ویتامین‌ها و مواد معدنی برای جلوگیری از سفیدی مو
24 مرداد

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای جلوگیری از سفیدی مو

بررسی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای جلوگیری از سفیدی مو

کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها نه تنها بر سفید شدن مو بلکه بر تمام عملکرد‌های بدن تأثیر منفی دارد. در ادامه این مقاله سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به بررسی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای جلوگیری از سفیدی مو خواهیم پرداخت.

پروتئین (کراتین)

شاید نام کراتین در مسئله مو برای شما چندان غریبه نباشد، چرا که از این ماده برای صاف کردن مو‌های فر نیز استفاده می‌شود. کراتین یک نوع پروتئین است که در سلول‌های سطحی وجود دارد. اگر پروتئین کراتین در فولیکول‌ها تجزیه شود علاوه بر ریزش، موی سفید در سر شما پدیدار خواهد شد. کراتین را نمی‌توان به طور مستقیم تامین کرد، اما شما با تامین پروتئین به بدن‌تان این اجازه را می‌دهید که با تجزیه ساختار پروتئین، کراتین تولید کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : نکات مهم مراقبت از موی خشک

مس

همانطور که می‌دانید گلوبول‌های خون از آهن تشکیل شده‌اند تا بتوانند اکسیژن را با خود حمل کنند. مس به ترکیب آهن با گلوبول‌های خون کمک می‌کند. همچنین مس در تولید ملانین از فولیکول‌ها تأثیر مستقیم دارد. شما می‌توانید مس را از بادام زمینی، بادام، عدس، جگر گاو و قارچ سفید تامین کنید تا دیگر موی سفید در سر شما جوانه نزند.

پیشنهاد مطالعه
درمان ملاسما و درماتیت با فیناسه

کلسیم

کلسیم فقط برای استحکام و تراکم استخوان‌ها نیست. این ماده معدنی به سلامت اعصاب، قلب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. با سلامت قلب و خونرسانی صحیح به فولیکول‌های مو، ملانین به خوبی ترشح می‌شود و دیگر خبری از موی سفید روی سر شما نخواهد بود. شما می‌توانید کلسیم را از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا سبزی‌های برگ‌دار تیره، غلات غنی‌شده و ماهی تامین کنید.

آهن

کمبود آهن به معنای کمبود اکسیژن کافی در بدن است، وضعیتی که به دهیدراته معروف است. اگر اکسیژن و مواد مغذی به موی شما نرسند، نه تنها موی شما سفید خواهد شد بلکه همانند برگ خزان خواهند ریخت. آهن از گوشت، عدس و سبزیجات به خوبی تامین می‌شود.

 

ویتامین B-5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین ب5 ماده مغذی است که در تولید گلوبول قرمز و تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B5 در معکوس کردن رنگ موی موش تأثیر دارد اما هنوز تایید نشده است که این اتفاق در انسان هم می‌افتد. به هر حال مصرف این ویتامین تأثیرات مثبتی دارد که ضامن سلامتی شماست.

دلایل رشد موی سفید در کودکان و جوانان | متخصص پوست اصفهان

ویتامین B6

این ویتامین به متبولیسم و ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این موارد ویتامین B6 به موهای شما طراوت می‌بخشد و مانع از خشکی مو و شکستن مو‌ها می‌شود. شما می‌توانید این ویتامین را از غذاهای مختلف مانند ماهی، مرغ، سیب زمینی و میوه‌های غیر مرکبات دریافت کنید.

پیشنهاد مطالعه
علل اصلی خارش کف دست (1)

ویتامین B-9 (اسید فولیک)

کمبود این ویتامین باعث تجزیه مو، پوست و ناخن می‌شود. ویتامین B9 در غذاهایی همچون لوبیا، مارچوبه، سبزیجات برگ‌دار و مرکبات پیدا می‌شود.

ویتامین B-12

عامل اصلی سفید شدن مو کمبود ویتامین B12 است. همانطور که قبلا اشاره کردیم با کمبود B12 اکسیژن به فولیکول‌ها نمی‌رسد و در نتیجه ملانین تولید نمی‌شود. ویتامین B12 را از غذاهای همچون گوشت، محصولات لبنی و غلات غنی شده تامین کنید تا دیگر موی سفید در سرتان دیده نشود.

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می‌شود؟ اگر این سؤال در ذهن شما شکل گرفته است باید بگویم کمبود همه ویتامین‌های گفته شده در سفید شدن مو بی‌تأثیر نیستند اما اصلی‌ترین ویتامینی که موجب رویش موی سفید می‌شود ویتامین B12 است.

درمان موی سفید

تغییر سبک زندگی برای پیشگیری و درمان هر مشکلی در زندگی کارساز است. اما آیا تغییر سبک زندگی در یک واژه خلاصه می‌شود؟ جواب خیر است چرا که تغییر سبک زندگی به معنای شروع یک زندگی جدید است، که نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و شناخت بایدها و نبایدها است. در ادامه به بررسی بهترین سبک زندگی برای داشتن موهای با طراوت و رنگی می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه
اصول ورزش بعد از تزریق چربی به صورت

مصرف آنتی اکسیدان برای جلوگیری از رویش موی سفید

مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • ماهی

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

مصرف ویتامین‌ها جلوی سفید شدن مو را می‌گیرد

هر کسی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد، باید غذاهای پر از آن ویتامین را مصرف کند. به عنوان مثال، غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت منابع خوب ویتامینB12 هستند و شیر، سالمون و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند.

مکمل‌های ویتامینی که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می‌توانند کمبوداین ویتامین‌ها را برطرف کنند. در ادامه در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ترک سیگار

سیگار نه تنها باعث سفیدی موی شما می‌شود بلکه اثرات مخربی را بر روی ریه و قلب می‌گذارد. امروزه روش‌های نوینی برای ترک عادت سیگارکشیدن وجود دارد. شما می‌توانید برای ترک سیگار به روانپزشک مراجعه کنید یا در کلاس‌های ترک سیگار شرکت کنید تا راحت‌تر بتوانید از لحاظ روانی سیگار را کنار بگذارید.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

درمان علل مختلف خارش پوست

آنچه باید در مورد زرد زخم بدانیم

روش های درمانی خونریزی زیر پوستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *