راه های درمان خشکی و ترک پاشنه پا
13 بهمن

راه های درمان خشکی و ترک پاشنه پا

بررسی راه های درمان خشکی و ترک پاشنه پا

در این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر راه های درمان خشکی و ترک پاشنه پا را مورد بررسی قرار می دهیم. پس از اطمینان از اینکه بیماری جدی‌ای عامل بروز این مشکل پاشنه نشده است:

استفاده از مرطوب کننده و تمیز نگهداشتن پاشنه پا

تمیز و مرطوب نگه داشتن مستمر پاها، باعث می‌شود همیشه شرایط خوبی داشته باشند. پاهایتان را با یک پاک‌کننده آبرسان غیرکف‌زا بشویید (که معمولاً به شکل کرم یا شیر هستند) تا مانع از خشک شدن بیشتر پوست پا شوید. بعد از حمام کردن، باید پوست پا را تا هنگامی که هنوز نم‌دار است، مرطوب کنید. برای این کار از محصولات حاوی وازلین، گلیسیرین، شی باتر، ویتامین E یا جوجوبا استفاده کنید. این مواد برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت بسیار مؤثر هستند.

همچنین، شما می‌توانید از برخی مواد موجود در آشپزخانه مانند عسل برای درمان ترک پاشنه‌هایتان استفاده کنید. عسل طبیعی خالص سرشار از خواص ضدمیکروبی و ضدباکتری است که برای پاک‌سازی و درمان زخم‌ها عالی است. شما می‌توانید با ترکیب 3 تا 4 قاشق عسل با چند قطره روغن بادام، ماسک پای عسل درست کنید و آن را روی پاشنه‌های پاهایتان بمالید.

انجام لایه برداری پوست‌های مرده

لایه‌برداری یکی از کارهای مهم برای پیشگیری از ترک پاشنه پا است. هدف از این کار برداشتن پوست‌های مرده و باقی گذاشتن لایه پوستی سالم برای محافظت از پا در مقابل عفونت‌ها است. متخصصان پوست اثر مرطوب‌کننده‌ها را با لایه‌بردارهایی مانند اوره (بالاتر از ده درصد) و سالیسیلیک اسید تقویت می‌کنند تا با استفاده منظم از آن‌ها، از بروز ترک‌ پاشنه پا پیشگیری کنند.

پیشنهاد مطالعه
حلول ماه شوال و عید سعید فطر مبارک باد

همچنین متخصصان پوست برای برداشتن سلول‌های مرده پوست، استفاده از یک سوهان پای بی‌خطر را توصیه می‌کنند که خیلی زبر نباشد. استفاده از سوهان پا برای پاشنه‌ها بعد از حمام کردن، روشی عالی برای پیشگیری از ایجاد پینه ضخیم یا ترک است. با این وجود، اگر سوهان دندانه‌های تیزی داشته باشد، ممکن است پاهایتان دچار بریدگی یا زخم شود پس در انتخاب و استفاده از آن دقت کنید. پس از استفاده از سوهان پاشنه نیز لازم است پوست را رطوبت‌رسانی کنید.

 

بستن ترک‌های عمیق

اگر ترک‌های پاشنه آن‌قدر عمیق باشند که خون‌ریزی کنند، بسیار دردناک خواهند بود. در چنین شرایطی پانسمان‌های مایع، روش بسیار مؤثری برای بستن ترک‌ها هستند و علاوه بر تمیز نگه داشتن زخم‌ها، درد راه رفتن با پای زخمی را هم کمتر می‌کنند. در چنین مواردی چون خطر عفونت جدی است، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

عوامل و عوارض بروز خشکی پاشنه پا | متخصص پوست اصفهان

پوشیدن جوراب های ساخته شده از مواد طبیعی

محیط تاریک و مرطوب جوراب‌های خیس در کفش ‌و چکمه‌ می‌تواند باعث عفونت قارچی پا شود که شبیه خشکی پوست است. متخصصان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از بروز این اتفاق، همیشه جوراب‌های خود را از انواعی انتخاب کنید که به جای الیاف مصنوعی از الیاف طبیعی مانند پنبه یا پشم تهیه شده‌اند، تا پاها را عاری از عرق و باکتری نگه دارند. موادی مانند پنبه و پشم به طور طبیعی جذب بیشتری دارند، و این ویژگی جذب رطوبت به ویژه در طول ماه‌های زمستان که کفش‌ها بسته هستند یا تابستان که تعریق زیادی انجام می‎شود، بسیار مهم است. امتیاز دیگر این مواد این است که پاها در این نوع جوراب‌ها کمتر بو می‌گیرند. یک ترفند خوب برای از بین بردن ترک‌ پاشنه پا، مالیدن وازلین روی پاشنه‌های پا قبل از خوابیدن و بلافاصله پوشیدن جوراب نخی سفید برای حفظ رطوبت پاها در طول خواب است.

پیشنهاد مطالعه
مقایسه میکرودرم و میکرونیدلینگ

توجه: به دلیل اصطکاک پا درون کفش، همیشه سلول‌های مرده لایه خارجی پوست جدا شده و پا پوسته‌ریزی زیادی می‌کند. این پوسته‌ها محیط مناسبی برای رشد و تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌های مضر و عامل آلودگی و بوی بد هستند؛ پس هیچ‌گاه کفش را بدون جوراب نپوشید. این پوسته‌ها درون جوراب باقی می‌مانند و با شستن جوراب پاک می‌شوند (جوراب‌های خود را مرتب و به صورت پشت و رو بشویید)، اما امکان شستشوی کفش به این شکل وجود ندارد و در صورت نپوشیدن جوراب، لایه‌های مرده و جدا شده پوست پا درون کفش انباشته شده و عامل تکثیر میکروارگانیسم‌ها خواهند شد.

استفاده از درمان‌های موضعی

انجمن متخصصان پوست آمریکا برای درمان ترک پا استفاده از پماد یا کرم های ضد ترک پا حاوی شی باتر را برای پوست‌های خشک توصیه می‌کنند. همچنین از نظر آن‌ها پمادها و کرم‌های حاوی مواد زیر، می‌توانند موجب نرمی پوست خشک شوند:

  • اسید لاکتیک
  • اوره
  • هیالورونیک اسید
  • گلیسیرین
  • دایمتیکون
  • لانولین
  • وازلین
  • روغن معدنی

زمان مراجعه به پزشک

اگر مدت زیادی است که سعی می‌کنید با استفاده از محصولات بدون نسخه و باکیفیت ترک‌های پاشنه پایتان را برطرف کنید اما نتیجه مشخصی نگرفته‌اید، وقت آن رسیده که به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه
میکروبلیدینگ سر (میکرواسکالپ)

کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و زینک (روی) در رژیم غذایی‌ می‌تواند تأثیر منفی بر وضعیت پاشنه‌های پا داشته باشد. گاهی اوقات هم ممکن است علت مربوط به عفونت قارچی باشد. پس بهتر است حتماً با یک متخصص مشورت کنید.

اگر مشکل فقط خشکی پوست باشد، متخصصان پوست احتمالاً نرم‌کننده‌هایی مانند آمونیوم لاکتات یا کرم اوره را تجویز کنند تا پوست سلامتی خود را به دست آورد و پس از آن برای حفظ سلامتی پوست، یک لوسیون تجویز می‌کنند.

اما مهم‌ترین کار، بررسی و تشخیص علت ترک خوردن پاشنه پا است. اگر این مشکل بیشتر ناشی از خشکی باشد، بهتر است از صابون‌ها و شوینده‌های قوی استفاده نکنید و اگر خشکی خیلی زیاد است، بهتر است از یک دستگاه بخور استفاده کنید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

دکتر ابوالفضل جویا بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر را در اینستاگرام دنبال کنید

درمان‌های پزشکی

در موارد شدید ترک پاشنه پا یا در مواردی که درمان پزشکی لازم باشد، پزشک ممکن است:

  • پوست‌های مرده را جدا کند.
  • نرم‌کننده یا لایه‌بردارهای قوی‌تر تجویز کند.
  • از چسب‌های پزشکی برای بسته شدن ترک‌ها استفاده کند.
  • در صورت عفونت، آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
  • پاشنه پا را با بانداژ یا پانسمان ببندد.
  • کفی کفش مخصوص، پد پاشنه یا کاپ پاشنه تجویز کند.
  • به بیمار کمک کند تا روش راه رفتن خود را تغییر داده و اصلاح کند.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

تزریق ژل به شقیقه

جوانسازی پوست صورت با روش‌های تهاجمی

تکنیک اسکالپ موی سر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *