تزریق بوتاکس چیست؟
17 فروردین

تزریق بوتاکس چیست؟

تزریق بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک پروتئین تصفیه شده و مخدر اعصاب است که در هنگام تزریق بوتاکس مستقیم به عضله، باعث آزاد و شل شدن عضلات می شود. این محصول در یک آزمایشگاه کنترل شده از باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم گرفته می شود. ماده بوتاکس بر روی علائم شیمیایی تاثیر می گذارد که توسط اعصاب، برای عضلات ارسال شده و باعث حرکت آنها می شود. در اکثر مواقع چین و چروک در نتیجه حرکت های تکراری پوست و حرکت های صورت که در طول روز بطور مکرر اتفاق می افتد، ایجاد می شود. با گذشت زمان این چروک ها می توانند بزرگ و عمیق شوند. روش درمانی تزریقبوتاکس می تواند عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند را آزاد کند و به این ترتیب پوست بیمار می تواند صاف شده و ظاهر طبیعی خود را پیدا کند.

از روش تزریق بوتاکس می توان به عنوان یک روش پیشگیرانه و ترمیمی جهت بهبود مشکلات ظاهری بیمار از سطح متوسط تا جدی استفاده کرد. در حال حاضر از روش تزریق بوتاکس در موارد زیر بطور گسترده استفاده می شود:

تزریق بوتاکس برای رفع خط اخم (خطوط مربوط به برآمدگی پیشانی میان دو ابرو)،درضمن توجه داشته باشید افتادگی زیاد در ناحیه بالای صورت نیازمند عمل جراحی لیفت ابرو بوده و نمی‌توان از تزریق بوتاکس برای رفع آن استفاده کرد.

رفع چین و چروک ایجاد شده در بخش بالای صورت با تزریق بوتاکس (شامل پیشانی و گوشه چشم ها) و همچنین کشیدن پوست گردن

بهبود خطوط پا کلاغ با تزریق بوتاکس (خطوط کنار ناحیه کانتال)

از بین بردن جای جوش با تزریق بوتاکس

روش درمانی زیبایی تزریق بوتاکس بهترین روش درمانی است که می تواند برای لیفت پیشانی انجام شود و ظرف مدت ۱۰ دقیقه تاثیر شگفت انگیز بر ظاهر شما داشته باشد. روش درمانی زیبایی تزریق بوتاکس به منظور شل کردن موقت عضلاتی در نظر گرفته شده که سفت شدن آنها باعث ایجاد چین و چروک یا علائم پیری در افراد بزرگسال می شود. به عنوان یکی از شناخته شده ترین محصولات تجویز شده در جهان، تزریق بوتاکس یکی از رایج ترین عمل های جراحی انجام شده در حوزه زیبایی است. به همین خاطر در اکثر کلینیک های تخصصی می توان مشاهده کرد که تزریق بوتاکس از پر تعداد ترین روش های درمانی است که بدون نیاز به عمل جراحی بر روی بیماران انجام می شود. تزریق زیبایی بوتاکس برای مردان و زنان بزرگسال در سنین بین ۱۸ تا ۶۵ سالگی در نظر گرفته شده است. اگر شما به دنبال بازیابی جوانی و شادابی ظاهر خود هستید یا می خواهید وضعیت چین و چروک و خطوط صورت خود را بهبود بخشید، این روش درمانی می تواند بهترین روش مناسب برای شما باشد. تزریق بوتاکس به پوست بیمار با استفاده از یک سوزن بسیار کوچک انجام می شود و معمولاً فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارد. پس از تزریق بیمار بدون ناراحتی یا با ناراحتی بسیار کم می تواند به فعالیت عادی خود باز گردد. به این ترتیب عضلات تحت درمان به تدریج ضعیف می شوند و در نتیجه برای نمایان شدن نتایج معمولاً به دو هفته زمان نیاز است. پس از تزریق معمولاً ۳ تا ۶ ماه بعد نیاز به جلسات درمانی مجدد وجود خواهد داشت تا به این ترتیب نتایج عمل جراحی در صورت موقت بودن آنها حفظ شوند.

پیشنهاد مطالعه
سن مناسب لیپوساکشن چند است ؟

نحوه تزریق بوتاکس

این تزریق توسط کارشناسان متخصص انجام می شود که با آناتومی صورت آشنا هستند و معمولاً لازم است قبل از عمل جراحی مشاوره لازم به شما ارائه شود. در جلسه مشاوره وضعیت سلامتی و سابقه بیماری شما مورد بررسی قرار می گیرد و اهداف مورد نظر شما از انجام این روش درمانی بررسی می شود. در ادامه لازم است نواحی خاص بدن که قرار است بوتاکس به آنها تزریق شود مورد بررسی قرار گیرد و جزئیات این روش به همراه خطرات آن و نیز مراقبت های لازم پس از انجام آن به اطلاع شما برسد. در این زمان لازم است صورت بیمار بطور دقیق بررسی شود تا با توجه به آناتومی آن محل های دقیق تزریق بوتاکس مشخص شود. در این جلسه سوالات بیمار مطرح شده و پاسخ داده می شود و در ادامه اگر شما مایل به استفاده از این روش درمانی باشید، امکان انجام آن پس از جلسه مشاوره وجود خواهد داشت. قبل از این روش درمانی، از صورت شما عکس گرفته می شود تا شما بتوانید با مقایسه وضعیت خود پس از عمل با این عکس مقدار بهبود در ظاهر خود را ارزیابی کنید. در این زمان یک رضایت نامه در اختیار شما قرار می گیرد که توسط بیمار امضا می شود و به همراه آن خلاصه ای از سابقه سلامتی بیمار و نیز هر گونه مسائل مربوط به نوع تزریق تجویز شده و آلرژی ها و شرایط درمانی که ممکن است شما داشته باشید، ارائه خواهد شد. ماده بوتاکس در شیشه های شفاف به شکل یک پودر وکیوم شده در بازار موجود است. نحوه تزریق بوتاکس به اسن صورا است که پودر با محلول سدیم کلرید ۰٫۹% استریل رقیق شود و سپس مایع تهیه شده به یک سرنگ وارد می شود. تزریق این ماده با استفاده از یک سوزن بسیار نازک انجام می شود و به همین خاطر این تزریق برای بیمار بسیار قابل تحمل است. شما ممکن است حتی وارد شده سوزن در پوست خود را نیز حس نکنید. ممکن است قبل از تزریق از مواد بی حسی برای بیمار استفاده شود. در این حالت لازم است مقداری ماده بی حسی در هر ناحیه استفاده شود و در این زمان ناحیه هایی که قرار است تزریق در آنها انجام شود بی حس خواهد شد. تزریق نهایی فقط چند دقیقه طول خواهد کشید.

نتایج و بهبودی

 

پس از استفاده این روش درمانی مدت زمان لازم برای استراحت بیمار در سطح حداقل قرار خواهد داشت و شما می توانید به فعالیت های عادی روزمره خود باز گردید. در این رابطه به شما دستورالعمل های مراقبت های مورد نیاز در خانه، داده خواهد شد. محل تزریق بوتاکس در پوست بیمار ممکن است کمی قرمز شده و ورم کند. کبودی در زیر پوست برای چند روز اول مشاهده گردد.

نتایج این روش درمانی در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت مشاهده می شود، اما برای مشاهده تاثیرات نهایی به ۲ هفته زمان نیاز است. این نتایج می توانند بین ۳ تا ۵ ماه دوام و ماندگاری داشته باشند و این ماندگاری بستگی به شرایط خاص هر بیمار دارد. در ادامه اگر شما از تزریق های بعدی استفاده نکنید، تغییرات ایجاد شده در پوست شما به تدریج به حالت عادی قبل از تزریق باز خواهند گشت. با گذشت زمان می توان متوجه شد اگر بیمار بطور منظم از این تزریق ها استفاده کند، نتایج حاصل از این روش درمانی طولانی مدت تر خواهد بود و فاصله زمانی بین تزریق ها طولانی تر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه
درمان تاول پا

عوارض

 

معمولا سوالات رایج تزریق بوتاکس درمورد عوارض بوتاکس می باشد در پاسخ باید گفت: خستگی، ناراحتی یا درد در محل تزریق، سر درد، افتادگی چشم و واکنش های آلرژیک از عوارض تزریق بوتاکس گزارش شده برای تزریق بوتاکس هستند و اغلب عارضه خطرناکی به دنبال ندارد. علاوه بر این ممکن است بیمار با برخی عوارض جانبی دیگر نیز در این حوزه مواجه شود. پزشک یا فرد تزریق کننده احتمالاً درباره این عوارض با شما صحبت خواهد کرد. همواره مطمئن شوید که با تزریق کننده خود درباره مسائل زیر صحبت کرده اید:

  • هر گونه شرایط عصبی یا عضلانی که با آن مواجه هستید
  • زمان آخرین تزریق انجام شده
  • وجود هر گونه آلرژی در بدن
  • داروهایی که در هم اکنون مصرف می کنید و داروهایی که قرار است در آینده نزدیک مصرف نمایید
  • باردار بودن، برنامه ریزی برای باردار شدن یا شیر دهی
  • جراحی صورت
  • سایر شرایط درمانی که می تواند به تزریق بوتاکس یا نتایج حاصل از این عمل واکنش نشان دهد.

خواص درمانی بوتاکس

امروزه برای تزریق بوتاکس استفاده هایی غیر از زیبایی نیز وجود دارد. در حقیقت، استفاده از بوتاکس برای اهداف زیبایی یک کشف تصادفی است. این تاثیر در هنگام استفاده از این ماده برای درمان بیماری کشف شد. یکی از رایج ترین استفاده های درمانی تزریق بوتاکس برای درمان عرق کردن زیاد و میگرن است.

هایپر هیدروز (تعریق زیاد) چیست؟

هایپر هیدروز به صورت عامیانه به عنوان تعرق بیش از حد شناخته می شود، این اعتقاد وجود دارد که در حدود ۳% جمعیت جهان از این مشکل رنج می برند. هایپر هیدروز زمانی اتفاق می افتد که هیپوتالاموس (بخشی از مغز که کنترل دمای بدن را بر عهده دارد) واکنش بیش از حد به دمای بدن نشان داده و سیگنال ترشح عرق را به غده های عرق در پوست ارسال می کند. در این رابطه همچنین مشکل ممکن است مربوط به سیستم عصبی باشد که پیام های ارسال شده از هیپوتالاموس را به غده های عرق می رساند. به هر حال دلایل ابتلا به هایپر هیدروز مشخص نیست، اما این مشکل می تواند به خاطر برخی مسائل همچون ورزش کردن، مصرف غذای تند، دلهره و نگرانی تشدید شود. اگر یک نفر از بیماری هایپر هیدروز رنج می برد و این موضوع در نتیجه سایر شرایط درمانی یا مصرف داروها ایجاد نشده است، به این شرایط در اصطلاح هایپر هیدروز اولیه کانونی گفته می شود. معمولاً، این شرایط در سنین اولیه فرد ایجاد می شود و در تمام طول زندگی وی ادامه پیدا خواهد کرد. کسانی که به بیماری تعریق زیاد مبتلا هستند در نقاط خاص بدن همچون صورت، دست ها، پاها و زیر بغل با تعرق زیاد مواجه می شوند. این نواحی بطور معمول محل تجمع غده های عرق در بدن هستند. اگر یک طرف بدن تحت تاثیر این مشکل قرار گیرد، آنگاه در اکثر موارد طرف دیگر نیز به بیماری تعریق زیاد مبتلا خواهد شد و این مسئله به صورت متقارن در بدن بیمار قابل مشاهده است. این مشکل معمولاً در طول خواب برای بیمار اتفاق نمی افتد. تزریق بوتاکس می تواند بطور جدی باعث کاهش بیماری هایپر هیدروز زیر بغل شود. به این ترتیب یک کاهش چشمگیر در سطح عرق تولید شده در زیر بغل بیمار در روزهای اول پس از درمان تعریق زیاد مشاهده می شود و این تاثیر درمانی تا یک ماه دوام و ماندگاری دارد.

پیشنهاد مطالعه
توصیه‌های پزشکی در خارش پوست

درمان میگرن با تزریق بوتاکس

میگرن ها و سر درد های جدی توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان در سنین بین ۱۰ تا ۵۰ سالگی مشاهده می شود و زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر خود قرار می دهد. این مشکل می تواند توانایی حرکت افراد بیمار را از بین ببرد و به این ترتیب آنها حتی از انجام ساده ترین کارها ناتوان خواهند شد. به هر حال میگرن ها فقط سر دردهای شدید نیستند؛ بلکه علاوه بر این گاهی اوقات میگرن با سایر علائم همچون حالت تهوع، استفراغ، و نور گریزی (فوتوفوبی) نیز همراه هستند. یک نشانه از این موضوع که به عنوان یک علامت خطر نیز شناخته می شود را می توان نیم ساعت قبل از شروع سر درد در بیمار مشاهده کرد. این نشانه می تواند قابل مشاهده یا قابل حس کردن باشد. اگر این نشانه قابل مشاهده باشد، بیمار با کم و زیاد شدن نور در اشیا موجود در ناحیه دید خود مواجه می شود. اما اگر این نشانه قابل حس کردن باشد، به صورت سر گیجه و بی حسی در انتهای اعضای بدن یا صورت قابل درک است. میگرن می تواند به خاطر برخی عوامل خاص همچون تغییرات هورمونی، استرس، افسردگی و قرار گرفتن در معرض نور ایجاد شود. علت میگرن هنوز نا شناخته است، اما ژن ها تاثیر مشخص در این رابطه دارند. برای درمان میگرن می توان از تزریق بوتاکس در افراد بزرگسال استفاده کرد. به این ترتیب به بیمار برای جلوگیری از سر دردهای مزمن در سنین بالای ۱۸ سال کمک می شود.

هزینه

 

هزینه تزریق بوتاکس بر اساس واحد بوتاکس مورد استفاده اندازه گیری می شود. تعداد واحدهای مورد نیاز در این حالت بستگی به ناحیه تحت درمان دارد.

یک تصور غلط رایج درباره تزریق بوتاکس این است که این روش می تواند همه حرکت ها و حالت های عادی صورت را از بین ببرد. در حقیقت هدف از تزریق بوتاکس نرم کردن خطوط صورت است و کمک می کند تا ظاهر بیماران بطور طبیعی بهبود پیدا کند. در طول جلسه مشاوره، پزشک درباره سابقه سلامتی با شما صحبت می کند، نوع روش درمانی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف زیبایی مورد نظر شما را مشخص می کند و به نگرانی ها و سوالات شما در این زمینه پاسخ می دهد. بر این اساس پزشک تعداد واحد های مورد نیاز برای شما و قیمت بوتاکس را مشخص می کند و خطرات احتمالی ناشی از این روش درمانی و نتایج مورد انتظار آن را برای شما توضیح می دهد. بنابراین قیمت تزریق بوتاکس در افراد متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *