بهداشت بالش و سلامت پوست
17 مرداد

بهداشت بالش و سلامت پوست

بررسی بهداشت بالش و سلامت پوست

همه ما یک سوم از عمر خود را در خواب می‌گذرانیم و در تمام این مدت صورت به طور مستقیم با بالش در تماس هستند. در نگاه اول بالش نرم و راحت ما ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما خوب است بدانید که بالش می‌تواند به راحتی سلامت پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد. در مطلب امروز سایت دکتر ابوالفضل جویا ، متخصص پوست اصفهان بهداشت بالش و سلامت پوست را مورد بررسی قرار می دهیم.

تاثیر بالش بر سلامت پوست

بالش‌ها می‌توانند بستر مناسبی برای تجمع عرق، باکتری، بقایای محصولات آرایشی بهداشتی پوست و مو، روغن‌ و چربی‌ها، آب دهان و … باشند. تصور کنید در حالی که بالش شما ممکن است تمیز به نظر برسد، هر شب مقداری از این مواد بین پوست، مو و بالش شما در حال رد و بدل شدن است

اما خوب است بدانید که همه این عوامل به راحتی سلامت و زیبایی پوست و موی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر در طول روز حداقل 7 تا 8 ساعت بخوابید، پوست شما به مدت 210 تا 240 ساعت در ماه در معرض تمام آلودگی‌های تجمع یافته در بافت رو بالشی قرار می‌گیرد.

مسدود شدن منافذ پوست با بالش

بالش و روبالشی‌ها تنها در عرض یک تا دو شب استفاده کثیف می‌شوند و می‌توانند به محلی برای تجمع آلودگی‌ها و مواد شیمیایی مضر تبدیل شوند. پوست و موی شما در تمام طول خواب با همه این کثیفی‌ها و میکروارگانیسم‌ها در تماس هستند و این امر، التهاب پوستی را تحریک می‌کند و علاوه بر مسدود کردن منافذ، باعث ایجاد جوش و آکنه‌های چرکی و ملتهب نیز می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
لیفت ابرو چیست ؟

بی اثر شدن روتین شبانه پوست با بالش کثیف

بیشتر ما روتین مراقبتی مخصوصی برای محافظت و تقویت پوست خود در شب داریم. اما اگر دقیقا قبل از خواب این روتین پوستی را انجام می‌دهید، تمام زحمات شما بی‌اثر می‌شوند. اگر شما هم جز افرادی هستید که پس از شستشوی پوست و استفاده از مرطوب کننده، آبرسان، تونر و .. به رختخواب می‌روید، متاسفانه باید بدانید که روتین پوستی و تمام محصولات مراقبتی که استفاده می‌کنید، احتمالا بی‌اثر هستند. در این حالت پوست شما به طور مستقیم با بالش در تماس است و بیشتر محصولاتی که روی سطح پوستتان استفاده می‌کنید، به بالش و روبالشی منتقل می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، توصیه می‌شود روتین شبانه خود را حداقل نیم تا یک ساعت قبل از خواب انجام دهید.

بهداشت بالش و سلامت پوست | دکتر ابوالفضل جویا (بهترین متخصص پوست در اصفهان، بهترین متخصص ژل و بوتاکس، بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر)

ایجاد چین و چروک پوستی

تماس پوست صورت با روبالشی‌های نخی هنگام خوابیدن، پوست شما را تحت فشار قرار می‌دهد. به خصوص افرادی که معمولا به پهلو می‌خوابند و یا عادت دارند هنگام خواب صورت خود را به بالش فشار دهند، بیش از دیگر افراد در معرض این فشار قرار می‌گیرند. فشار و اصطکاکی که بین پوست و روبالشی ایجاد می‌شود، می‌تواند زمینه ساز ایجاد خشکی و چین و چروک‌های پوستی باشد. این نوع از چین و چروک‌ها معمولا به صورت چروک‌های ریز پاکلاغی اطراف چشم، خطوط اطراف دهان، پیشانی و اطراف بینی ظاهر می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
دلایل التهاب و قرمزی گونه ها
این معضل با افزایش سن به چند دلیل بدتر می‌شود:

در بازه سنی میانسالی، تحرک ما در طول خواب نسبت به دوران کودکی و جوانی کاهش می‌یابد، به این معنی که معمولا در طول شب برای مدت طولانی وضعیت بدن خود را تغییر نمی‌دهیم و در نتیجه فشار بیشتری به قسمت خاصی از پوست صورت وارد می‌کنیم. با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد و نازک‌تر می‌شود. در نتیجه پوست حساسیت بیشتری نسبت به عوامل محیطی از خود نشان می‌دهد.

سلامت پوست خود را در طول خواب تضمین کنید

  • هنگام انتخاب بالش، بالشی را در نظر بگیرید که به شما کمک کند بیشتر اوقات به پشت بخوابید. این بالش‌ها معمولا اضلاع برجسته‌ای دارند و مانع از غلت خوردن در طول مدت خوابیدن می‌شوند. بنابراین از برخورد پوست با بالش و ایجاد آکنه، چین و چروک پوستی و … جلوگیری می‌نمایند.
  • روبالشی خود را حداقل هفته‌ای یک تا دوبار بشویید.
  • برای شستن روبالشی، از مواد شوینده ملایم استفاده و سعی کنید از سفید کننده، مواد شوینده قوی و شوینده‌هایی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند استفاده نکنید.
  • بالش خود را هر شب برگردانید و از روی دیگر آن استفاده کنید.
  • هر 6 ماه یکبار بالش خود را عوض کنید.
پیشنهاد مطالعه
افزایش سرعت رشد ابروها
لینک های کاربردی:

متخصص پوست اصفهان _ بهترین متخصص ژل و بوتاکس _ بهترین متخصص تزریق چربی و لیپوترانسفر

متخصص پوست، مو و زیبایی اصفهان در کلینیک۲۴ 

تاثیرات تزریق چربی (لیپوترانسفر) در کلینیک ۲۴

دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان در دکتر آف _ لیپوترانسفر یا تزریق چربی در دکتر آف

کانال آپارات دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان را دنبال کنید


مطالب پیشنهادی سایت دکتر ابوالفضل جویا (بهترین متخصص پوست در اصفهان):

بررسی لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی

درباره لیزر موهای زائد بیکینی بیشتر بدانید!

آیا لیزر موهای زائد برای مردان مناسب است؟

آیا لیزر موهای زائد می‌تواند باعث نازایی شود؟

قبل و بعد از لیزر موهای زائد چه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *