علل و علائم ایجاد رگ‌های واریسی
21 آبان

علل و علائم ایجاد رگ‌های واریسی

بررسی علل و علائم ایجاد رگ‌های واریسی

تشخیص رگ‌های واریسی اغلب سخت نیست. آنها رگ‌های برآمده و آبی رنگی هستند که در پاها ظاهر می‌شوند. این رگ‌ها ناشی از نارسایی دریچه‌های ورید می‌باشند. به طور معمول، این دریچه‌ها اطمینان می‌دهند که جریان خون از پشت پاها به قلب جریان دارد. هنگامی که این دریچه‌ها به درستی کار نکنند، خون انباشته شده و به رگ واریسی تبدیل می‌شود. این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر علل و علائم ایجاد رگ‌های واریسی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تقریبا یک سوم افراد در دوره‌ای از زندگی خود این مشکل را دارند. این رگ‌های دردآور ممکن است در هر سنی هم در مردان و هم در زنان، ولی اغلب در زنان بعد از حاملگی پدیدار شوند. برخی از بیماران احساس می‌کنند که رگ‌های واریسشان نمای بدی دارد، برخی دیگر نیز درد را تجربه می‌کنند، به ویژه اگر مدت زمان طولانی سر پا بوده‌ باشند. این مشکل ممکن است صرفا مشکل زیبایی باشد، مانند رگ‌های عنکبوتی و سایر مشکلات پوستی و گاهی اوقات ممکن است مشکل جدی‌تری مانند ترومبوز وریدی عمقی و زخم‌های پا باشد.

پیشنهاد مطالعه
راه های صاف کردن موهای خشک و وز

علائم بروز رگ‌های واریسی

رگ‌های واریسی در پاها معمولا در امتداد داخل پا، در مچ پا و در پشت ماهیچه ساق مشاهده می‌شوند. رگ‌های مبتلا به رنگ آبی، متورم یا به بیرون کشیده شده، پیچیده یا پیچ خورده به نظر می‌رسند. در برخی از افراد رگ‌های واریس هیچ نشانه‌ای ندارد. با این حال، افراد دیگر ممکن است یکی یا چند مورد از موارد زیر را تجربه  کنند:

  • درد مبهم در پاها
  • احساس فشار یا سنگینی در پاها
  • متورم بودن مچ یا کف پا
  • خارش پوست نزدیک به رگ‌های آسیب دیده

در مواردی که نارسایی مزمن وریدی شدیدی وجود دارد، کاهش جریان خون در ورید می‌تواند منجر به تغییرات پوستی موضعی مثل خشکی، خارش، تغییر سریع رنگ یا تغییر رنگ به رنگی مایل به قهوه‌ای و جراحت‌های باز (زخم) منجر شود. همچنین جریان کند خون ممکن است باعث ایجاد لخته خون در داخل ورید آسیب دیده شود. این وضعیت ترومبوز نام دارد.

پیشنهاد مطالعه
آشنایی با اشتباهات رایج در مراقبت پوست

به طور کلی، علائم رگ‌های واریسی در پایان روز، به ویژه پس از سر پا بودن به مدت طولانی بدتر می‌شود. برخی از زنان نیز متوجه می‌شوند که علائم آنها در طول روزهای قبل از دوره قاعدگی و در دوران بارداری شدیدتر است.

آشنایی با رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی در بارداری | بهترین متخصص پوست اصفهان

علل ایجاد رگ‌های واریسی

برخی از عوامل باعث می‌شوند فرد در معرض ابتلا به رگ‌های واریسی و عنکبوتی قرار گیرد. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • وراثت
  • مشاغلی که لازمه آن سر پا ایستادن زیاد است (مانند پرستاری، آرایشگری، معلمی وکار در کارخانه)
  • چاقی
  • تاثیرات هورمونی در طی بارداری
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری
  • جایگزین‌های هورمونی بعد از یائسگی
  • سابقه لخته شدن خون

دکتر ابوالفضل جویا ، بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر را در اینستاگرام دنبال کنید

شرایطی که سبب افزایش فشار داخل شکمی می‌شود از جمله تومورها، بارداری، یبوست و لباس‌هایی که بر روی لباس‌های دیگر پوشیده می‌شوند مانند کمربند

پیشنهاد مطالعه
درمان ریزش مو با پپتید تراپی چگونه است؟

دیگر علل گزارش شده شامل استروئید موضعی، تروما یا آسیب به پوست، جراحی وریدی قبلی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌باشد.

تشخیص رگ‌های واریسی

پزشک از شما در مورد علائم و سابقه خانوادگی رگ‌های واریسی سوال خواهد کرد. همچنین درباره سبک زندگی‌تان، به ویژه میزان ساعاتی که سر پا هستید سوال می‌پرسد. در مورد زنان، پزشک درباره سابقه حاملگی و میزان تنگی کش‌های روی جوراب یا ساق‌هایی که می‌پوشند سؤال می‌کند.

پزشک‌تان می‌تواند با یک معاینه فیزیکی ساده، رگ‌های واریسی را تشخیص دهد. در اغلب موارد، هیچ آزمایش خاصی نیاز نیست.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا 


مطالعه بیشتر:

درمان های پزشکی قرمزی جای جوش

عوارض و خطرات تزریق ژل پاژ

دلایل ایجاد انواع ماه‌ گرفتگی پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *