روش های تشخیص و درمان علائم ماداروزیس
4 آذر

روش های تشخیص و درمان علائم ماداروزیس

روش های تشخیص و درمان علائم ماداروزیس چیست؟

ماداروز یک اصطلاح پزشکی است که به ریزش مژه یا ابرو اشاره دارد. همچنین یک علامت بالینی است که می تواند در بیماری های مختلف از اختلالات پوستی موضعی تا بیماری های سیستمیک سخت رخ دهد. ماداروز باتوجه به علت آن می تواند زخمی یا غیر زخمی باشد. در ادامه مقاله امروز سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان به بررسی روش های تشخیص و درمان علائم ماداروزیس خواهیم پرداخت.

ماداروز را می توان از نظر بالینی بر اساس شرح حال و معاینه کافی تشخیص داد. آزمایش های مفید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• بیوپسی پوست
  • تریکوسکوپی (درموسکوپی مو)
  • خراش قارچ برای میکروسکوپ و کشت
  • آزمایش خون به عنوان مثال، عملکرد تیروئید و سطح ویتامین A
  • سواب های پوستی برای کشت باکتری و آزمایش های آزمایشگاهی برای عفونت های ویروسی، مانند سنجش واکنش زنجیره ای پلیمر از (PCR)

مطالعه بیشتر : پیشگیری و درمان اگزمای زمستانی

ریزش ابرو و مژه چگونه درمان می شود؟

درمان خاص برای ماداروز به علت اصلی آن بستگی دارد (به عنوان مثال، آنتی بیوتیک ها برای ماداروزیس ناشی از عفونت باکتریایی توصیه می شود). تشخیص فوری و زودهنگام یک پیش نیاز مهم برای مدیریت ماداروزیس است. برای این منظور، ماداروز را می توان به طور گسترده به دو دسته زخمی و غیر زخمی تقسیم کرد.

علل و علائم ابتلا به بیماری پسوریازیس

در ماداروز غیر اسکار، به طور کلی رشد مجدد مو پس از درمان اختلال اولیه رخ می دهد. اگرچه ماداروز غیر زخمی است، رشد مجدد مو رخ نمی دهد. در چنین مواردی و در موارد اسکار ماداروزیس، پیوند مو برای اهداف زیبایی ضروری است.

بررسی علل گودی زیر چشم | بررسی علل گودی زیر چشم

اقدامات غیر اختصاصی قابل استفاده در ماداروزیس، عبارتند از:

• استتار آرایشی و بهداشتی
  • مژه و ابروهای مصنوعی
  • تاتو و درماتوگرافی ابرو

محلول ماینوکسیدیل ممکن است در درمان موضعی ریزش ابرو ناشی از آلوپسی آره آتا به صورت محلول ۵ درصد دو بار در روز استفاده شود. رشد مو معمولاً از ۱۲ هفته شروع می شود و در حدود ۱۲ ماهگی به اوج خود می رسد. ایمپلنت های نایلونی توسط برخی افراد استفاده می شد. در حال حاضر، آنها در بسیاری از کشورها به دلیل عوارضی مانند زخم و عفونت ممنوع هستند.

خال های مادرزادی

پیوند مژه

برای پیوند مژه، موهای حاصل از فولیکول به یک سوزن چشم فرانسوی کشیده و سپس به پلک‌ها وارد می‌شود و از لبه پلک در ناحیه موقعیت طبیعی مژه‌ها بیرون کشیده می‌شود. سپس فولیکول در مسیر مشخص توسط سوزن در موقعیت خود باقی می ماند. سپس ممکن است موها در صورت لزوم کوتاه شوند.

کاشت مژه نیز ممکن است با استفاده از پیوند کامپوزیت نواری از ابرو انجام شود. این روش به دلیل شباهت بین موهای ابرو و مژه مورد توجه قرار می گیرد.

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

سایر تکنیک های موجود برای بازسازی مژه عبارتند از پیوند واحد فولیکولی و واحد فولیکولی معکوس، پیوند واحد فولیکولی دوگانه، پیوند تک مو با استفاده از تکنیک دوخت یا کاشت.

بیماری پوستی میلیا چیست؟ | علل، علائم

پیوند ابرو تقریباً موفقیت کلی را نشان می دهد. موهای ابرو معمولاً بعد از سه تا چهار ماه شروع به رشد می کنند و در حدود شش ماهگی به طور کامل رشد می کنند.

پیوند مژه به دلیل درجه بیشتر جابجایی، موفقیت کمتری دارد. این ممکن است با کاشت تعداد بیشتری مژه جبران شود. با این حال، اغلب ممکن است شش پیوند مو در هر پلک کافی باشد، اگرچه افراد دیگری هستند که تا ۴۰ تار مو در هر پلک را پیوند می زنند.

بنابراین، بسیاری از روش‌های جراحی که برای ریزش ابرو و مژه توضیح داده شد، ثابت کرده‌اند که یک روش موثر برای مدیریت زخم ماداروزیس هستند.

تشخیص و درمان علت ترشح چرک از پوست سر

زمان استفاده از داروی فیناسه