پیلینگ و فواید آن
15 مهر

پیلینگ و فواید آن

پیلینگ چیست ؟

پیلینگ یا لایه برداری پوست به سه روش کلی شیمیایی ، مکانیکی  و لیزر co2 انجام می شود .
هر کدام دارای محاسن ، معایب و محدودیت های خاص خود می باشند.
قیمت لایه برداری با لیزر از بقیه روش های لایه برداری بیشتر می باشد  هر چند که نتیجه درمان در بسیاری از موارد شبیه پیلینگ می باشد. ازلایه برداری  برای درمان و از بین بردن لکه‌های ناشی از آفتاب ، خطوط یا چروک‌های ریز صورت ، ضایعاتی مانند لکه های بارداری ، آکنه ، جای جوشها و آکنه ، زگیل ها و میلیا استفاده می‌شود و دارای انواع سطحی ، نیمه‌ عمیق و عمیق می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه
بررسی علل و علائم بیماری لوپوس

فواید پیلینگ  چیست؟

لایه برداری پوست  را می توان در نواحی صورت ، بازو، ساق، گردن، سینه و دست انجام داد .
لایه برداری پوست   برای درمان جای جوش، لک (هایپرپیگمانتاسیون)، جوانسای پوست و درمان منافذ باز پوست ، خطوط و چروکهای ریز پوست و اسکارهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد

روش پیلینگ چگونه است؟

این روش احتیاج به بی حسی ندارد و بطور سرپایی قابل انجام است.
در ابتدا پوست با الکل کاملا تمیز می شود شستن پوست با آب  و یا بخور دادن قبل از پیلینگ توصیه نمی شود چرا که  می تواند موجب  باز شدن منافذ پوستی  شده و عمق نفوذ اسید را بطور کنترل نشد ه ای افزایش دهد .محلول پیلینگ  تری‌کلرواستیک اسید (TCA) با غلظت ۲۰ الی ۳۰ درصد و یا از آلفاهیدروکسی اسید ۵۰ الی ۷۰ درصد می باشد.

پیشنهاد مطالعه
اثرگذاری روش های مختلف جوانسازی پوست

تفاوت این دو ماده در این است که TCA  قوی تر و موثر تر از آلفا هیدروکسی اسید است و با سدیم بی کربنات خنثی نمی شود بنابراین استفاده از آن دقت  و تجربه بیشتری می خواهد.غلظت مواد و  مدت زمانی که اسید بر روی پوست می ماند عمق لایه برداری را تعیین می کند. اگر منظور لایه برداری سطحی و شاداب کردن پوست باشد ۵ دقیقه تری کلرواستیک اسید ۲۰ درصد کفایت می کند برای لایه برداری عمیق تر از غلظت ۳۰ درصد TCA و یا آلفا هیدروکسی اسید ۷۰ درصد  برای مدت ۱۰ دقیقه استفاده می شود. جهت لایه برداری عمیق از فنول ۸۰ درصد استفاده می شود.حین لایه برداری  رنگ پوست سفید می شود (فریز ) و فرد احساس سوزش شدید می کند که می توان از جریان باد خنک  برای کاهش احساس سوزش استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه
میکرودرم چیست و فواید ان؟؟؟؟ ایا عوارضی دارد ؟؟؟؟؟

توجه شود که بعد از این مدت پوست با آب سرد بطور کامل  شستشو داده می شود.


دکتر ابوالفضل جویا

متخصص پوست، لیزر و زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *