عوامل تشدید کننده باز شدن منافذ پوست
5 آبان

عوامل تشدید کننده باز شدن منافذ پوست

بررسی عوامل تشدیدکننده باز شدن منافذ پوست

منافذ پوست، راه ارتباطی غدد چربی موجود در پوست با سطح آن محسوب می‌شود که وجود آنها برای پوست، الزامی است. در واقع ماده ترشح شده از غدد سباسه از طریق این منافذ به سطح پوست آمده و باعث تبادل حرارتی و مرطوب شدن سطح پوست می‌شود. همچنین این ماده پوسته‌های موجود در سطح پوست، دود و آلودگی‌های سطحی پوست را در خود حل می‌کند. در واقع، مشکل، وجود این منافذ نیست بلکه مشکل زمانی آغاز می‌شود که این منافذ از حد عادی بزرگ‌تر باشند.

به طور معمول، افرادی که دارای پوست‌های چرب هستند، نسبت به افرادی که پوست خشک دارند، منافذ بازتری دارند. این منافذ، به ویژه در اطراف بینی بیشتر مشاهده می‌شوند و حاوی چربی بیشتری هستند. برای رسیدن به یک پوست بی‌عیب و سالم، لازم است با حفظ تعادل صحیح پاک کردن و مرطوب‌سازی مانع از ایجاد منافذ شوید. منافذ باز پوست، زیبایی پوست را نابود می‌کنند. این منافذ روی بینی و گونه‌ها بیشتر دیده می‌شوند و با ترشح چربی موجب ظاهر نا زیبا و پیری پوست صورت می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه
درمان های آفتاب‌‌ سوختگی

علل باز شدگی منافذ پوست

اولین علت، ارث یا ژنتیک است. بعضی از افراد به‌طور سرشتی منافذ بازتری دارند و بخصوص در هنگام بلوغ به علت تغییرات هورمونی که ترشحات چربی پوست بیشتر می‌شود این حالت بیشتر بروز می‌کند. این افراد معمولاً پوست چرب دارند؛ اما مواردی هم وجود دارد که پوست شخص خشک بوده؛ اما منافذ پوست باز است.

عوامل تشدید کننده باز شدن منافذ پوست | بهترین متخصص ژل و بوتاکس

دومین علت استفاده بیش از حد از کرم‌های چرب کننده یا کرم پودر و سایر مواد آرایشی می‌باشد. که به علت اینکه این مواد سطح پوست و منافذ را می‌بندند، سبوم ترشح شده از پوست نمی‌تواند از سطح آن خارج شود لذا منافذ پوست گشاد و باز می‌شود. تا بتواند سبوم زیر پوست را به سطح پوست برساند. در بسیاری از موارد، جوش‌های زیرپوستی به‌صورت آکنه‌های سرسفید یا سرسیاه هم ایجاد می‌شود. لذا در این موارد اکیداً توصیه می‌شود که کمتر انواع کرم‌های آرایشی و چرب کننده استفاده کنند و اگر نیاز دارند از کرم‌های آرایشی مناسب و فاقد چربی استفاده کنند. در افرادی هم که پوست خشکی دارند یا کرم پودر، به خوبی روی پوست صورت پخش نمی‌شود، می‌توانند کرم‌های مرطوب‌کننده کم‌چرب قبل از پخش کرم پودر استفاده نمایند.

پیشنهاد مطالعه
روش های درمانی پسوریازیس در کودکان

سومین علت فولیکول‌های ضخیم مو است.فولیکول‌های ضخیم مو منجر به کاهش کشش در اطراف منافذ پوست می‌شود و می‌تواند منافذ پوست را باز کند.

عوامل تشدیدکننده باز شدن منافذ پوست

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب بخصوص بدون استفاده از کرم‌های ضدآفتاب؛ چراکه اشعه‌های مضر آفتاب باعث تخریب کلاژن پوست و بزرگ شدن منافذ پوست می‌گردد.
  • رعایت نکردن بهداشت پوست که شامل نشستن صورت، لایه‌برداری نکردن و نگه‌داشتن لایه‌های مرده بر روی سطح پوست می‌باشد.
  • استفاده از محصولات غیراستاندارد آرایشی که متناسب با جنس پوستتان نیست.
  • پاک نکردن آرایش روی صورت به مدت طولانی.
  • استفاده بیش از حد و سنگین لوازم آرایشی .اگر لوازم آرایشی از نوع چرب باشد، قطعاً می‌توانند منافذ باز پوست را تشدید کنند. اگر دارای پوست چربی هستید نباید از کرم پودرهای چرب استفاده کنید. می‌توانید آن را با کرم‌های ضد لک و ضد آفتاب جایگزین کنید.
پیشنهاد مطالعه
روش های رفع چین و چروک دور لب

بهترین متخصص ژل و بوتاکس | دکتر جویا را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

علل و علائم اگزمای سبوره

روش های تشخیص بیماری زونا

درمان اگزمای سرشتی یا درماتیت آتوپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *