روش های درمان لک صورت یا ملاسما
12 آذر

روش های درمان لک صورت یا ملاسما

لک صورت یا ملاسما را چطور درمان کنیم؟

ملاسما یکی از مشکلات پوستی شایع است که باعث ایجاد لکه های تیره یا بی رنگ روی پوست می شود؛ و در زنان باردار به آن کلواژما یا لک بارداری گفته می‌شود. این بیماری در زنان بسیار بیشتر از مردان رایج است؛ اگرچه مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. طبق آمار ارائه شده توسط آکادمی پوست آمریکا، 90 درصد افرادی که به ملاسما مبتلا می شوند زن هستند.

علائم ملاسما

ملاسما وجود لکه‌هایی با رنگ متفاوت از پوست است که کاهی تیره تر و گاهی روشن تر دیده می‌شوند؛ ولی با این وجود لکه‌های تیره شیوع بیشتری دارند. این نوع از ملاسما به طور معمول در صورت به طور متقارن دیده می‌شود؛ به شکلی که در هر دو طرف صورت لکه‌ها با هم مطابقت دارند. سایر مناطق بدن که اغلب در معرض آفتاب قرار دارند نیز می توانند به ملاسما مبتلا شوند.

تکه های رنگی مایل به قهوه ای اغلب در نواحی زیر ظاهر می شوند:

  • گونه ها
  • پیشانی
  • پل بینی
  • چانه

همچنین این لکه‌ها می تواند روی گردن و بازوها ایجاد شوند. لازم به ذکر است؛ تغییر رنگ پوست یا ملاسما هیچ صدمه جسمی به همراه ندارد؛ اما ممکن است فرد را نسبت به شکل ظاهری ناراضی نماید. به همین جهت، نسبت به درمان ملاسما اقدام نماید.

پیشنهاد مطالعه
لیپوترانسفر زیر چشم

علل و عوامل ایجاد ملاسما

کاملاً مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد ملاسما می شوند؛ ولی افراد با پوست تیره بیشتر از افرادی که پوست روشن دارند در معرض خطر هستند. حساسیت به استروژن و پروژسترون نیز با این بیماری در ارتباط است. این بدان معنی است که قرص های جلوگیری از بارداری، و هورمون درمانی می توانند باعث ایجاد ملاسما شوند. همچنین تصور می شود که استرس و بیماری تیروئید از دلایل ملاسما هستند.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند باعث ایجاد ملاسما شود زیرا اشعه ماورا بنفش بر سلول های کنترل کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) تأثیر می گذارد.

روش های درمان لک صورت یا ملاسما | متخصص پوست اصفهان

روش تشخیص ملاسما

اگر علائم ملاسما را مشاهده کردید، به متخصص پوست مراجعه کنید. معاینه بصری ناحیه آسیب دیده اغلب برای تشخیص ملاسما کافی است. برای رد کردن علل خاص، ممکن است متخصص پوست برخی آزمایشات را درخواست نماید. عفونت های باکتریایی و قارچی را بررسی کرده و میزان لایه های پوستی ملاسما را تحت تأثیر قرار دهد. برای بررسی و رد موارد جدی تر، ممکن است نمونه برداری نیز انجام شود. که این کار شامل برداشتن تکه کوچکی از پوست آسیب دیده برای آزمایش است.

پیشنهاد مطالعه
افراد مناسب جهت تزریق فیلر بینی

ملاسما و درمان آن

برای برخی از زنان، ملاسما خود به خود از بین می رود. این فرآیند به طور معمول زمانی اتفاق می افتد که به دلیل مصرف قرص های جلوگیری از بارداری باشد. کرمهایی وجود دارد که متخصص پوست می تواند تجویز کند و باعث روشن شدن پوست می شود. آنها همچنین ممکن است استروئیدهای موضعی برای کمک به روشن شدن مناطق آسیب دیده تجویز کنند. اگر اینها جواب نداد، لایه برداری شیمیایی، درم ابریژن و میکرودرم ابریژن گزینه های احتمالی هستند. این روشهای درمانی لایه های بالایی پوست را از بین می برد و ممکن است به روشن شدن لکه های تیره کمک کند.

این روشها تضمین کننده عدم بازگشت ملاسما نیستند و در بعضی از موارد ملاسما را نمی توان کاملاً درمان کرد. ممکن است مجبور شوید برای ویزیت های پیگیری مراجعه کرده و به برخی روشهای درمانی پوست پایبند باشید تا خطر بازگشت ملاسما را کاهش دهد. این موارد شامل به حداقل رساندن آفتاب و استفاده روزانه ضد آفتاب است.

پیشنهاد مطالعه
سلول یخی کاشت مو

سازش و زندگی با ملاسما

گرچه با درمان همه موارد ملاسما برطرف نمی شود، اما چیزهایی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از بدتر نشدن وضعیت و به حداقل رساندن ظاهر تغییر رنگ یافته پوست، انجام دهید که شامل موارد زیر خواهند بود:

  • استفاده از آرایش برای پوشاندن مناطق تغییر رنگ یافته پوست در مبتلایان به ملاسما
  • مصرف داروهای تجویز شده
  • مصرف روزانه ضد آفتاب
  • پوشیدن کلاه لبه پهن که از پوست صورت در برابر نور خورشید محافظت کند
  • پوشیدن لباس محافظ به ویژه اگر مدت طولانی در آفتاب باشید قرار گرفته باشید

متخصص پوست اصفهان | دکتر جویا را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

روش های درمان هایپوپیگمانتاسیون

روش های درمانی بیماری لوپوس

بررسی بیماری ملانونیشیای طولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *