عوامل ایجاد ضایعات پوستی بر روی کمر – بخش 2
10 شهریور

عوامل ایجاد ضایعات پوستی بر روی کمر – بخش 2

بررسی عوامل ایجاد ضایعات پوستی بر روی کمر

در این مطلب از سایت دکتر ابوالفضل جویا متخصص پوست اصفهان به ادامه مقاله دلایل بروز ضایعات پوستی بر روی کمر می پردازیم و بیشتر با عوامل ایجاد ضایعات پوستی بر روی کمر آشنا خواهیم شد. برآمدگی پوستی در پشت معمولاً نتیجه رشد نامنظم ساختار زیرین پشت است. ساختارهای خاص مختلفی در قسمت پشتی وجود دارند که ممکن است منجر به ضایعات پوستی شوند، از جمله:

اعصاب

کمر محل طناب نخاعی و ساختار حمایتی مرکزی بدن و مرکز انتقال پیام‌ها به بدن و مغز است. این اعصاب از ستون فقرات منشا می‌گیرند، حس ایجاد می‌کنند و امکان حرکت را برای قسمت‌های مختلف بدن فراهم می‌کنند.

ماهیچه ها

ماهیچه های زیادی چه سطحی و چه عمیق در قسمت کمر وجود دارند که این ماهیچه ها به شما اجازه می دهند خم شوید، بپیچید، بایستید و بلند شوید. آسیب بر روی هر یک می تواند منجر به بروز ضایعات پوستی روی کمر شود.

چربی

لایه ای از بافت چربی در زیر پوست وجود دارد که انرژی را ذخیره و دمای بدن را تنظیم می کند و به عنوان یک بالشتک محافظ عمل می کند.

لنفاوی

سیستم لنفاوی به دفع مواد زائد و سموم بدن کمک می کند. این شامل شبکه ای از بافت ها و ساختارها هم در بدن و هم در زیر پوست، مانند غدد لنفاوی است که نقش مهمی در مبارزه با عفونت ها ایفا می کنند.

پوست

پوست عضوی مهم برای کل بدن است و اغلب شایع‌ترین علت برآمدگی‌ها و برآمدگی‌های روی پوست است. هر سه لایه پوست – اپیدرم، درم و لایه زیر جلدی – می توانند منجر به برآمدگی های مختلفی بر روی بدن شوند. فولیکول های مو در داخل پوست نیز می توانند باعث ایجاد برآمدگی های پوستی در پشت شوند.

کیست پوستی

کیست یک کیسه یا توده کوچک پر از مایع، هوا، چربی یا مواد دیگر است که بدون هیچ دلیل مشخصی در جایی از بدن شروع به رشد می‌کند. skin cyst کیست است که درست در زیر پوست ایجاد می شود. به نظر می رسد کیست های پوستی در اطراف سلول های کراتین به دام افتاده تشکیل می شوند. این کیست ها مسری نیستند.

علائم و انواع کبودی های بدن

هر کسی ممکن است به کیست پوستی مبتلا شود، اما این کیست در افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند، آکنه دارند یا پوست آسیب دیده اند، شایع تر است. علائم انواع کیست های پوستی شامل ظاهر شدن یک توده کوچک و گرد در زیر پوست است. کیست‌ها معمولاً بدون درد هستند، مگر اینکه عفونی شوند، زمانی که قرمز و دردناک می‌شوند و حاوی چرک هستند.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. یک کیست کوچک را می توان به حال خود رها کرد، اگرچه اگر نامناسب یا به اندازه کافی بزرگ باشد که در حرکت اختلال ایجاد کند، می توان آن را با یک روش ساده که در مطب پزشک انجام می شود، خارج کرد. کیست عفونی باید برای پیشگیری از عفونی شدن درمان شود.

دلایل بروز ضایعات پوستی بر روی کمر | متخصص پوست اصفهان

کیست سباسه

این  cyst نوعی توده است که در زیر پوست ایجاد می شود. معمولاً از سبوم تشکیل شده و نرم، متحرک و بدون درد است. با این حال، برخی از کیست های چربی ممکن است ملتهب شوند و حتی در برخی شرایط قرمز، داغ و حساس به لمس به نظر برسند.

هر گونه التهاب در کیست سبابه معمولاً نشانه عفونت است و باید توسط پزشک بررسی شود. کیست های چربی معمولاً نیازی به درمان ندارند. اما اگر ناراحت کننده و قطر آن بیشتر از ۱ سانتی متر است، یا به دلیل التهاب یا عفونت دردناک است، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برداشتن را توصیه کند، که یک روش کوچک است که در مطب و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. پس از برداشتن، پزشک ممکن است یک هفته آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت بیشتر تجویز کند.

آبسه پوستی

آبسه پوستی یک کیسه بزرگ از چرک است که درست در زیر پوست ایجاد شده است. این بیماری در اثر ورود باکتری ها به زیر پوست، معمولاً از طریق یک بریدگی یا خراش کوچک، و شروع به تکثیر ایجاد می شود. بدن با هجوم گلبول‌های سفید خون مبارزه می‌کند که برخی از بافت‌های عفونی را می‌کشند، اما در حفره باقی‌مانده چرک ایجاد می‌کنند.

انواع ژل رستیلن

یک آبسه کوچک ممکن است خود به خود و از طریق سیستم ایمنی بدن بهبود یابد. اما برخی از آنها باید در مطب پزشک تخلیه شوند. معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود. تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از لباس ها و حوله های تمیز به اطمینان از عدم عود آبسه کمک می کند.

جوش

از نظر پزشکی، جوش های پوستی کوچک پر از چربی، سلول های مرده پوست و باکتری هستند. جوش بر روی کمر اغلب ابتدا در سن بلوغ ظاهر می شوند، زمانی که هورمون ها باعث افزایش تولید چربی در پوست می شوند و گاهی اوقات منافذ را می بندند. بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری، نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله هستند. علائم شامل منافذ مسدود شده است که ممکن است روی سطح صاف و سیاه به نظر برسند، زیرا چربی های روی پوست هنگام قرار گرفتن در معرض هوا تیره می شود. منافذ مسدود شده ای که روی سطح سفید به نظر می رسند زیرا با سلول های مرده پوست بسته شده اند.

چوش عفونتی است که در ریشه فولیکول مو ایجاد می شود. معمولاً به یک توده قرمز و دردناک همراه با چرک، شبیه به جوش تبدیل می‌شود. جوش ها معمولاً در عرض چند روز برطرف می شوند، اما اگر بیش از ۲ هفته ادامه داشت، باید برای ارزیابی و درمان بیشتر به پزشک مراجعه کنید. برای درمان جای جوش باید هر روز محل را با صابون ضد عفونی کننده و آب گرم بشویید.

کمپرس گرم روی آن ناحیه نیز می تواند به بیرون کشیدن چرک کمک کند. اگر کورک به خودی خود با این مداخلات برطرف نشد، یا بدتر شد یا رشد کرد، ممکن است برای شروع آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی به پزشک مراجعه کنید. شما باید از فشار دادن یا سوراخ کردن جای جوش خودداری کنید، زیرا این امر می تواند عفونت را بدتر کرده و باعث گسترش آن به سایر قسمت های پوست شود.

ملانوما

ملانوما جدی ترین نوع سرطان پوست است. اغلب اولین علامت ملانوما تغییر در اندازه، شکل، رنگ یا احساس خال است. بیشتر آن ها دارای یک ناحیه سیاه یا سیاه-آبی هستند. ملانوما همچنین ممکن است به عنوان یک خال جدید ظاهر شود. ممکن است سیاه، غیرطبیعی یا «ظاهری زشت» باشد.

تغییرات پوستی در بارداری

دکتر ابوالفضل جویا ، متخصص پوست اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

لیپوم

لیپوما کلمه ای است که به عنوان “تومور چرب” ترجمه می شود، اما لیپوم سرطان نیست. لیپوما در اصل همان رشد چربی بین لایه عضلانی و پوست بالای آن است. علت دقیق بروز آن مشخص نیست. اما تا حدودی می تواند جنبه ارثی داشته باشد و با سایر سندرم های غیرمعمول مانند آدیپوز دولوروسا، که مشابه است، همراه است. لیپوم ها اغلب بعد از ۴۰ سالگی ظاهر می شوند.

علائم بروز این ضایعات پوستی بر روی کمر شامل یک توده نرم و به راحتی قابل حرکت در زیر پوست، حدود دو اینچ است. لیپوم بدون درد است مگر اینکه رشد آن باعث تحریک اعصاب اطراف آن شود. آنها اغلب در پشت، گردن و شکم و گاهی اوقات در بازوها و قسمت بالایی پاها دیده می شوند.

اگر چه بروز آنها در برخی موارد ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اما تشخیص این وضعیت از طریق معاینه فیزیکی، بیوپسی و تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود. اغلب اوقات، درمان ضروری نیست، مگر اینکه لیپوما ناخوشایند باشد یا با سایر ساختارها تداخل داشته باشد. می توان آن را از طریق جراحی یا لیپوساکشن درمان کرد.

لیپوم یک توده گرد است که از سلول های چربی تشکیل شده است. آنها معمولاً در زیر پوست و به تدریج رشد می کنند. این توده معمولاً بدون درد است و به سرطان تبدیل نمی شود. لیپوم ها را می توان با جراحی و با بی حسی موضعی برداشت. پس از این روش، پزشک ممکن است روغن یا  پماد را برای استفاده روی زخم تجویز کند.

روش های درمان موخوره

مزایای مصرف ویتامین E برای موها