علل خارش خال
8 آبان

علل خارش خال

علل خارش خال چیست؟

قبل از بررسی علل خارش خال باید بدانیم که خال های پوستی طبیعی هستند و نتیجه رشد پوست به صورت خوشه ای به جای پخش شدن هستند. بیشتر خال ها بی ضرر هستند، اما گاهی سرطانی می شوند. خال ها قهوه ای یا سیاه هستند و می توانند در هر جایی از پوست ظاهر شوند. بیشتر آنها در اوایل کودکی و در اوایل بزرگسالی رشد می کنند. یک فرد تا زمان بزرگسالی می تواند تا ۴۰ خال داشته باشد. در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان به بررسی علت های مختلف خارش خال ها میپردازیم. همچنین انواع خال های طبیعی و غیر طبیعی را مورد بررسی قرار می دهیم.

خال ها می توانند تغییر کنند، اما تغییر آنها بسیار کند است. حتی رنگ آنها ممکن است تغییر پیدا کند، برجسته شوند یا موهای زائد روی آنها رشد کنند. در برخی موارد خال ها هرگز تغییر نمی کنند، در حالی که برخی دیگر به آرامی ناپدید می شوند. همه این رفتارها اگر به تدریج و در طول سالیان متمادی اتفاق بیفتند، طبیعی تلقی می شوند.

حقایقی در مورد خالها:

خال ها از سلول هایی به نام ملانوسیت ها تشکیل می شوند که به پوست نیز رنگ می دهند.
خال ها شایع هستند و خارش آن لزوماً نشانه سرطان پوست نیست.
یک متخصص پوست باید هر خال جدیدی را که در بزرگسالی ظاهر می شود بررسی کند.

شایعترین علل خارش خال ها

دلایل بالقوه زیادی از جمله تماس با مواد تحریک کننده برای خارش خال وجود دارد. بیشتر خال ها سرطانی نیستند. اما مواردی که ممکن است سرطانی شوند، کاملاً متفاوت از سایرین در بدن به نظر می رسند، از جمله آنهایی که قبل از بلوغ جوانی حضور داشتند.

پیشنهاد مطالعه
چگونه کم پشتی ریش و سبیل را درمان کنیم؟

خارش در خال ها می تواند علل زیادی داشته باشد. خال های خارش دار می تواند مربوط به استفاده از محصولات جدید مانند شوینده های لباس، لوسیون ها یا صابون ها باشد. یا یک خال خارش دار و تحریک شده می تواند نتیجه یک ماده شیمیایی باشد که پوست را تحریک کرده است. حتی اگر فرد علت احتمالی خارش خال خودش را بداند. هنوز هم باید از پزشک خواسته شود که خال خارش دار را بررسی کند. اگرچه نادر است، اما خارش خال می تواند نشانه سرطان پوست باشد.

مطالعه بیشتر : علل خشکی پوست اطراف دهان

سرطان های پوست غیر ملانوما می توانند ضایعات پوستی متعدد و غیرعادی ایجاد کنند که ممکن است خارش دار و دردناک باشد. برخی ممکن است شبیه خال ها باشند، اما اینها معمولاً رشد جدید پوست هستند. برخی از توده ها حتی ممکن است شبیه زخم یا زگیل باشند.

در سال ۲۰۱۴، محققان سیستم بهداشت دانشگاه تمپل دریافتند که تا ۳۷ درصد از ضایعات سرطان پوست باعث خارش و حدود ۲۸ درصد با درد همراه است. کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی، دو نوع سرطان پوست غیر ملانومایی، بیشتر از ملانوما باعث خارش می شوند.

درمان علل مختلف خارش پوست | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

خال های طبیعی در مقابل خال های غیر طبیعی

خال های طبیعی معمولاً لکه های کوچک و گرد روی پوست هستند که به رنگ قهوه ای یا سیاه هستند. آنها یا مرتفع هستند یا مسطح، متناسب به نظر می رسند، و در همه جا یکسان هستند.

اگر رنگ و لکه ها یکنواخت نباشند. یا اگر اخیراً با تغییر ظاهر خود، می توان خال را غیرطبیعی در نظر گرفت. به عنوان مثال، اگر خال صاف بوده و به طور ناگهانی برجسته شده است، باید از پزشک خواسته شود تا بررسی کند.

پیشنهاد مطالعه
بهترین روش زیباسازی با پیدا کردن نقوص صورت

سایر خصوصیات خال های غیر طبیعی، عبارتند از:

بیش از یک رنگ یا شکل
با گذشت زمان تغییر می کنند.
حاشیه ها یا لبه هایی که ناهموار هستند.

سرطان های پوست و خارش خال

همه خال های غیرطبیعی یا خارش دار به معنای سرطان نیستند. اما هر کسی که خال هایی که خارش دارد، چرک ترشح می کند، خونریزی می کند یا از حالت طبیعی به غیرطبیعی تبدیل شده است، باید توسط متخصص پوست معاینه شود.

برخی از سرطان های پوست ممکن است منجر به خارش خال شوند، از جمله:

ملانوما

ملانوما شکل رایج سرطان پوست است که ممکن است باعث خارش خال شود. همچنین ملانوما یکی از شایع ترین سرطان های پوست در قفقازی ها است. سایر نژادها، از جمله آفریقایی-آمریکایی ها، می توانند تحت تأثیر قرار گیرند، اما خطر برای این جمعیت کمتر است.

خطر ملانوما با افزایش سن افزایش می یابد و میانگین سنی برای تشخیص ۶۳ سالگی است. اما هر کسی، صرف نظر از اینکه چند سال دارد، می تواند به این نوع سرطان پوست تشخیص داده شود.

ملانوما یکی از جدی ترین سرطان های پوست است، بنابراین آگاهی از علائم و نشانه های آن ضروری است. خال تغییر یافته اولین علامتی است که نشان می دهد ممکن است چیزی اشتباه باشد. ملانوما همچنین می تواند در ایجاد خال های جدید ظاهر شود.

تغییرات خال می تواند به اندازه، شکل، رنگ یا بافت مربوط باشد. ملانوم ها همچنین به خاطر نواحی سیاه و آبی-سیاه در داخل خال ها و سایر رشدهای پوستی شناخته می شوند.

سایر علائم پوستی آن، عبارتند از:
  • زخم هایی که خوب نمی شوند.
  • تغییر رنگ، قرمزی یا تورم که به پوست مجاور گسترش می یابد.
  • خارش، حساسیت یا درد در خال یا پوست اطراف آن.
  • ملانوما همچنین می تواند در چشم ها ایجاد شود و باعث تاری دید، لکه های تیره در عنبیه یا از دست دادن بینایی شود. عنبیه چشم ساختار نازک و گردی است که اندازه و دهانه مردمک و میزان نوری که به شبکیه می رسد را کنترل می کند. عنبیه نیز مسئول رنگ چشم است.
پیشنهاد مطالعه
مزایای لیزر درمانی

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

کارسینوم سلول بازال

به گفته آکادمی پوست آمریکا، کارسینوم سلول بازال یا BCC یکی از شایع ترین انواع سرطان پوست است. همچنین شایع ترین نوع سرطان تشخیص داده شده در ایالات متحده است BCC در مکان هایی که زیاد در معرض نور خورشید قرار می گیرند، مانند صورت و گردن رشد می کند. اگر زود تشخیص داده شود، می توان آن را درمان کرد.

سرطان سلولی فلسی

کارسینوم سلول سنگفرشی یا SCC دومین نوع شایع سرطان پوست است. SCC نتیجه رشد غیرطبیعی سلول است که از سلول های سنگفرشی یا سلول هایی که بیشتر لایه های فوقانی پوست را می پوشانند به وجود می آید.

SCC به صورت لکه های قرمز پوسته پوسته، لکه های برجسته و زخم های باز روی پوست فرد ظاهر می شود. زمانی که SCC زود تشخیص داده شود قابل درمان است. با این حال، اگر درمان نشود، می تواند به لایه های عمیق تر پوست حمله کند.

SCC همچنین می تواند به غدد لنفاوی مجاور، بافت ها و اندام های دوردست گسترش یا متاستاز دهد و ممکن است کشنده باشد. خوشبختانه، بروز متاستاز SCC نادر است.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

حفظ خاصیت ارتجاعی پوست با روش های طبیعی

درمان پزشکی حفظ خاصیت ارتجاعی پوست

راه های درمان زخم جای کفش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *