لیزر و درمان بیماری های پوستی(بخش اول)
11 تیر

لیزر و درمان بیماری های پوستی(بخش اول)

دکتر ابوالفضل جویا

متخصص و جراح پوست و مو و زیبایی و لیزرهای تخصصی

از لیزر برای مسائل متعددی استفاده می شود که در دسته بندی کلی می توان به درمان بیماری های پوستی و روش های زیبایی اشاره کرد. در اینجا به نقش لیزر درمانی در کنترل و بهبود بیماری ها و عارضه های پوستی اشاره می کنیم.

١. پسوریازیس

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در ایران پسوریازیس است که باید اشاره کنیم در حال حاضر هیچ درمان صددرصدی برای بهبود کامل آن وجود ندارد.

در مرحله آخر این بیماری درصورتی که پزشک نتواند از روش های درمانی دارویی پاسخ مناسبی بگیرد، از لیزرها برای بهبود علایم بیماری استفاده می کند که همراهی آن با کنترل استرس یکی از بهترین راه های جلوگیری از شدت و گسترش پسوریازیس است.

پیشنهاد مطالعه
مزوتراپی چیست و چه نقشی در زیبایی پوست دارد ؟

٢. خال های عروقی 

این عارضه را گاه در صورت بچه های کوچک می بینیم و لیزر می تواند آنها را برطرف کند. ماه گرفتگی ها هم در همین رده هستند که وقتی بچه ها به سن خاصی برسند، پزشک می تواند با کمک لیزر از پیشرفت و بزرگ شدن ضایعات جلوگیری کند.

٣. لک حاملگی 

این عارضه که هم در زمره بیماری ها و هم در زمره عارضه های ضدزیبایی شناخته می شود و به آن ملاسما هم می گویند، ازجمله عارضه های پوستی است که لیزر برای بهبود آن نقش دارد. این لک وابسته به هورمون است و همزمان با درمان های دارویی می توان از لیزردرمانی هم استفاده کرد که به کم رنگ شدن لک ها کمک می کند.

پیشنهاد مطالعه
عوارض جانبی واکسن گارداسیل

البته باید گفت از آنجا که بروز آنها هورمونی است، درمان کاملی ندارند و تنها می توان لک ها را کم رنگ کرد. ضمن آنکه برگشت مجدد هم دارد که البته زمان دارد و گاهی ممکن است پس از دو یا حتی ١٠ سال برگردد. برای درمان دارویی همزمان بیمار باید آزمایش های هورمونی هم بدهد.

٤. جای جوش بلوغ

این مشکل که به آن آکنه اسکار هم گفته می شود، جای جوش های بلوغ در جوان هاست که به شکل عارضه های پوستی باقی می ماند.این اسکار به شکل جای آبله مرغان یا فرورفتگی هایی بر سطح پوست خودنمایی می کند و با لیزرهای جدید می توان آن را تا ٨٠ درصد رفع و درمان کرد؛ البته اگر فرد هنوز هم دچار آکنه است، باید همزمان برای درمان آکنه فعالش، درمان دارویی شود.

پیشنهاد مطالعه
نحوه انجام عمل بلفاروپلاستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *