پیری پوست چیست؟ آیا میتوان از آن جلوگیری کرد؟
10 آبان

پیری پوست چیست؟ آیا میتوان از آن جلوگیری کرد؟

پیری پوست چیست ؟

به نظر می رسد که دو مسیر مهم وجود دارد که پوست در طی آن پیری میگردد.اولین مورد معروف به پیری داخلی یاپیری طبیعی است وبر پوست همه بدن تاثیر میگذارد.دومین مورد ،پیری در اثر نور بوده واز اثرات نامطلوب تماس طولانی مدت با نور خورشید می باشد .

میزان پیری پوست در اثر نور خورشید هم تا حدودی از طریق ژنتیکی تعیین می شود ،به طوری که افراد بور که به آسانی می سوزند سریع تر مستعد پیری پوست در اثر نور هستند .به هر حال ،به مدت زمانی که طی سالیان پوست شما در معرض نور خورشید قرار گیرد،هم بستگی دارد .

اگر چه از طریق فعالیت ها در فضای آزاد یا حمام آفتاب یا هر دوهم این حالت به وجود می آید .با مقایسه ناحیه ران وکفل ها با پوست صورت می توانید میزان پیری پوست در اثر نور خورشید را تعیین کنید .آن نواحی که توسط لباس پوشیده می شوندصاف وعاری ازکک ومک می باشند.

برعکس پوست صورت که در معرض نور خورشید قرار گرفته است در افراد با پوست روشن ،آشکارا دچارلک وپیس شود، مخصوصا اگر مدت زیادی با نورخورشید تماس داشته باشند. در افراد مسن ممکن است به صورت خشک،ضخیم شده ، لک های قهوه ای ،باچین وچروک عمیق ومملو ازوریدهای نازک باشد.درنتیجه درمحل هایی که درمعرض نور خورشید است،پیری پوست بوجود می آید.

پیشنهاد مطالعه
جوانسازی با هایفوتراپی صورت

چه چیزی سبب پیری پوست در اثرنور خورشید می شود؟

پیری دراثر نورنتیجه تجمع آسیب های پیوستی ناشی ازپرتوماوراء بنفش در طی سالیان است. تماس با UVAهم سبب تغییرات قابل ملاحظه ای می شود.پرتو های UVAممکن است بر شما تاثیر گذارند ،مخصوصا اگر زمان زیادی را تحت آفتاب یا حمام آفتاب با یک کرم ضد آفتاب بگذرانید .ماده ی ژنتیکی فرد اغلب در اثر UVAبلوک می شود.

مواد شیمیایی که درجریان آفتاب سوختگی آزاد می شوند،به طور واضحی به درم هم آسیب می رسانند .مخصوصا به فیبرهای حمایت کننده کلاژن والاستین که کمک می کنند پوست فاقد چروک باشد آسیب می رسانند ، اگرچه این آسیب ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد ، فیبرها همچنین ممکن است در تماس با پرتوهای موراءبنفش مستقیما آسیب ببینند.

همه اوقات ضخیم تر خواهدشد. در حالی که وریدهای نازک وچروک به تدریج در پوست ایجاد می شوند .در بعضی افراد اپیدرم نازک وشکننده تر می شود .علاوه براین ،سلول های برنزه کننده به طور مداوم عملکردشان متوقف شده ودر پوست شما ممکن است یک لکه قهوه ای ایجاد شود، سپس به آهستگی ممکن است پوست زرد هم بشود.همه این تغییرات در کنار هم نشانه های قابل دیدپیری پوست در اثر نور می باشند .علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ،سایر عوامل هم می توانند در پیری پوست نقش داشته باشند ، مخصوصا سیگار کشیدن ظاهر کلی پوست را بدتر می کند .

پیشنهاد مطالعه
نکاتی برای افزایش تاثیر شامپو ضد شوره

آیا می توان از پیری پوست در اثر نور خورشید جلوگیری کرد ؟

در تئوری بله . اگر شما بتوانید صورت خود را همیشه از نور خورشید محافظت کنید ،باید تا سنین پیری به طور نسبی ظاهر جوان وبدون چروک داشته باشید. در گذشته ،به هر حال ،این امر به ندرت رخ داده است . مخصوصا به علت آن که مردم از پیری پوست دراثر نور ناآگاه بوده اند .

در ابتداء مهم است که هر برنامه محافظت از پوست را در زندگی بسیار زود شروع کنیم .به طور عمده تخمین زده است که تا 50 درصد کل تماس ما با پرتوماوراءبنفش تا سن 18 سالگی کسب می شود و75%تا 30سالگی ،بنابراین ما می توانیم دور نمای پوست کودکانمان را با مراقبت از هم اکنون بهبود دهیم .ولی ما مطمئنا می توانیم از هم اکنون تغییرات بیشتر را با مراقبت در مقابل نور خورشید به حداقل برسانیم .

پیشنهاد مطالعه
لیپوترانسفر برای کدام قسمت های بدن مناسب است

ثانیا ،احتمالا به نظر می رسد که پیری پوست دراثر ممکن است حتی با تماس های خفیف با ماوراء بنفش هم ایجاد شود .شواهد موجود بیان می کنند که حتی پیاده روی از مطب یا مغازه به خانه وپهن کردن لباس های شسته شده هم ممکن است به اندازه کافی سبب پیری پوست در اثر تماس با نور آفتاب شود .برای آنکه پوست آسیب ببیند لازم نیست بسوزد یا حتی به رنگ صورتی دربیاید .بنابراین این مسئله به آن معنی است که برای پیشگیری از پیری در اثر نورخورشید مطمئنا لازم است تلاش بیشتری برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی ناشی از نور خورشید انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *