مقایسه روش های مختلف درمان میخچه و پینه
16 مرداد

مقایسه روش های مختلف درمان میخچه و پینه

روش های مختلف درمان میخچه و پینه چیست؟

در ادامه این مطلب سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص ژل و بوتاکس به بررسی و مقایسه روش های مختلف درمان میخچه و پینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پیشگیری از میخچه و پینه

برای جلوگیری از ایجاد میخچه و پینه مهم‌ترین اقدام رعایت اصول اولیه مراقبت از پوست و حفظ سلامت پوست است. اقدامات زیر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به میخچه و پینه کمک کند:

  • با استفاده از یک برس شستشو، هر شب پا را با آب و صابون شستشو دهید.
  • بعد از شستن و خشک کردن پا ها، از کرم مرطوب کننده‌ی مخصوص پا استفاده کنید. از لوسیون بدن استفاده نکنید.
  • از کفش و جوراب با سایز مناسب که باعث مالش و اصطکاک پوست نمی‌شود استفاده کنید.
  • برای خرید کفش در انتهای روز اقدام کنید زیرا در طول روز سایز پا افزایش می‌یابد و در انتهای شب پا در بزرگ ترین سایز خود قرار دارد.
  • برای معاینه و بررسی‌های لازم، به صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه کنید.
  • هنگام کوتاه کردن ناخن‌های پا، مستقیم و نه زاویه دار، ناخون‌ها را برش دهید.
  • با استفاده از سنگ پا به آرامی پوست سفت و خشن را حذف کنید.
  • هر روز جوراب تمیز بپوشید و برای جلوگیری از عرق کردن از پودر بچه استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از ابزار، دستکش بپوشید.
  • با درمان، میخچه و پینه می‌تواند برطرف شوند، اما بدون تغییرسبک زندگی یا استفاده از کفش مناسب ممکن است دوباره ایجاد شوند.
پیشنهاد مطالعه
بیوکانین آ چیست؟

مطلب پیشنهادی برای مطالعه : راهکارهای درمانی برای از بین‌ بردن چروک پیشانی

اسید سالسیلیک

درمان استاندارد برای میخچه و پینه اسید سالیسیلیک است که در درمان زگیل هم استفاده می‌شود. اسید سالیسیلیک یک کراتولیتیک است، به این معنی که پروتئین یا کراتین (ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی میخچه و پوست مرده‌ی اطراف آن) را حل می‌کند. اسید سالیسیلیک به شکل کرم، پد و پماد در دسترس است. هنگامی که بالای پوست سفید شود، بافت مرده می‌تواند برداشته شود.

هنگامی که میخچه و پینه برطرف شد، در صورت بروز علائم برگشت میخچه و پینه، فرد می‌تواند یک بار در هر هفته با استفاده از سنگ پا آن محل را مالش دهد. اسید سالیسیلیک دارای غلظت‌های مختلفی است. دوزهای قوی‌تر ممکن است سریع‌تر عمل کنند. مواد تشکیل دهنده‌ی اسید سالیسیلیک می‌تواند پوست اطراف را تحریک کند، بنابراین هنگام استفاده از آن باید مراقب باشید و آن را در میخچه یا پینه ترک خورده استفاده نکنید.

علل و علائم بروز انواع میخچه و پینه | متخصص پوست اصفهان

چسب میخچه

این روش یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان میخچه است. چسب میخچه به انگلیسی corn pad نامیده می‌شود. شما می‌توانید این چسب‌ها را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. چسب میخچه حاوی 40% اسید سالیسیلیک است. هرچند وقت یک‌بار چسب باید تعویض شده و چسب دیگری جایگزین آن شود.

عمل جراحی میخچه

عمل جراحی میخچه در مواقع نادری انجام می‌شود. در بیشتر مواقع پزشک با دارو این مشکل را درمان می‌کند. اما گاهی ممکن است پزشک استخوانی که باعث اصطکاک می‌شود، جراحی کند. این جراحی برای اصلاح تراز استخوان انجام می‌شود.

پیشنهاد مطالعه
آنالیزرهای پوستی

برای ازبین‌بردن میخچه ممکن است پزشک جراحی ساده‌ای را در مطب انجام دهد. طی این روش ریشه میخچه و پوست ضخیم شده، خارج می‌شوند. این کار اگر توسط متخصص انجام نشود، ممکن است منجر به عفونت شود. برای درمان میخچه می‌توانید از سالیسیلیک اسید، چسب میخچه و در نهایت از روش جراحی استفاده کنید.

درمان پینه پا با مرطوب نگه‌داشتن آن

برای درمان پینه پا مهم‌ترین کار مرطوب نگه‌داشتن آن است. اگر پوست شما خیلی ضخیم شده است، از آب گرم و سنگ‌پا برای جداکردن بافت مرده استفاده کنید. هرگز سعی نکنید با یک جسم نوک‌تیز روی پینه را بتراشید. این کار باعث بدتر شدن زائده می‌شود. هر روز از کرم مرطوب‌کننده روی پینه استفاده کنید تا پوست آن نرم شود.

درمان میخچه در افراد مسن و دیابتی

افراد مسن‌تر و افراد مبتلا به دیابت، نباید در خانه پوستشان را برش دهند یا سوهان بزنند، زیرا این کار می‌تواند منجر به زخم‌های پوستی و عفونت شود که درمان آن دشوار است. این افراد قبل از استفاده از اسید سالیسیلیک باید با پزشک مشورت کنند زیرا می‌تواند باعث زخم شود. هرگونه برش پوستی بهتر است توسط پزشک و کادر درمانی انجام شود. اگرچه برای درمان میخچه و پینه، پاکسازی مکرر و منظم لازم است، اما ممکن است میخچه یا پینه عود کنند.

پیشنهاد مطالعه
مزایای استفاده از سرم ویتامین C برای پوست

افراد مسن‌تر و افراد مبتلا به دیابت، نباید در خانه پوستشان را برش دهند یا سوهان بزنند، زیرا این کار می‌تواند منجر به زخم‌های پوستی و عفونت شود که درمان آن دشوار است.

دکتر ابوالفضل جویا را در اینستاگرام دنبال کنید

بهترین کرم پینه پا

کرم‌های مختلفی در بازار وجود دارند که خاصیت نرم‌کنندگی داشته و برای رفع پینه پا موثر هستند. اگر به دنبال کرم‌های خوب هستید، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

  • کرم ضد ترک پا کامان
  • کرم نرم‌کننده اوره و اوسرین ثمین
  • لوسیون وازلین کامان
  • کرم ترک پا QV
  • کرم ترمیم ترک پا سیلکیا

رفع پینه قوزک پا

برای رفع پینه قوزک پا بهترین کار استفاده از کرم مرطوب‌کننده است. هر روز کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده را روی پینه بمالید. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اوره، اسید سالیسیلیک یا لاکتات آمونیوم است. با انجام مداوم این کار به‌مرور پینه از بین می‌رود. شما می‌توانید بعد از حمام از ماسک بدن استفاده کنید تا لایه‌های مرده روی پینه از بین برود و تاثیر کرم مرطوب‌کننده بیشتر شود.

دریافت اینترنتی نوبت ویزیت دکتر ابوالفضل جویا


مطالعه بیشتر:

بررسی روش های درمان خشکی مو

بررسی دلایل بروز خشکی مو

آنچه باید از فیلر مو بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *