روش های پیشگیری و درمان درماتوز
24 شهریور

روش های پیشگیری و درمان درماتوز

بررسی روش های پیشگیری و درمان درماتوز

متخصص پوست می تواند درماتوز را تشخیص دهد. بسیاری از بیماری های پوستی علائم مشترکی دارند، و تمایز یکی از دیگری می تواند چالش برانگیز باشد. متخصص پوست شما با معاینه پوست شما می تواند نوع درماتوز شما را تعیین کند. در ادامه این مقاله از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به مطالعه و بررسی روش های پیشگیری و درمان درماتوز خواهیم پرداخت.

هنگامی که متخصص پوست شما یک معاینه فیزیکی کامل انجام داد، ممکن است آزمایش های اضافی را تجویز کند. در صورت مشکوک بودن به وضعیت خودایمنی ممکن است آزمایش خون تجویز شود. پزشک شما همچنین ممکن است بیوپسی پوست انجام دهد و سلول های پوست را زیر میکروسکوپ مطالعه کند تا تشخیص دهد.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید؟

بسیاری از درماتوزها طبیعی هستند و خود به خود برطرف می شوند. اگر سعی کرده اید سوزش پوست خود را در خانه درمان کنید و هیچ بهبودی مشاهده نکردید، با پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص پوست خود قرار ملاقات بگذارید. مراقب علائم عفونت مانند چرک یا تب باشید. اگر نگران هستید که رشد پوست جدید ممکن است سرطانی باشد، فوراً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : علل بروز انواع درماتوز چیست؟

نحوه درمان درماتوز

درمان درماتوز بستگی به علت زمینه ای دارد. به عنوان مثال، عفونت قارچی پوست مانند کرم حلقوی را فقط می توان به طور موثر با یک داروی ضد قارچ درمان کرد. در حالی که برخی از درماتوزها نیاز به رویکرد انتظار و دید دارند، برخی دیگر نیاز به درمان فوری دارند.

پیشنهاد مطالعه
علل و علائم پف زیر چشم چیست؟

درمان انواع درماتوز

آکنه

آکنه اغلب با یک یا ترکیبی از رتینوئید، بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک و آنتی بیوتیک درمان می شود.

آلوپسی

متخصص پوست شما ممکن است انتظار برای درمان آلوپسی آره آتا را توصیه کند زیرا این وضعیت گاهی اوقات خود به خود برطرف می شود. آنها ممکن است درمان با کورتیکواستروئیدها، مهارکننده‌های ژانوس کیناز (JAK)، فتوتراپی یا داروهای بیولوژیک را توصیه کنند.

اپیدرمولیز بولوزا

اپیدرمولیز بولوزا را نمی توان درمان کرد، اما می توان آن را با مسکن ها و مراقبت خوب از زخم مدیریت کرد.

هیدرادنیت چرکی

درمان هیدرادنیت چرکی بستگی به شدت بیماری دارد و ممکن است شامل داروهای بیولوژیک، آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها، سرکوب کننده های ایمنی، رتینوئیدها و درمان های هورمونی باشد.

  • عفونت های پوستی مانند زرد زخم نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارند.
  • فتوتراپی ممکن است برای درمان پسوریازیس و ویتیلیگو استفاده شود.
سرطان پوست

زمانی قابل درمان است که به موقع تشخیص داده شود و درمان شود. درمان ممکن است شامل حذف رشد سرطانی، شیمی درمانی و پرتودرمانی باشد. اکثر برنامه های درمانی درماتوز شامل تمیز و خشک نگه داشتن پوست است. استفاده از یک مرطوب کننده با کیفیت بدون رنگ های مصنوعی یا رایحه نیز ممکن است کمک کننده باشد.

علل بروز انواع درماتوز چیست؟ | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

پیشگیری از افزایش و شعله ور شدن درماتوز

هر نوع درماتوز محرک های خاص خود را دارد. بهترین راه برای جلوگیری از شعله ور شدن پوست این است که پوست خود را به دقت مشاهده کنید تا تغییرات را مشاهده کنید. علاوه بر توجه دقیق به پوست خود، چندین استراتژی مراقبت از خود وجود دارد که می توانید آنها را در خانه شروع کنید.

پیشنهاد مطالعه
عوارض کلی پیکرتراشی صورت

به طور منظم پوست خود را مرطوب کنید. پوست خشک می تواند به سرعت تحریک شود، به خصوص در ماه های سرد و خشک در زمستان. ۲۰ با استفاده از یک مرطوب کننده باکیفیت که عاری از رنگ ها و رایحه های مصنوعی است، به پوست خود رطوبتی که می خواهد بدهید. حتما بعد از دوش گرفتن یا حمام مرطوب کنید، زیرا در این زمان پوست شما بیشترین آمادگی را برای جذب رطوبت دارد. با نوشیدن آب فراوان نیز پوست خود را هیدراته نگه دارید.

کرم ضد آفتاب را به خاطر بسپارید. قرار گرفتن در معرض اشعه UV خورشید منجر به آفتاب سوختگی، تغییر رنگ پوست و در نهایت سرطان پوست می شود. حتی در روزهای ابری یا سرد، قبل از بیرون رفتن از در، روی صورت خود و هر ناحیه دیگری که در معرض آن قرار دارد، ضد آفتاب بزنید.

پس از گذراندن مدت زمانی در زیر آفتاب داغ یا ورزش کردن، فوراً صورت خود را دوش گرفته و بشویید. از نشستن با لباس های مرطوب یا اجازه دادن به عرق برای مدت طولانی روی صورت خود بپرهیزید.

پیشنهاد مطالعه
مراقبت از پوست در ماه مبارک رمضان

لباس نخی را انتخاب کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست، لباس های گشاد و نخی را انتخاب کنید. پنبه به پوست شما اجازه تنفس می دهد و مانند سایر پارچه ها رطوبت را به دام نمی اندازد.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

سوالات متداول

درماتوزهای سیستمیک چیست؟

درماتوزهای سیستمیک بی نظمی یا ضایعات پوستی هستند که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. به عنوان مثال می توان به بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس یا لوپوس اریتماتوز سیستمیک اشاره کرد.

تفاوت بین درماتیت و درماتوز چیست؟

درماتیت به یک بیماری پوستی اشاره دارد که باعث التهاب پوست می شود. به عنوان مثال می توان به اگزما، که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، و سلولیت اشاره کرد. نام این بیماری معمولا با “-itis” به معنای تورم ختم می شود.

آیا درماتوز مسری است؟

پاسخ کوتاه این است که بستگی دارد. اگر مورد درماتوز شما ناشی از عفونت باشد، ممکن است مسری باشد. برای مثال، زرد زخم یک عفونت باکتریایی پوستی شایع است که بسیار مسری است.

درماتوزهای ناشی از یک بیماری خودایمنی یا سرطان مسری نیستند و نیازی به انجام اقدامات احتیاطی ویژه برای جلوگیری از گسترش آن نیست.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

عوامل ، علائم و روش های درمان بیماری لیکن اسکلروز

راهکارهای رفع مشکلات اساسی ریشه و ساقه مو

رویکردهای درمانی در جهت ترمیم زخم های مزمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *