسه برای روزاسه و جوش های صورت

علت ریزش ابرو و مژه

ماداروزیس در اثر هر فرآیندی ایجاد می شود که به پیاز مو یا ساقه مو آسیب می رساند و منجر به ریزش مو موقت یا دائمی می شود.

علل شایع ماداروز عبارتند از:
  • ضربه
  • پسوریازیس
  • آکنه روزاسه
  • آلوپسی آره آتا
  • پرکاری تیروئید
  • عفونت استافیلوکوک
  • هرپس سیمپلکس
  • درماتیت آتوپیک
  • کم کاری تیروئید (معمولاً یک سوم خارجی دو طرفه ابرو را تحت تأثیر قرار می دهد).
  • ماداروز ناشی از درمان، مانند بیماری ناشی از شیمی درمانی، رادیوتراپی، لیزر درمانی و تزریق سم بوتولینوم
پیشنهاد مطالعه
درمان آکنه با استفاده از دارو
علل غیر معمول ماداروز عبارتند از:
  • اسکلرودرمی
  • سمیت ویتامین A
  • سمیت دارویی (مانند تالیم و کوکائین)
  • لوپوس اریتماتوز دیسکوئید (DLE)
  • لیکن پلانوپیلاریس و آلوپسی فیبروزان فرونتال
  • علل روانپزشکی (به عنوان مثال، تریکوتیلومانیا و درماتیت آرتفکتا).
  • انواع مختلف سرطان پوست مانند کارسینوم داخل اپیدرمی، کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی یا ملانوم
  • ماداروز مرتبط با عفونت، مانند قارچ درماتوفیت (کرم حلقوی)، مایکوباکتری غیر معمول، جذام، و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • اختلالات ژنتیکی یا مادرزادی (به عنوان مثال، اریترودرمی ایکتیوزیفرم، دیسپلازی اکتودرم، کریپتوفتالموس، و سندرم اهلرز دانلوس)

متخصص پوست اصفهان | لیفت ابرو با اندوسکوپی

بیماری های چشمی مرتبط با ماداروزیس

ماداروزیس می تواند با برخی از بیماری های چشمی مرتبط باشد، از جمله:

بلفاریت

بلفاریت یک التهاب مزمن اولیه پلک است. بروز آن نسبتاً شایع است و به عنوان یک بیماری همراه با بهبودی و عود، در صورت عدم انجام اقدامات کافی منجر به کاهش کیفیت زندگی می شود. بلفاریت مزمن شایع ترین بیماری همراه با ماداروزیس است. گرچه راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی بلفاریت وجود دارد، اما مفیدترین روش پیشنهادی ویلهلم است که در آن بلفاریت را می توان بر اساس درگیری غالب قسمتی از پلک قدامی به خط خاکستری (بلفاریت قدامی) یا خلفی خط خاکستری (بلفاریت خلفی) طبقه بندی کرد. خط خاکستری خطی خیالی است که پلک را به قسمت قدامی متشکل از پوست و ماهیچه و قسمت خلفی متشکل از تارسوس و ملتحمه تقسیم می کند.

بلفاریت قدامی معمولاً یا استافیلوکوکی یا سبورئیک است و بلفاریت خلفی به هر یک از انواع اختلال عملکرد غده میبومین اشاره دارد.

پیشنهاد مطالعه
پاسخ به سوالاتی در مورد بوتاکس ابرو

علائم بلفاریت قدامی شامل خارش، سوزش، احساس جسم خارجی، فتوفوبیا و اشک ریزش است. بلفاریت استافیلوکوکی باعث التهاب لبه پلک و فولیکولیت می شود که فولیکول مو را از بین می برد و در نتیجه ماداروز ایجاد می کند که معمولاً غیر زخمی است. اما گاهی اوقات ممکن است باعث زخم شود، به خصوص اگر طولانی مدت بماند.

بلفاریت سبورئیک اغلب با عفونت های باکتریایی ثانویه همراه است و می تواند به علت عفونت استافیلوکوکی مرتبط یا به دلیل مالش ناشی از خارش منجر به ماداروز شود.

شرایط پوستی مرتبط با ماداروزیس

درماتیت آتوپیک.

این بیماری در دوران کودکی با درماتیت مزمن پلک پایین ظاهر می شود و اغلب با انواع دیگر اختلالات آلرژیک همراه است ویژگی های چشمی آن شامل درماتیت پلک، چین دنی مورگان (یک چین یا خط زیر چشمی به دلیل ادم پلک در درماتیت آتوپیک)، کراتیت، و ارتباط مکرر با قوز قرنیه و آب مروارید می شوند. ریزش یک سوم جانبی ابرو (علامت هرتوگه) در درماتیت آتوپیک به دلیل خارش و مالش مداوم بروز می کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک به صورت اریتم و پوسته پوسته شدن ابروها ظاهر می شود. پلک ها همچنین ممکن است فلس های ریز مایل به زرد اریتماتوز را نشان دهند. لبه های پلک ها ممکن است بلفاریت حاشیه ای را نشان دهند. همه این ویژگی ها ممکن است با ماداروزیس همراه باشد. ریزش ابرو به دلیل خاراندن در اثر خارش است که در درماتیت سبورئیک شایع است.

پسوریازیس

حدود ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس می توانند درگیری پلک به شکل بلفاریت، پلاک پسوریاتیک و ماداروزیس را داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه
رعایت روتین روزانه برای مراقبت از مو
آلوپسی فیبروزان پیشانی

آلوپسی فیبروزان پیشانی پس از یائسگی، گونه‌ای از لیکن پلانوپیلاریس، شکل مشخصی از آلوپسی زخم‌دار است که در زنان یائسه توصیف می‌شود. این شامل یک خط رویش مو با اسکار همراه با از دست دادن جزئی یا کامل ابرو در اکثر افراد مبتلا است. از دست دادن ابروها ممکن است علامت ارائه کننده باشد. با این حال، خط مو شواهدی از اریتم اطراف فولیکولی را با مشاهده دقیق‌تر نشان می‌دهد. ویژگی های بافت شناسی با لیکن پلانوپیلاریس ۳۵ یکسان است .

آکنه روزاسه

علائم چشمی در روزاسه بسیار مکرر و غیر اختصاصی است. آنها شامل بلفاریت، ورم ملتحمه، هوردئولا و شالازیا عود کننده، کراتیت روزاسه و کراتیت بینابینی هستند. بلفاریت می تواند منجر به ماداروز شود.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

تلوژن افلوویوم

شایع ترین علت ریزش مو، تلوژن افلوویوم است. تلوژن افلوویوم افزایش ریزش موهای تلوژن طبیعی است. معمولاً در پاسخ به بیماری سیستمیک یا تغییرات فیزیولوژیکی مانند استرس شدید احساسی و غیره رخ می دهد. می تواند منجر به ریزش موی ابرو شود .

موسینوز فولیکولی

التهاب پیلوسباسه با آلوپسی زخمی و غیر اسکار باتوجه به درجه التهاب وجود دارد. در بیشتر موارد، درگیری سر و گردن وجود دارد، اگرچه درگیری گسترده نیز دیده می شود. ریزش ابرو یک علامت مشخص است و ممکن است زمانی که ناحیه ابرو در شکل خوش خیم حاد موسینوز فولیکولی درگیر می شود، علامت اصلی باشد.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

راه های درمان زخم جای کفش

علل خشکی پوست اطراف دهان

علل خارش خال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *