عوارض جانبی بیماری زونا
19 آبان

عوارض جانبی بیماری زونا

عوارض جانبی بیماری زونا

افراد مبتلا به زونا به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، اما زونا می‌تواند باعث مشکلات خطرناکی از قبیل موارد زیر شوند:

درد عصبی بعد از درمان

درد عصبی شایع‌ترین عارضه ناشی از زونا می‌باشد. زونا می‌تواند باعث درد، بی حسی، خارش و سوزش شدید شود و برای چند ماه یا حتی چند سال ادامه داشته باشد. افرادی که به این مشکل دچار می‌شوند، ممکن است ضعف شدید، بی اشتهایی و اختلال خواب نیز داشته باشند. در این افراد گاهی از اوقات حتی یک تماس کوچک مانند دست زدن به پوست می‌تواند باعث احساس درد بسیار شدیدی شود. احتمال بروز این عارضه در افراد با سن بالاتر از ۶۰ سال بیشتر است.

پیشنهاد مطالعه
مراقبت های ویژه در فعالیت روزانه بعد از تزریق ژل

مشکلات چشم

حالتی از بیماری زونا که چشم را درگیر کند، تحت عنوان زونای چشمی یا چشم درد ناشی از زونا نامیده می‌شود. نشانه‌ها و علایم زونای چشمی شامل تاول‌هایی در اطراف چشم یا روی پلک، ورم و قرمزی چشم یا پلک و درد شدید در ناحیه چشم می‌باشد. برخی از بیماران نسبت به نور حساسیت پیدا می‌کنند. مدت کوتاهی بعد از آنکه زونای چشمی ایجاد شد، شخص مبتلا ممکن است تاری دید پیدا کرده یا مرتباً احساس کند که چیزی در داخل چشم وجود دارد. اگر تاول‌ها در نوک بینی ظاهر شود، می‌تواند هشداری برای احتمال ایجاد زونای چشمی باشد. بنابراین هر گاه تاول زونا بر روی بینی ظاهر شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. عدم درمان زونای روی بینی می‌تواند باعث آسیب دائمی به بینایی.

پیشنهاد مطالعه
علل و علائم بروز خشکی لب

عوارض جانبی بیماری زونا | متخصص پوست اصفهان

عفونت باکتریایی

ممکن است تاول‌های زونا عفونی شده و باعث کند شدن روند بهبودی شود. درد و قرمز شدن طولانی جوش‌ها می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. اگر این حالت اتفاق افتاد بلافاصله به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. برای رفع این مشکل ممکن است به درمان با آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. در صورتی که عفونت باکتریایی به طور مناسب درمان نشود، می‌تواند منجر به جای زخم (اسکار) گردد.

سندرم رامزی هانت

در صورتی که گوش و یا اطراف آن در زونا درگیر شد، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا در صورت عدم درمان منجر به سندرم رامزی هانت می‌شود و علائم زیر را به دنبال دارد:

  • سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل
  • گوش درد
  • و وزوز گوش، این عارضه نادر است اما با درمان به موقع شانس بهبودی کامل وجود دارد.
  • از دست رفتن شنوایی
  • از دست دادن توانایی حرکت بخش‌هایی از صورت.
پیشنهاد مطالعه
انواع روش‌های لیزر درمانی

متخصص پوست اصفهان | دکتر جویا را در اینستاگرام دنبال کنید


مطالعه بیشتر:

روش های درمان بیماری زونا

بیماری‌های قابل درمان با اسکلروتراپی

بررسی اگزمای سرشتی یا درماتیت آتوپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *