علل بیماری آرگیریا یا آبی چیست؟
16 آذر

علل بیماری آرگیریا یا آبی چیست؟

بررسی علل بیماری آرگیریا یا آبی

علت بیماری آرگیریا یا آبی

بیماری آرگیریا از قرار گرفتن بیش از حد در معرض ترکیبات شیمیایی عنصر نقره یا گرد و غبار آن ناشی می‌شود. بارزترین نشانه این بیماری تغییر رنگ پوست است. در افراد مبتلا به آرگیریا، پوست به رنگ آبی یا آبی – خاکستری تغییر پیدا میکند. آرگیریا می‌تواند به دو شکل آرگیریای محلی و آرگیریای فراگیر بروز یابد. آرگیریای فراگیر روی قسمت‌های بزرگی از سطوح در معرض دید بدن تأثیر می‌گذارد و آرگیریای محلی در مناطق محدودی از بدن، از جمله بخش‌هایی از پوست، بخش‌هایی از غشاء مخاطی یا ملتحمه بروز دیده میشود.

تاریخچه بیماری آبی یا آرگیریا

استفان بیبوروسکی، که در سال ۱۸۹۱ در لهستان به دنیا آمد، یکی از مبتلایان به این بیماری بود. مادر او تصور می‌کرد که بیماری او ناشی از مجروح شدن شوهرش به وسیله یک شیر می‌باشد. مادر استفان او را موجود پلیدی می‌دانست؛ و به همین خاطر وقتی استفان ۴ ساله بود، او را به یک گروه نمایشی آلمانی داد. در سال ۱۹۰۱ او به آمریکا رفت و در آنجا هم مشغول نمایش و اجرای حرکات ژیمناستیک شد.

پیشنهاد مطالعه
کاهش چربی بینی با راهکار مناسب

با وجود بیماری و وضعیت محدود کننده ظاهر، از او به عنوان یک جنتلمن خوش‌ پوش و کسی که قادر بود به پنج زبان مختلف صحبت کند، یاد می‌شود. در سال ۱۹۲۰ او به آلمان رفت و سرانجام در سال ۱۹۳۲ بعد از یک سکته قلبی درگذشت.

در سال ۱۹۶۰ در ایلات کنتاکی آمریکا خانواده‌ای زندگی می‌کردند که پوست بدن آن‌ها به رنگ آبی بود. از این رو این خانواده به نام «خانواده آبی» معروف بودند. این ویژگی نسل به نسل در این خانواده انتقال یافت.

تشخیص و درمان آرگیریا | متخصص پوست اصفهان

درمان آرگیریا

طبق تحقیقات انجام شده در علت ایجاد این بیماری؛ شکل گیری یک سری مکانیزم شیمیایی بین بافت های بدن و نقره موثر است؛ که این مکانیزم ها موجب ایجاد و ورود نمک هایی در پوست میشوند. سپس با برخورد نور آفتاب و واکنش های شیمیایی دیگر،پوست آبی دیده خواهد شد. تاکنون روش قطعی برای درمان این بیماری یافت نشده است.

پیشنهاد مطالعه
درمان ریزش مو با فیناستراید

اما تحقیقات اخیر نشان میدهد؛ درمان با لیزر کیوسوئیچ (QS) می تواند تا حدودی تغییر رنگ پوست در این بیمران را بهبود بخشد. لیزر کیوسوئیچ (QS) پالس های نور با شدت بالا را بر روی پوست ناحیه درگیر می تاباند. در سال 2015، محققین به مرور شش تحقیق در زمینه استفاده از لیزر کیوسوئیچ (QS) برای بهبود آرگیریا پرداختند؛ که در نتیجه این تحقیقات دریافتند؛ یک جلسه درمان با لیزر کیوسوئیچ می تواند بهبود نسبی در خصوص تغییر رنگ پوست افراد مبتلا به آرگیریا ایجاد نماید.

با این وجود بهترین روش، پیشگیری از این بیماری است. روشهای پیشگیرانه بیماری آرگیریا عبارتند از:

  • استفاده از کرم های ضد آفتاب با درصد محافظت بالا در برابر نور خورشید
  • محدود کردن زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • استفاده از لباس ها و عینک محافظ مناسب در هنگام کار با فلز نقره
  • پرهیز از مصرف داروها، مکمل ها و مواد آرایشی حاوی نقره
پیشنهاد مطالعه
ویتامین C و سلامت پوست

عوارض بیماری آرگیریا

جز تغییر در رنگ پوست و برخی از تغییرات خلقی، عوارض دیگری در مبتلایان به آرگیریا گزارش نشده است. البته مشکلات خلقی این بیماران نیز به دلیل تمایز آنها از لحاظ ظاهری با دیگر افراد جامعه است.

متخصص پوست اصفهان | دکتر جویا را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

تشخیص و درمان آرگیریا

روش های درمان لک صورت یا ملاسما

درمان کلویید یا گوشت اضافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *